van der Horst

Stephan & Mauro Polderman samen in Europese Clio Cup Series

Stephan Polderman -  Renault Clio
Stephan Polderman - Renault Clio
De naam Polderman klinkt als een bel binnen de internationale Clio Cup. Stephan Polderman is reeds dik 17 seizoenen actief met verschillende versies van de kleine Franse bom en behaalde een resem aan titels en overwinningen. De fakkel wordt nu stilaan door gegeven aan zoon Mauro die zich op 15-jarige leeftijd reeds liet opmerken op het ijs van Andorra en in het Spaans endurance kampioenschap in Valencia en Barcelona.
  • STX Motorhomes
De appel valt niet ver van de boom
Mauro Polderman. 15 jaar en bloedsnel
Mauro Polderman. 15 jaar en bloedsnel
Aan de vooravond van zijn 16de verjaardag en dus zijn eerste Europees avontuur binnen de Clio Series zijn de verwachtingen reeds hoog gespannen. Mauro bewees nu reeds heel snel te zijn tijdens twee races voor het Spaans Endurance kampioenschap en zijn droom om professioneel piloot te worden lijkt een mooie start te krijgen. Deze wedstrijden waren belangrijk om zijn internationale vergunning te bemachtigen.

Voor Mauro is zijn vader uiteraard zijn grote voorbeeld inzake ervaring binnen de Clio Cup, maar hij krijgt ook steun uit andere hoeken, waaronder bvb. Jaap van Lagen. De youngster studeert economie in een sportschool in Brugge. Via deze sportschool wordt ook een kalender opgesteld waardoor hij probleemloos buitenlandse raceweekends en trainingsdagen kan inlassen. Naast zijn studies is Mauro ook intensief bezig met een strikte en gezonde levensstijl en vele uren achter zijn eigen professionele simulator.

Stephan bron van ervaring
Bijna 15 jaar geleden was Stephan reeds bloedsnel met de eigenbouw Clio
Bijna 15 jaar geleden was Stephan reeds bloedsnel met de eigenbouw Clio
Mooie herinneringen met Jens Schippers en Jaap van Lagen
Mooie herinneringen met Jens Schippers en Jaap van Lagen
Vader Stephan zette destijds zijn stempel in België met opmerkelijke resultaten binnen de BTCS en de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Met een Clio uit eigen stal en assistentie van Jan Schippers realiseerde de snelle Zeeuw in die periode een 2’40” op Francorchamps. Hij ging later internationaal rijden en bulkt ondertussen  van de ervaring.


Stephan Polderman -  Renault Clio Series
Stephan Polderman - Renault Clio Series
Hij werd afgelopen seizoen vice-kampioen in het Mid-Europe kampioenschap en streed mee tot de laatste race in Barcelona voor de Europese kroon binnen de categorie ‘Racers Cup’ voor piloten vanaf 28 (!) jaar. Na een knap seizoen met drie zeges en evenveel tweede en derde plaatsen werd de restaurateur uit het grensdorp Sluis derde na zijn landgenoot René Steenmetz en de razendsnelle Italiaan Luc Franca. Tijdens de laatste en beslissende meeting in Barcelona won Polderman de eerste manche en dat opende nog perspectieven richting de titel. Maar tijdens de tweede manche verloor hij belangrijke punten en ging de zege uiteindelijk naar ploegmaat Steenmetz. Franca had de beste papieren voor de start van het weekend, maar maakte fouten en werd tenslotte nipt vice kampioen voor Polderman die ditmaal zijn meerdere moest erkennen in ploegmaat en landgenoot René Steenmetz. Ondanks het feit dat Franca torenhoog favoriet was met negen zeges moest hij toch tijdens de laatste ontmoeting in Barcelona het onderspit delven tegen de Nederlander, terwijl ook Polderman nog gevaarlijk in de buurt kwam van de vice titel.

Nog minstens één seizoen samen in de Clio Cup Series
Winst voor Stephan Polderman in Barcelona
Winst voor Stephan Polderman in Barcelona
Stephan Polderman: “Het was een mooi seizoen en ik had vooraf getekend voor een podiumplaats bij de eindafrekening. De seizoenstart met een brilscore in Monza heeft me een gans seizoen achtervolgt, want op 18 races hebben we amper twee schrapresultaten en die waren reeds tijdens het eerste raceweekend opgesoupeerd. Drie motoren hebben we dat weekend naar filistijnen gereden. Ik kon me tijdens de rest van het seizoen niets meer permitteren of onnodige risico’s nemen. Nadien zijn we terecht gekomen bij AST Competition en is de situatie verbeterd. De broers Adrian en Alejandro Schimpf van AST Competition rijden zelf ook op hoog niveau binnen de Clio Cup Series en hebben een uitstekende infrastructuur met zeer competente mensen. AST Competition kan tot zeker zes wagens runnen tijdens eenzelfde meeting. Zeer competitief en met uitstekende ingenieurs”.

Vader en zoon Polderman begin 2023 in Andorra
Vader en zoon Polderman begin 2023 in Andorra
Eerste meters in Clio voor Mauro Polderman
Eerste meters in Clio voor Mauro Polderman
Franca was the man to beat. Hij won het Italiaans kampioenschap en de Italiaanse ‘Racers Cup’, terwijl Steenmetz en Polderman binnen de Racers Cup van Mid-Europe respectievelijk de eerste en tweede plaats pakten. Vanaf komend seizoen is er trouwens een verschuiving binnen de subklassen waarbij er een herverdeling komt. Tot en met 2023 moesten ze het opnemen tegen piloten vanaf 28 jaar zoals Franca die nog relatief jong is. “Ik kan zijn vader zijn,” aldus Stephan Polderman. Er komt een nieuwe indeling voor Juniors (16 tot 23 jaar), Challenger (24 tot 40 jaar) en Gentlemen (+ 40 jaar). We zien wel waar we uitkomen.  

Stephan Polderman: “De Clio Series zijn best ingewikkeld en verschillende kampioenschappen rijden door elkaar. Wie deel neemt aan de Clio Cup Series moet naast het Europees kampioen ook een nationale serie rijden. René en ikzelf rijden in het hetzelfde team en kozen naast het Europees kampioenschap ook voor het Mid-Europe. Zodoende kwamen we uit op 9 raceweekends of 18 starts.

Tactiek en een goede kwalificatie zijn cruciaal
Met vier naast elkaar door de bocht
Met vier naast elkaar door de bocht
“Met soms 60 identieke wagens op de startgrid zijn de kwalificaties cruciaal. Je hebt amper enkele ronden en met een dergelijke kwantiteit en kwaliteit op de piste is het altijd net erop of eronder tijdens je ultieme kwalificatieronde. Een foutje of oponthoud kan je zuur opbreken. Je zit soms met 15 wagens binnen een seconde en je moet mee vooraan zitten. Over het algemeen zijn er na de start met een dergelijke grote en wilde bende wel wat gele vlaggen en/of safety cars en dan is opschuiven tijdens een korte sprintrace onmogelijk. De kwalificaties zijn in een merkencup dan ook zéér belangrijk”.

Limieten opzoeken in de Clio Cup
Limieten opzoeken in de Clio Cup
“Ik ga er zeker minimum nog een jaartje bijdoen en ga trachten om Mauro zo goed mogelijk te begeleiden. Hij is nog zeer jong, maar bloedsnel. Het is belangrijk om vlug snel te zijn als je in een merkencup stapt. Mauro moet nog enkele seizoenen rijpen in de Clio Cup en strijden met gelijke wapens. Wie in de Clio Series vooraan kan rijden is een piloot die over het algemeen ook in andere merkencups zoals bvb de Porsche Carrera Cup of Supercup mee kan rijden voor de knikkers. De Clio Cup is mijn inziens de beste leerschool om later door te stoten richting toerisme of GT. De Formule 4 is ook een bijzonder goede leerschool, maar dat is gewoonweg quasi onbetaalbaar geworden”.

Tijdens zijn eerste meters vorige winter in de sneeuw, waarvoor Stephan zijn 14-jarige zoon letterlijk met de auto moest leren rijden, won de jonge snaak merkelijk aan snelheid en moest niet onderdoen voor zijn meer ervaren tegenstanders. Mauro reed ook twee endurance wedstrijden in Valencia en Barcelona waarin hij meteen tweemaal de groep en de klasse won.

Vreugde na winst van Mauro. Geflankeerd door Adrian en Alejandro Schimpf van AST Competition
Vreugde na winst van Mauro. Geflankeerd door Adrian en Alejandro Schimpf van AST Competition
Stephan Polderman: “Deze wedstrijden waren nodig omdat hij deze uitslagen nodig heeft voor de aanvraag van zijn licentie om de internationale wedstrijden te rijden. Een zeer knap resultaat gezien zijn beperkte ervaring en het gewicht van de concurrentie. Hij reed de wedstrijden van twee uren met verplichte pitstop helemaal alleen om zoveel mogelijk kilometers af te malen. Ook de moeilijkheidsgraad was hoog, want hij reed twee uren op dezelfde banden die helemaal weg waren aan het eind van de race”.

De toekomst van Mauro Polderman ziet er in elk geval zeer goed uit en de ruggesteun en ervaring van vader Stephan is een niet te onderschatten voordeel om zijn carrière een snelle boost te geven. We duimen in ieder geval voor de in België residerende Zeeuw die ook met een Belgische licentie zal rijden. De eerste internationale wedstrijd valt trouwens exact op zijn 16de verjaardag. De dag waarop hij reeds een tijd wacht om internationaal aan de bak te kunnen gaan. 

Foto's: Renault Clio Series 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 29 december 2023.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons