Stoomt Mercedes-AMG opvolgers klaar voor Rosberg-Hamilton?
Twee jaar geleden hield hij op weg naar de kroon in de Europese F3 onder meer Tom Blomqvist en ene Max Verstappen achter zich. Tijdens de eerste 21 races dat seizoen, eindigde hij slechts driemaal niet op het podium, waarbij hij één keer de handdoek moest werpen. Tijdens de 33 races tellende kalender zou hij slechts driemaal niet de finish zien. Hij leidde vanaf de eerste meeting en werd één meeting voor het einde zelfs al als kampioen gelauwered. Afgelopen jaar stootte hij door naar de GP3, waar hij driemaal als eerste over de meet bolde. Hij werd opnieuw kampioen nadat hij onder meer negen maal achtereenvolgens als tweede werd geklasseerd. In het ganse seizoen eindigde hij slechts eenmaal buiten de top 4, naast één technische diskwalificatie die hem een podium ontnam. Als we één term aan Ocon kunnen kleven, is het wel regelmaat.
Dat moet ook Mercedes-AMG beseffen, want in de F1 van vandaag is regelmaat nog steeds erg belangrijk. Al heeft de Duitse constructeur momenteel een straatlengte voor op de concurrentie, die situatie zal in de toekomst, vroeg of laat, veranderen. Op zo'n ogenblik is het goed te kunnen bogen op rijders die regelmaat aan de dag leggen. De contractverlenging van Nico Rosberg dit jaar liet enige tijd op zich wachten, dus is het niet onlogisch dat Mercedes ook richting opvolging denkt. Als het daarnaast op de piste nog eens tot een direct contact komt tussen Rosberg en Hamilton is het bovendien niet ondenkbaar dat één van beide heren naar het strafbankje wordt verwezen, of misschien wel allebei! Met jong talent in de wachtkamer, weten ook Nico Rosberg en Lewis Hamilton dat ze op hun hoede moeten zijn.
Daarmee zijn we meteen ook aanbeland bij de, naar alle waarschijnlijkheid, echte reden achter de grote (financiële) steun die Mercedes verleent aan zowel Wehrlein, Ocon als Manor. Het plan voor elk van hen moet dan ook bestaan uit het opdoen van ervaring dit seizoen, om vervolgens door te stoten naar de middenmoot. Bij Fransman Ocon lijkt Renault hoe langer hoe meer een zekerheid te worden, maar voor Wehrlein lijkt de toekomst voor de buitenwereld minder vast te liggen. Williams F1 en Force India worden evenwel beiden bevoorraad met motoren uit de ateliers van Mercedes, beide Britse teams lijken dus een logische volgende stap te zijn. Twee jaar later, in 2018 loopt vervolgens het F1-contract van zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton af. Is Mercedes, nu het Max Verstappen heeft misgelopen, zich in een zetel aan het positioneren op vlak van continuïteit? De toekomst zal het uitwijzen...
Foto's: Georges De Coster, Arne Simons, Racing International Photography & GP3 Series
Tweet