van der Horst

Stoomt Mercedes-AMG opvolgers klaar voor Rosberg-Hamilton?

Nico Rosberg - Mercedes AMG (GP Spanje 2016)
Nico Rosberg - Mercedes AMG (GP Spanje 2016)
Met de aankondiging dat Mercedes-beschermeling Esteban Ocon het F1-seizoen 2016 bij Manor afwerkt, heeft het merk met de ster een nieuwe belangrijke stap gezet in het opleiden van jonge talenten. Het heeft nu met Pascal Wehrlein en Esteban Ocon twee ijzers in het vuur die in de afgelopen jaren bewezen hebben resultaten te kunnen rijden. Voor beide heren is het evenwel belangrijk om ervaring op te doen in de koningsklasse van de eenzitterij en ook Mercedes-AMG lijkt te denken op de lange termijn.
Pascal Wehrlein
Pascal Wehrlein
Dat Esteban Ocon uit het goede hout is gesneden, staat buiten kijf. Misschien overstijgt zijn ruw talent zelfs dat van Pascal Wehrlein, die dit seizoen dan wel stelselmatig Rio Haryanto klopte, maar daarmee eigenlijk niet meer dan de verwachtingen inloste. Op vlak van prestaties tijdens de kwalificaties, een eventuele graadmeter voor absolute snelheid, was de Duitser "slechts" twee van de drie keren de betere van de Indonesiër. Ocon langs de andere kant heeft al met meerdere F1-bolides kunnen testen, onder andere exemplaren van Renault F1, Force India en Mercedes-AMG, en reed reeds een indrukwekkend palmares bij elkaar.

Esteban Ocon - ART GP
Esteban Ocon - ART GP
Twee jaar geleden hield hij op weg naar de kroon in de Europese F3 onder meer Tom Blomqvist en ene Max Verstappen achter zich. Tijdens de eerste 21 races dat seizoen, eindigde hij slechts driemaal niet op het podium, waarbij hij één keer de handdoek moest werpen. Tijdens de 33 races tellende kalender zou hij slechts driemaal niet de finish zien. Hij leidde vanaf de eerste meeting en werd één meeting voor het einde zelfs al als kampioen gelauwered. Afgelopen jaar stootte hij door naar de GP3, waar hij driemaal als eerste over de meet bolde. Hij werd opnieuw kampioen nadat hij onder meer negen maal achtereenvolgens als tweede werd geklasseerd. In het ganse seizoen eindigde hij slechts eenmaal buiten de top 4, naast één technische diskwalificatie die hem een podium ontnam. Als we één term aan Ocon kunnen kleven, is het wel regelmaat.

Lewis Hamilton & Nico Rosberg
Lewis Hamilton & Nico Rosberg
Dat moet ook Mercedes-AMG beseffen, want in de F1 van vandaag is regelmaat nog steeds erg belangrijk. Al heeft de Duitse constructeur momenteel een straatlengte voor op de concurrentie, die situatie zal in de toekomst, vroeg of laat, veranderen. Op zo'n ogenblik is het goed te kunnen bogen op rijders die regelmaat aan de dag leggen. De contractverlenging van Nico Rosberg dit jaar liet enige tijd op zich wachten, dus is het niet onlogisch dat Mercedes ook richting opvolging denkt. Als het daarnaast op de piste nog eens tot een direct contact komt tussen Rosberg en Hamilton is het bovendien niet ondenkbaar dat één van beide heren naar het strafbankje wordt verwezen, of misschien wel allebei! Met jong talent in de wachtkamer, weten ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton dat ze op hun hoede moeten zijn.

Esteban Ocon
Esteban Ocon
Daarmee zijn we meteen ook aanbeland bij de, naar alle waarschijnlijkheid, echte reden achter de grote (financiële) steun die Mercedes verleent aan zowel Wehrlein, Ocon als Manor. Het plan voor elk van hen moet dan ook bestaan uit het opdoen van ervaring dit seizoen, om vervolgens door te stoten naar de middenmoot. Bij Fransman Ocon lijkt Renault hoe langer hoe meer een zekerheid te worden, maar voor Wehrlein lijkt de toekomst voor de buitenwereld minder vast te liggen. Williams F1 en Force India worden evenwel beiden bevoorraad met motoren uit de ateliers van Mercedes, beide Britse teams lijken dus een logische volgende stap te zijn. Twee jaar later, in 2018 loopt vervolgens het F1-contract van zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton af. Is Mercedes, nu het Max Verstappen heeft misgelopen, zich in een zetel aan het positioneren op vlak van continuïteit? De toekomst zal het uitwijzen...

Foto's: Georges De Coster, Arne Simons, Racing International Photography & GP3 Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op donderdag 11 augustus 2016.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons