van der Horst

St. Paul Raceteam gaat door op zijn elan

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Het St. Paul Raceteam leverde afgelopen seizoen 2022 drie van de vier Belgische kampioenen binnen de Belcar Historic Cup. Het raceteam rond kaasgigant St-Paul smart cheese solutions met vestigingen in België en Nederland staat nu waar het wil binnen de Belgische racerij voor historische wagens. Ondertussen zijn vader Dieter en zoon Wim ook actief binnen het bestuur van organisator BRAVO (Belgian Racing Automobile Vintage Organisation vzw), de organisator van de Belcar Historic Cup. Maar de familie Kuijl kijkt naast het Belgisch programma nog verder richting internationaal.
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
“Ik ben bijzonder trots op wat we tot hiertoe hebben verwezenlijkt,” opent Pater familias Dieter Kuijl het gesprek. “Hier hebben we ongeveer drie à vier jaar naartoe gewerkt. We rekenen het corona-jaar van 2021 niet mee omdat er maar één wedstrijd is gereden. Tim en Wim pakten in 2022 hun derde titel op rij en ikzelf mijn eerste algemene Belgische titel. We hebben de Belcar Historic Cup steeds betwist met vader, twee zonen en één schoonzoon met vier verschillende wagens en de laatste twee seizoenen in vier verschillende platformen".

Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth




Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V



"Er was dus geen onderlinge concurrentiestrijd binnen het team en elk kon zijn eigen kampioenschap rijden. Na drie volle seizoenen en vier jaar activiteit staan we waar we willen en we kaapten drie van de vier Belgische titels weg. Als je dan in Brussel op de Heizel je Belgische titel mag afhalen voor een volle zaal waar neusje van de zalm van de Belgische autosport aanwezig is, ben je toch wel terecht trots als vader en twee zonen op hetzelfde podium. Het is uiteraard een feit dat we steeds met zeer degelijk materiaal aan de aftrap komen, maar de authenticiteit van ons wagenpark is deels onze identiteit. Dat geeft een meerwaarde binnen de Belgisch autosport in het algemeen en uiteraard ook voor het Belgisch kampioenschap voor historische wagens”.

Die authenticiteit is wel belangrijk voor jullie
St-Paul Raceteam houdt authenticiteit hoog in het vaandel
St-Paul Raceteam houdt authenticiteit hoog in het vaandel
Dieter Kuijl: “Ja, inderdaad. We gaan daar heel ver in. Onze wagens zijn authentieke exemplaren of exacte kopieën. De livery van onze wagens is een perfecte copy van destijds toen die desbetreffende wagens in hun oorspronkelijke competitie reden. En we zijn daar vrij maniakaal in. Onze Fords Capri krijgen telkens een livery mee waarbij rekening wordt gehouden met het jaartal, de competitie of race waarin ze reden tot het nummer dat op de deur stond. Op de verplichte sponsoring van de BRAVO na, wijken we daar niet vanaf. Ik ben trouwens een grote fan van Dieter Glemser die met een Capri de 24 Hours of Spa won in 1971 en kampioen werd het toenmalige European Touring Car Championship. Ik heb een goede band met Dieter en hij heeft trouwens reeds met mijn wagen gereden ondanks zijn leeftijd van 84 jaar".
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
"Niet alleen onze Capri’s, maar ook de Mercedes 190 Evo2 van Samuel (Verheggen) en de BMW E36 van Tim zijn bestaande livery’s. Daarmee maak je je startveld iets aantrekkelijker en internationaler. Het oog van de toeschouwer wil ook iets. Uiteraard kunnen we niemand verplichten om hun wagen te bestickeren zoals die ooit officieel in competitie reed en sommige piloten zijn afhankelijk van de kleuren van hun respectievelijke sponsors. Maar als het enigszins mogelijk is, zou dit het kampioenschap reeds flink opwaarderen. Kijk maar eens naar het wagenpark van Vink Motorsport of bvb de Bastos-M3 (Evertjan Alders), de Sierra Cosworth (Jan Van Elderen), de BMW E36 (Theunissen) de BMW 635 (Vonk) om er maar enkele op te noemen. Ook voor de man in de tribune is dit een grote meerwaarde”.

Wat is de volgende stap in het verhaal van St Paul Raceteam?
Dieter Kuijl: “We gaan uiteraard onze titels verdedigen in onze respectievelijke platformen en klassen en gaan ook meer internationaal rijden met bvb onze Aston Martin DB4 uit 1959 met niet minder dan 450 pk aan boord. De Goodwood Revival of de Spa Six Hours net als vorig jaar staan in ieder geval aangevinkt”.
Aston Martin DB4 uit 1959 voor ondermeer Spa Six Hours en Goodwood
Aston Martin DB4 uit 1959 voor ondermeer Spa Six Hours en Goodwood
Wim Kuijl/Dieter Kuijl - Aston Martin DB4
Wim Kuijl/Dieter Kuijl - Aston Martin DB4


“Vorig seizoen hadden we reeds met de Spa Six Hours een schitterende meeting die de Belcar Historic Cup aan zijn kalender kon toevoegen. We hadden zes mooie meetings van telkens twee races. Twaalf races dus met drie schrapresultaten. Ik had daar graag samen met de mensen van BRAVO een internationale Classic meeting aan toegevoegd in Assen, maar door gebrek aan tracktime moesten we ons veld opsplitsen en met andere competities meerijden. En de nineties of platform 4 mocht niet aan de start komen wegens te jong. We hebben het idee moeten opbergen, maar de vlam staat nog steeds op waak en we kijken rond of we ergens in het buitenland een mooie meeting aan onze kalender kunnen toevoegen".

Eenmalig optreden van Audrey Van Ham met BMW 535 van St-Paul Raceteam
Eenmalig optreden van Audrey Van Ham met BMW 535 van St-Paul Raceteam
"Het weekend van de 24 Hours of Zolder is in gemeenschappelijk overleg met het bestuur van de kalender gehaald omdat je daar eigenlijk reeds van woensdag moet aanwezig zijn. Veel van onze rijders zijn mensen die in het zakenleven staan en hun bedrijf een halve week moeten sluiten voor één race weekend dat de zaterdagmiddag reeds gedaan is in functie van de 24 Hours of Zolder. Dat is een beetje van het goede teveel terwijl je moet racen op een vroeg uur terwijl er nog geen kat in de tribune zit. Zodoende komen we voor 2023 met het New Race Festival, de Zolder Historic GP, de Spa Six Hours, de Spa Summer Classic en de Nürburgring op vijf weekends van twee races. Tien races dus met twee schrapresultaten. Maar een bijkomend weekend kan een optie zijn voor 2024".

St. Paul Raceteam - Citroën C1 24H2CV/C1
St. Paul Raceteam - Citroën C1 24H2CV/C1
"Verder gaan we als team nog demo’s doen, DTM Classic en wedstrijden met de Aston Martin DB4. Een schitterende wagen uit 1959 met 450 pk die we nog niet onder de knie hebben. We hebben in 2022 ook voor de fun meegedaan aan de 24H Spa 2PK met een Citroën C1 en dat is ons supergoed bevallen. De sfeer is bijzonder gemoedelijk en we hebben ons rot geamuseerd. Dat is voor herhaling vatbaar".

St-Paul Raceteam zat afgelopen winter niet stil en uiteraard is het steeds uitkijken naar jullie wagenpark in de aanloop van het nieuw seizoen.
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Dieter Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Dieter Kuijl: “Voor mij wordt het een dubbeltje op zijn kant inzake de wagenkeuze. Ik zal mijn titel in platform 1 waarschijnlijk verdedigen met mijn Ford Capri RS 2600 Weslake, maar ik heb een tweede Capri Cosworth GAA in de stijgers staan die uiteraard ook aan de vereiste FIA homologatie zal voldoen. Het is steeds mijn bedoeling geweest om zoveel mogelijk FIA wagens naar de Belcar Historic Cup te loodsen. Moet ik hiervoor inboeten inzake prestaties dan neem ik dat met plezier erbij. Hoe groter de concurrentie, hoe meer ik geniet van de onderlinge duels".

"Door de inbreng van FIA-wagens in platform 1 maak je de collega’s wakker die ook met FIA wagens racen in andere kampioenschappen. Verder heb ik ook een BMW 3.0 CSL in bestelling die over FIA papieren zal beschikken. Het probleem is dat de bouwers van dergelijke wagens maar één auto bouwen per anderhalf jaar. De wagens komen eraan, maar het dus nog even afwachten op de leveringstermijn. Het is dus nog niet zeker met welke wagen ik aan de start zal komen. Maar in ieder geval wordt het opnieuw platform 1 met een FIA-wagen”.

Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth
Voor Wim Kuijl zal er niet veel veranderen in platform 2. De Uitredende kampioen zal opnieuw aantreden met zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth GAA en heeft zich afgelopen winter vooral geconcentreerd op de remmen.
Wim Kuijl: “De remmen degradeerden te fel in warme weersomstandigheden wat voor problemen zorgde. Dit zou nu van de baan moeten zijn waardoor Wim een volle race over betrouwbare remmen kan beschikken. Ook de motor kreeg een grondige revisie en nog een vijftigtal extra paardjes wat hem in theorie op 475pk moet brengen op 8000 toeren”.

Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Tim Kuijl tijdens beklimming van Raidillon
Ook meervoudig kampioen platform 4, Tim Kuijl heeft zijn BMW E36 2.5l een volledige revisie gegeven
Tim Kuijl: “Naast de revisie we ook een andere achteras gemonteerd en een afslanking van 55 kg gedaan. De concurrentie is bij deze verwittigd. Ik heb niet alleen de intentie om de snelste te zijn in platform 4 of de nineties. Ik wil ook algemeen steeds hoog scoren en helemaal vooraan het peloton rijden in concurrentie met andere platformen. Iets wat ook mijn broer Wim ambieert en zodoende zie je ons wel eens samen zij aan zij het spektakel verzorgen”.

Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 2.5 16V
Samuel Verheggen zat ook niet stil en heeft zijn Mercedes 190 16V Evo2 iets meer power gegeven. “Dit, gecombineerd met een kleine afslanking en kortere verhoudingen van de versnellingsbak. Ik zit in een zeer moeilijk platform 3 waarin de toerisme wagens en de GT’s samen rijden. Dat vertaalt zich in het feit dat ik moet optornen tegen de Porsches 964 Cup en de supersnelle BMW’s E30 M3. Maar ik blijf zweren bij de Mercedes die authentiek is aan de DTM-versie inzake de livery en bepaalde onderdelen”, aldus een immer strijdvaardige Samuel Verheggen.
           

Uiteraard borrelt bij een team met een dergelijk groot wagenpark de vraag op hoe zij de toekomst zien op middellange of lange termijn inzake het racen met historische materiaal dat toch wel best vervuilend is inzake uitstoot. En dat terwijl de kampioenschappen met elektrisch aangedreven wagens toch aan een flinke opmars bezig is.
Wim & Tim Kuijl delen podium met Luc Moortgat
Wim & Tim Kuijl delen podium met Luc Moortgat
Dieter Kuijl: “De historische wagens vertegenwoordigen een niet onbelangrijke markt op de weg en in competitie. Ik heb de indruk dat daar nu druk wordt aan gewerkt en er zijn testen aan de gang met eFuel wat een CO2-neutrale uitstoot moet verwezenlijken. Porsche startte een project rond eFuel. In Chili werd een fabriek opgestart om CO2-neutrale brandstoffen te produceren. In een eerste fase is een productie van ongeveer 130.000 liter van de eFuel gepland per jaar. De bedoeling dat deze brandstof in eerste instantie zal worden gepromoot voor bvb de Porsche Mobil 1 Supercup en in Porsche Experience Centers. Nadien zou de productie gevoelig worden verhoogd en verdeeld over de hele wereld. De eFuel van Porsche wordt gemaakt van water en CO2 uit de lucht en met behulp van windenergie, wat een quasi CO2-neutrale brandstof moet opleveren. Er blijft dus wel een uitstoot van CO2 bij verbranding, maar die wordt gecompenseerd door de CO2 die uit de lucht gehaald wordt om de brandstof te maken. Dus CO2-neutraal. Ik zal de eerste zijn om te bekijken hoe we op termijn met deze brandstof kunnen rijden en zodoende kunnen we blijven racen met onze verbrandingsmotoren, maar dan wel CO2-neutraal”, besluit Dieter Kuijl die zijn troepen klaar heeft om het nieuwe seizoen 2023 aan te vangen.

Foto's: Georges De Coster / Belcar Historic Cup-Brecht Decancq / Geert Franquet / Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 27 maart 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons