van der Horst

Stéphane Ratel geeft stand van zaken over zijn imperium

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
In de nasleep van de geslaagde Superpole sessie voor de 24 uren van Spa gaf Stéphane Ratel zijn traditionele jaarlijkse 'state of the union' voor de aanwezige pers. Na de soms wat wilde avonturen en grootse plannen van de afgelopen jaren leek het hoofd van het gelijknamige SRO tevreden met wat hij nu in handen heeft, de nadruk lag dan ook op continuïteit. Groot nieuws viel er dan ook niet te rapen en dat is misschien wel het beste voorteken.

Het concept ‘GT3’

GT3 - Iedereen gelijk
GT3 - Iedereen gelijk
Het bevriezen van evoluties voor GT3-wagens lijkt zo goed als overal in goede aarde te zijn gevallen. Er is voor twee jaar (tot begin 2015) een einde gemaakt aan de wapenwedloop tussen de verschillende constructeurs en de teams krijgen op die manier wat meer tijd om hun materiaal af te schrijven en de kosten te drukken. De drie nieuwe GT3’s die in 2014 het veld zullen vervoegen (Bentley, Corvette C7 en Viper) zullen zo goed als mogelijk worden ingepast in de huidige situatie en minder snelle wagens worden competitief gehouden met de ‘Balance of Performance’. Met het oog op de iets verdere toekomst (2016) maakte Ratel nogmaals duidelijk onder geen beding afstand te willen doen van ‘zijn’ GT3-concept ten voordele van een eventuele eengemaakte GT-klasse waarover nu op regelmatige basis wordt vergaderd bij de FIA in Parijs.

FIA GT Series

Zolder: De hoofdrace in beeld gebracht
Voor de resterende wedstrijden verwacht men terug een stijging in het deelnemersaantal dat tot dusver stelselmatig bleef dalen. Zo zouden er terug een 24 à 26-tal wagens aan de start moeten komen met enkele “mooie verrassingen”. Voor Baku wordt een vol huis verwacht met een maximum van dertig deelnemers, voor deze race worden dan ook wagens uit andere kampioenschappen uitgenodigd, alle kosten voor verplaatsing en logies gedekt en een riante prijzenpot aangeboden. Naar volgend seizoen toe zal de kalender er hoogst waarschijnlijk anders uitzien. Er is duidelijk vraag naar grotere en meer bekende circuits, 1 à 2 van de kleinere omlopen waar het evenement minder populair blijkt te zijn zullen dan ook vervangen worden door F1-circuits.

Blancpain Endurance Series

24H Spa: De start in beeld gebracht
Het hoeft niet de verbazen dat de Fransman zeer tevreden is over zijn laatste succesverhaal, hij noemde het concept dan ook “bijna perfect”. Cruciaal op dit moment is volgens hem stabiliteit en verbeteren wat beter kan. Aan de hand van enquêtes afgenomen bij alle deelnemende teams meet Ratel de gezondheid van het kampioenschap, en die mag best blakend genoemd worden. Het luxeprobleem dat er teveel wagens zouden deelnemen zal in ieder geval niet worden verholpen en de Fransman stuurde dan ook aan op een zekere mate van “natuurlijke selectie” naar de toekomst toe. Het zou hem dan ook niet verbazen dat op termijn het deelnemersaantal terug stabiliseert op een 50-tal deelnemers. Voor wat de kalender betreft blijft alles ongewijzigd, met nog steeds vijf races op de gekende circuits (100% reeds vastgelegd), voor een mogelijke zesde race zal het wachten zijn tot 2015 en enkel indien de economie weer voldoende aanzwengelt. Ratel zet het kampioenschap in de markt als een aanvulling op een raceprogramma in een nationaal kampioenschap of de FIA GT Series, voor teams die deze laatste combinatie verkiezen wordt een verlaagd inschrijvingsgeld overwogen. Tot slot vermelden we nog dat vanaf volgend seizoen enkel en alleen nog maar als ‘Bronze’ geklasseerde rijders zullen worden toegelaten in de Gentleman Trophy en dus ‘Silver’ zal worden geweerd.

Promotie

62f60a31c52d20c6998fc5f79f69ab567f4c4196.jpg
Een van de grote werkpunten van SRO is momenteel de promotie van de Blancpain Endurance Series en de FIA GT Series. Niet enkel in het algemeen via betere en omvangrijkere TV-contracten (Ratel zelf maakte zich sterk dat de FIA GT Series races dit seizoen al door 1.8 miljoen mensen effectief zijn bekeken), maar ook aan specifieke raceweekends zal worden gewerkt. Zo staat dit seizoen de Duitse markt centraal met meer TV-tijd en de versterkte promotie van de 1000km/6 uurs race op de Nürburgring. Voor 2014 zal de race te Paul Ricard onder handen genomen worden, zo zijn er plannen voor een avondrace en aansluitend een groot concert om meer publiek te lokken.

Foto's: Marnik Mouchaers, Georges De Coster & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op dinsdag 30 juli 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons