24H Spa: Mücke zet Beechdean Aston Martin op pole – Vanthoor in de bandenmuur
Op de pole positie vinden we dus een Pro Am wagen terug, Stefan Mücke werd door Aston Martin bij het Beechdean team ondergebracht en met de intrinsieke snelheid van de Duister gecombineerd met de uitstekende Vantage V12 hoeft de besttijd dan ook niet te verbazen. In de aanvangsfase van de sessie was het nog de Prospeed Porsche in handen van Nick Tandy die de besttijd in handen had en de tabellen paars deed kleuren. Ook Bertrand Baguette was snel vooraan te vinden met zijn GPR Aston Martin en sloot op enkele duizendsten van een seconde aan achter de Porsche #911. Uiteindelijk vatten beide wagens morgen de race aan vanaf respectievelijk de vijfde en zevende startplek.
De HTP Motorsport Mercedes SLS AMG GT3 bevestigde wederom zijn snelheid, Maximilian Götz (en niet Bernd Schneider) realiseerde de derde chrono en strandde op amper 0.015s van de SMP Racing Ferrari #73 die gisterenavond de snelste tijd liet noteren. Allesandro Pier Guidi wachtte echter wel heel lang om de pitlane te verlaten en de wagen #70 werd door de stewards dan ook bedacht met een straf in de vorm van een drive through tijdens de race, ook de zusterwagen #73 (P11) onderging hetzelfde lot, een nieuwe stopwatch voor de race zou geen slechte investering zijn voor het Russische team.
Bij Marc VDS Racing ogen de zaken meer dan op orde en het team uit Gosselies verwierf met de vierde (#4) en achtste (#3) tijd dan ook twee goede uitgangsposities om de etmaal race morgennamiddag om 16u30 aan te vatten. Opvallend was het feit dat niet Maxime Martin maar wel Nick Catsburg de beste chrono binnen het team realiseerde, een prestatie die de intrinsieke snelheid van de Nederlander zonder twijfel in de kijker zet. De top tien wordt ten slotte afgesloten door geel-groene Manthey Racing Porsche (#150 – Lieb) en de eerste McLaren op de tabellen, namelijk het Hexis Racing exemplaar #7 in handen van Alvaro Parente.
De 20 minuten durende sessie verliep zonder grote incidenten, al waren er in het Audi kamp na afloop bedrukte gezichten waar te nemen nadat Laurens Vanthoor de enige R8 LMS ultra in de Superpole in de bandenmuur zette. Vanthoor nam mogelijks wat teveel risico’s wetende dat de wagen niet de snelste is op het circuit van Spa-Francorchamps. De schade na het contact met de decor in ‘Speakers Corner’ (bocht 9) bleef al bij al nog beperkt en de #1 kon nog op eigen kracht de pitlane bereiken, al hing de achtervleugel nog maar net aan de wagen en bleef ook de rechter kant van de wagen niet geheel ongeschonden, er is ongetwijfeld nog werk aan de winkel deze nacht.
Foto: Martijn Wouters & Racing International Photography/ Fred Vautier
Tweet