van der Horst

België: Ocon debuteert bij Manor - Haryanto gewipt

Esteban Ocon
Esteban Ocon
Esteban Ocon neemt vanaf de Grote Prijs van België eind deze maand het zitje over van Rio Haryanto. De Indonesiër had een contract voor de eerste 11 Grote Prijzen van het seizoen 2016 en werd ook één race extra aan boord gehouden, maar nu stopt zijn verhaal in de koningsklasse van de eenzitterij dus, vermoedelijk wegens budgettaire problemen. Ocon, die momenteel reserverijder is bij Renault F1, betwistte dit seizoen de DTM.
  • LTF
Esteban Ocon - Mercedes
Esteban Ocon - Mercedes
Ocon, voormalig Europees F3-kampioen en regerend GP3-kampioen, kwam dit seizoen reeds enkele malen aan de bak voor Renault tijdens de eerste vrije trainingen van een Grote Prijs en testte ook reeds met de F1-bolides van Mercedes en Force India. Hij is een beschermeling van Mercedes en het lijdt dan ook geen twijfel dat het merk met de ster (mee) zijn zitje bij Manor betaalde. Naast Pascal Wehrlein, wie Ocon vervangt in de DTM, zitten er dus 2 piloten van het ontwikkelingsprogramma van Mercedes bij Manor. De verwachting is dat Ocon zijn taken in de DTM en de F1 zal combineren, al zal hij bij de volgende wedstijd in Rusland wel vervangen worden door Felix Rosenqvist, onlangs nog goed voor een podium bij de 24 Hours of Spa.

Rio Haryanto - Manor Racing MRT
Rio Haryanto - Manor Racing MRT
Dat Manor nu kan rekenen op een getalenteerd rijderscorps, is bijzonder goed nieuws in de strijd voor WK-punten. In Oostenrijk eerder deze zomer pakte het team nog zijn eerste punten sinds Monaco 2014, toen de betreurde Jules Bianchi het team de eerste puntenscore in de F1 bezorgde. Haryanto kon dit seizoen echter nooit ovetuigen en het was overduidelijk dat hij eerder wegens budget dan wel puur talent aan de start stond. Haryanto blijft wel verbonden met het team en neemt nu de rol van  reserverijder op zich. De druk ligt nu dus ook bij Ocon die moet bevestigen, temeer de geruchtenmolen hem volgend jaar bij Renault F1 plaatst...

Foto's: Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons