van der Horst

Scuderia Toro Rosso presenteert weinig gewijzigde STR8 (+ Foto's)

Scuderia Toro Rosso STR8
Scuderia Toro Rosso STR8
Toro Rosso was na Mercedes AMG het tweede team dat vandaag zijn wagen presenteerde. In tegenstelling tot de RB9 van zusterteam Red Bull Racing kent de STR8 geen getrapte neus. De bolide is als veel van zijn concurrenten voor 2013 een doorontwikkeling van de wagen van 2012 en kent voor het overgrote deel verder geen veranderingen. Daarnaast bleven zowel Jean-Eric Vergne als Daniel Ricciardo aan boord als rijders en behield de bolide haar goud-blauwe kleurensetting met rode stier.
Daniel Ricciardo - Jean-Eric Vergne
Daniel Ricciardo - Jean-Eric Vergne
Net als afgelopen jaar greep Scuderia Toro Rosso het circuit van Jerez de la Frontera aan om het doek van zijn strijdros te halen. De voormalige Minardi-stal opteerde voor een doorgedreven evolutie van de STR7, de wagen van 2012 waarmee de equipe op een eenzame negende plaats in de eindstand finishte. Doel voor 2013 is de zesde plaats in de stand claimen, al gaf teamchef Franz Tost aan dat het Italiaanse team de afgelopen tijd hard bezig is  geweest zijn interne structuur en faciliteiten klaar te stomen voor het seizoen van de grote verandering, met name 2014.

Scuderia Toro Rosso STR8
Scuderia Toro Rosso STR8
De ontwikkeling van de STR8 gebeurde onder het oog van technisch directeur James Key. Die kwam in september 2012 over van Sauber na eerst voor Jordan te hebben gewerkt alsook vervolgens de verschillende iteraties die het Britse team doorworstelde om uiteindelijk bij Sahara Force India te belanden. Of de eerste bolide op het conto van de Brit ook de nodige punten naar Faenza kan brengen, moet evenwel nog blijken.

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo
Op de hoge neus (inclusief cosmetisch paneel) en de verder naar buiten toe geplaatste spiegels na, lijkt de bolide op het eerste zicht weinig wijzigingen ten opzichte van afgelopen seizoen te hebben ondergaan;  de sidepods ogen zelfs groot naar de normen die we dit jaar al gezien hebben. We verwachten echter nog een pak updates op de wagen voor de start van het seizoen in Melbourne, dus naar alle waarschijnlijkheid probeerde Toro Rosso met deze lancering aan de vooravond van de eerste wintertesten vooral de Spaanse sponsor CEPSA tevreden te stellen. Dat laatste geldt overigens voor de meeste teams; veel bolides hadden nog bodywerk gemonteerd welke erg overeen stemde met dat wat in de laatste Grote Prijs van 2012 gebruikt werd.



Foto's: Justin Davies/Getty Images, Paul Gilham/Getty Images & Peter Fox/Getty Images



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons