van der Horst

24H Spa: Mücke zet Beechdean Aston Martin op pole – Vanthoor in de bandenmuur

Beechdean AMR / Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage
Beechdean AMR / Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage
In een uiterst vermakelijke Superpole haalde Aston Martin fabriekspiloot Stefan Mücke met zijn Beechdean Aston Martin Vantage V12 GT3 de pole binnen voor de 65e editie van de 24 uren van Spa. De pijlsnelle Duitser liet daarbij de SMP Racing Ferrari van Allesandro Pier Guidi achter zich met een marge van 0.227s. De HTP Gravity Charouz Mercedes #84, die al heel het weekend vooraan te vinden is, noteerde aanvankelijk nog de besttijd met Maximilian Götz achter het stuur, de Duitser verbeterde vervolgens nog eens zijn eigen chrono bij de tweede poging, maar uiteindelijk viel de witte SLS nog terug naar P3. Tien wagens noteerden een tijd binnen dezelfde seconde van de pole, wat veelbelovend oogt voor morgen. De sessie verliep zo goed als vlekkeloos, enkel Laurens Vanthoor zorgde door wat opschudding door met zijn WRT Audi #1 even de bandenmuur op zoeken.
  • Prospeed Competition
Pro GT by Almeras - Porsche 911 GT3 R
Pro GT by Almeras - Porsche 911 GT3 R
Nadat vorig jaar een plotse regenbui er nog voor zorgde dat de 'Superpole' niet doorging, werd de beslissende sessie dit jaar onder een stralende avondzon afgewerkt. De 20 wagens die gisteren een ticket hadden bemachtigd kwamen ook effectief allemaal aan de start en maakten er een geslaagd spektakelstuk van. En dat blijkt ook uit de resultaten, hoewel het verschil tussen P1 en P2 meer dan twee tienden bedraagt vinden we erachter een close groepje van zo'n zeven wagens met elk gemiddeld amper een paar duizendsten/honderdsten tussen elkaar. Ook de diversiteit aan GT3-modellen mag er best wezen met maar liefst vijf verschillende merken in de top vijf (Aston Martin, Ferrari, Mercedes, BMW en Porsche), wat veelbelovend oogt voor de race van morgen.
 
Prospeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR #911
Prospeed Competition - Porsche 911 GT3 RSR #911
Op de pole positie vinden we dus een Pro Am wagen terug, Stefan Mücke werd door Aston Martin bij het Beechdean team ondergebracht en met de intrinsieke snelheid van de Duister gecombineerd met de uitstekende Vantage V12 hoeft de besttijd dan ook niet te verbazen. In de aanvangsfase van de sessie was het nog de Prospeed Porsche in handen van Nick Tandy die de besttijd in handen had en de tabellen paars deed kleuren. Ook Bertrand Baguette was snel vooraan te vinden met zijn GPR Aston Martin en sloot op enkele duizendsten van een seconde aan achter de Porsche #911. Uiteindelijk vatten beide wagens morgen de race aan vanaf respectievelijk de vijfde en zevende startplek.
 
HTP Motorsport - Mercedes SLS AMG GT3
HTP Motorsport - Mercedes SLS AMG GT3
De HTP Motorsport Mercedes SLS AMG GT3 bevestigde wederom zijn snelheid, Maximilian Götz (en niet Bernd Schneider) realiseerde de derde chrono en strandde op amper 0.015s van de SMP Racing Ferrari #73 die gisterenavond de snelste tijd liet noteren. Allesandro Pier Guidi wachtte echter wel heel lang om de pitlane te verlaten en de wagen #70 werd door de stewards dan ook bedacht met een straf in de vorm van een drive through tijdens de race, ook de zusterwagen #73 (P11) onderging hetzelfde lot, een nieuwe stopwatch voor de race zou geen slechte investering zijn voor het Russische team.
 
Marc VDS Racing Team - BMW Z4 GT3 #4
Marc VDS Racing Team - BMW Z4 GT3 #4
Bij Marc VDS Racing ogen de zaken meer dan op orde en het team uit Gosselies verwierf met de vierde (#4) en achtste (#3) tijd dan ook twee goede uitgangsposities om de etmaal race morgennamiddag om 16u30 aan te vatten. Opvallend was het feit dat niet Maxime Martin maar wel Nick Catsburg de beste chrono binnen het team realiseerde, een prestatie die de intrinsieke snelheid van de Nederlander zonder twijfel in de kijker zet. De top tien wordt ten slotte afgesloten door geel-groene Manthey Racing Porsche  (#150 – Lieb) en de eerste McLaren op de tabellen, namelijk het Hexis Racing exemplaar #7 in handen van Alvaro Parente.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra GT3 #1
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra GT3 #1
De 20 minuten durende sessie verliep zonder grote incidenten, al waren er in het Audi kamp na afloop bedrukte gezichten waar te nemen nadat Laurens Vanthoor de enige R8 LMS ultra in de Superpole in de bandenmuur zette. Vanthoor nam mogelijks wat teveel risico’s wetende dat de wagen niet de snelste is op het circuit van Spa-Francorchamps. De schade na het contact met de decor in ‘Speakers Corner’ (bocht 9) bleef al bij al nog beperkt en de #1 kon nog op eigen kracht de pitlane bereiken, al hing de achtervleugel nog maar net aan de wagen en bleef ook de rechter kant van de wagen niet geheel ongeschonden, er is ongetwijfeld nog werk aan de winkel deze nacht.

Uitslag Superpole
Uitslag Superpole


Foto: Martijn Wouters & Racing International Photography/ Fred Vautier



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 26 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons