van der Horst

Salzburgring: Chevrolet en Honda strijden met gelijke wapens

James Nash - Chevrolet Cruze
James Nash - Chevrolet Cruze
Op de fraaie Salzburgring waar eind deze week alweer de vijfde manche van het WTCC-seizoen wordt betwist, krijgen we voor het eerst een niet vertekend beeld van de machtsverhoudingen tussen protagonisten Chevrolet en Honda te zien. Zowel de Cruze's als de Civic's zullen er immers voor de eerste keer met hetzelfde compensatiegewicht, zijnde het maximum van 40kg, op de baan komen. Op basis van de rondetijden genoteerd in Marokko, Slovakije en Hongarije krijgen de drie Honda's van Tarquini, Monteiro en Michelisz op de snelle Oostenrijkse omloop 10 kg extra mee aan boord, waardoor ze dus op gelijke hoogte komen met de Chevy's.
  • STX Motorhomes
Rob Huff - SEAT Leon WTCC
Rob Huff - SEAT Leon WTCC
Ook de SEAT Leon's en BMW 320 TC's gaan zwaarder wegen. De Spaanse wagens krijgen er eveneens 10kg bij, terwijl de BMW's 20kg meer ballast mee zullen zeulen en hierdoor op het hun initieel toegewezen minimumgewicht van 1.150kg komen te staan. De beide Lukoil LADA Granta's daarentegen blijven op 20kg onder hun minimumgewicht genoteerd.

Geen zomerse temperaturen verwacht
Geen zomerse temperaturen verwacht
Het eerste bezoek vorig jaar aan de qua accomodaties wat ouderwets aandoende Salzburgring, gebouwd in 1968, eindigde letterlijk en figuurlijk met een klapper. De omloop met zijn snelle rechtse bochten bleek bij zomerse temperaturen zwaar belastend voor de linker voorband van de voortrekkers, met klapbanden voor de leidende Chevrolet's en een onverhoopte zege voor Stefano D'Aste in race 2 als gevolg. Het lijkt evenwel weinig waarschijnlijk dat we dit jaar een zelfde scenario te zien krijgen nu de weersvoorspellingen voor het raceweekend frisse temperaturen en mogelijk ook regen voorzien.

Tom Coronel
Tom Coronel
Ook dit jaar lijkt het op de net buiten Salzburg gelegen omloop vele kanten op te kunnen. De gemiddelde snelheid ligt er hoog met 175 km/u en op de lange, klimmende rechte einden is motorvermogen een belangrijk gegeven. Geen geschenk dus voor de Coronel's en C° die door een extra ballast van 20 kg het voordeel van de deuren uit koolstofvezel toch al deels verloren zien gaan. Van bandenslijtage zullen de Duitse wagens dan weer beduidend minder last hebben.

James Thompson - Lukoil Racing Lada Granta
James Thompson - Lukoil Racing Lada Granta
Aan boord van een  lichtere Lada Granta die daarenboven over een goede topsnelheid beschikt, moet James Thompson dan weer in staat worden geacht zijn magere puntenscore eindelijk aan te dikken. De Chevrolet's, Honda's en SEAT's van hun kant strijden er zowat met gelijke wapens. Benieuwd of we in de Alpen alweer een nieuwe winnaar, tot dusver tellen we maar liefst zes verschillende winnaars uit acht wedstrijden, mogen begroeten.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 13 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Salzburgring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons