Salzburgring: Chevrolet en Honda strijden met gelijke wapens
Het eerste bezoek vorig jaar aan de qua accomodaties wat ouderwets aandoende Salzburgring, gebouwd in 1968, eindigde letterlijk en figuurlijk met een klapper. De omloop met zijn snelle rechtse bochten bleek bij zomerse temperaturen zwaar belastend voor de linker voorband van de voortrekkers, met klapbanden voor de leidende Chevrolet's en een onverhoopte zege voor Stefano D'Aste in race 2 als gevolg. Het lijkt evenwel weinig waarschijnlijk dat we dit jaar een zelfde scenario te zien krijgen nu de weersvoorspellingen voor het raceweekend frisse temperaturen en mogelijk ook regen voorzien.
Ook dit jaar lijkt het op de net buiten Salzburg gelegen omloop vele kanten op te kunnen. De gemiddelde snelheid ligt er hoog met 175 km/u en op de lange, klimmende rechte einden is motorvermogen een belangrijk gegeven. Geen geschenk dus voor de Coronel's en C° die door een extra ballast van 20 kg het voordeel van de deuren uit koolstofvezel toch al deels verloren zien gaan. Van bandenslijtage zullen de Duitse wagens dan weer beduidend minder last hebben.
Aan boord van een lichtere Lada Granta die daarenboven over een goede topsnelheid beschikt, moet James Thompson dan weer in staat worden geacht zijn magere puntenscore eindelijk aan te dikken. De Chevrolet's, Honda's en SEAT's van hun kant strijden er zowat met gelijke wapens. Benieuwd of we in de Alpen alweer een nieuwe winnaar, tot dusver tellen we maar liefst zes verschillende winnaars uit acht wedstrijden, mogen begroeten.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet