St. Paul Raceteam gaat door op zijn elan






"Er was dus geen onderlinge concurrentiestrijd binnen het team en elk kon zijn eigen kampioenschap rijden. Na drie volle seizoenen en vier jaar activiteit staan we waar we willen en we kaapten drie van de vier Belgische titels weg. Als je dan in Brussel op de Heizel je Belgische titel mag afhalen voor een volle zaal waar neusje van de zalm van de Belgische autosport aanwezig is, ben je toch wel terecht trots als vader en twee zonen op hetzelfde podium. Het is uiteraard een feit dat we steeds met zeer degelijk materiaal aan de aftrap komen, maar de authenticiteit van ons wagenpark is deels onze identiteit. Dat geeft een meerwaarde binnen de Belgisch autosport in het algemeen en uiteraard ook voor het Belgisch kampioenschap voor historische wagens”.
Die authenticiteit is wel belangrijk voor jullie



Wat is de volgende stap in het verhaal van St Paul Raceteam?
Dieter Kuijl: “We gaan uiteraard onze titels verdedigen in onze respectievelijke platformen en klassen en gaan ook meer internationaal rijden met bvb onze Aston Martin DB4 uit 1959 met niet minder dan 450 pk aan boord. De Goodwood Revival of de Spa Six Hours net als vorig jaar staan in ieder geval aangevinkt”.


“Vorig seizoen hadden we reeds met de Spa Six Hours een schitterende meeting die de Belcar Historic Cup aan zijn kalender kon toevoegen. We hadden zes mooie meetings van telkens twee races. Twaalf races dus met drie schrapresultaten. Ik had daar graag samen met de mensen van BRAVO een internationale Classic meeting aan toegevoegd in Assen, maar door gebrek aan tracktime moesten we ons veld opsplitsen en met andere competities meerijden. En de nineties of platform 4 mocht niet aan de start komen wegens te jong. We hebben het idee moeten opbergen, maar de vlam staat nog steeds op waak en we kijken rond of we ergens in het buitenland een mooie meeting aan onze kalender kunnen toevoegen".


St-Paul Raceteam zat afgelopen winter niet stil en uiteraard is het steeds uitkijken naar jullie wagenpark in de aanloop van het nieuw seizoen.

"Door de inbreng van FIA-wagens in platform 1 maak je de collega’s wakker die ook met FIA wagens racen in andere kampioenschappen. Verder heb ik ook een BMW 3.0 CSL in bestelling die over FIA papieren zal beschikken. Het probleem is dat de bouwers van dergelijke wagens maar één auto bouwen per anderhalf jaar. De wagens komen eraan, maar het dus nog even afwachten op de leveringstermijn. Het is dus nog niet zeker met welke wagen ik aan de start zal komen. Maar in ieder geval wordt het opnieuw platform 1 met een FIA-wagen”.

Wim Kuijl: “De remmen degradeerden te fel in warme weersomstandigheden wat voor problemen zorgde. Dit zou nu van de baan moeten zijn waardoor Wim een volle race over betrouwbare remmen kan beschikken. Ook de motor kreeg een grondige revisie en nog een vijftigtal extra paardjes wat hem in theorie op 475pk moet brengen op 8000 toeren”.

Tim Kuijl: “Naast de revisie we ook een andere achteras gemonteerd en een afslanking van 55 kg gedaan. De concurrentie is bij deze verwittigd. Ik heb niet alleen de intentie om de snelste te zijn in platform 4 of de nineties. Ik wil ook algemeen steeds hoog scoren en helemaal vooraan het peloton rijden in concurrentie met andere platformen. Iets wat ook mijn broer Wim ambieert en zodoende zie je ons wel eens samen zij aan zij het spektakel verzorgen”.

Uiteraard borrelt bij een team met een dergelijk groot wagenpark de vraag op hoe zij de toekomst zien op middellange of lange termijn inzake het racen met historische materiaal dat toch wel best vervuilend is inzake uitstoot. En dat terwijl de kampioenschappen met elektrisch aangedreven wagens toch aan een flinke opmars bezig is.

Foto's: Georges De Coster / Belcar Historic Cup-Brecht Decancq / Geert Franquet / Niels Vaeck
Tweet