van der Horst

Stef Vancampenhoudt: "Onsportiviteit en rode vlag hebben mij de titel gekost"

Stef Vancampenhoudt
Stef Vancampenhoudt
Stef Vancampenhoudt's naam prijkte vóór de laatste VLN-wedstrijd van het jaar, afgelopen zaterdag op de Nordschleife, zeer nipt bovenaan de tabellen. Onze landgenoot slaagde erin de titel in de V-klasse binnen te rijven, maar miste jammer genoeg net de algemene VLN-titel. Aan autosport.be schetste hij de context in dewelke hij die felbegeerde titel als buitenlander misliep.
  • Dreamdrive
Vancampenhoudt werkte het hele seizoen af in zijn BMW 325i
Vancampenhoudt werkte het hele seizoen af in zijn BMW 325i
"Vooreerst heb ik alle VLN-races solo afgewerkt, behalve dan één wedstrijd die over 6 uren ging in plaats van de gebruikelijke 4, toen was Michael Funke mijn teamgenoot. Het zou een waanzinnige prestatie geweest zijn mocht het mij afgelopen zaterdag gelukt zijn de kroon te nemen van het kampioenschap. Je moet weten dat het puntensysteem per race wordt bepaald door het aantal deelnemers in de klasse, en ik had slechts 0,07 punten voorsprong. Afgelopen zaterdag werden er in de SP3-klasse tien auto's meer ingeschreven dan gewoonlijk, dat kwam neer op een totaal van 19 starters, zelfs auto's die normaal in de V3-klasse reden werden ingeschreven in de SP3. In mijn klasse, V4, stond het normale aantal van 12 tot 14 auto's ingeschreven."

De Renault Clio van de broers Groneck
De Renault Clio van de broers Groneck
"De broers Groneck, die uiteindelijk de titel wonnen, hebben zélf 'hun' SP3-klasse aangespijst! Een soort 'vriendschaps-geste' dus, zoals ik het wil noemen. Zo hebben liefst vier SP3 auto's één ronde wedstrijd gereden en zijn dan gestopt, maar dus wel voldoende om meegerekend te worden in de puntentelling! In mijn ogen zeer onsportief. Mathematisch hadden we dus een enorm nadeel en geen schijn van kans om het kampioenschap op een normale manier binnen te halen. We hebben gestreden en gereden, en voor het vallen van de rode vlag lagen we op schema, eerste in de klasse en op weg naar een zevende overwinning daarin. Spijtig genoeg kwam er dus die rode vlag en werd het resultaat genomen van twee ronden daarvoor. Als je dan terugtelt stonden we op dat moment echter net in de pits voor een tankbeurt, met als gevolg een tweede plaats!"

"Het is zeer spannend geweest, iedereen heeft er van genoten, als vice-kampioen had ik toch graag de hoofdprijs mee naar huis genomen, maar uiteindelijk heb ik de titel van 'Sieger der Hertzen' bekomen. Een magere troost, maar leuk te horen uit de mond van de speaker tijdens de prijsuitreiking."

Foto's: Arne Simons & VLN



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op woensdag 4 november 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting VLN 10.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons