van der Horst

FIA GT Series: Nabeschouwing JR Motorsport

Na een lange winterperiode werd op 20 en 21 april het Supercar Challenge seizoen afgetrapt op het circuit van Zolder in Belgisch Limburg. Het team van JR Motorsport sloeg de tenten op in de Limburgse bossen om hopelijk weer een succesvol seizoen te beginnen. De snelle BMW’s van de Westfriese renstal werden gedurende de winter her en der van nieuwe bestickering en rijders voorzien en technisch doorontwikkeld, maar verder bleef alles bij hetzelfde.

Kwalificatie, vrijdag 19 april

De aangepaste kwalificatie opzet van de Supercar Challenge betekend dat er met ingang van het 2013 seizoen gekeken wordt naar de twee beste trainingstijden. De snelste tijd bepaald de startpositie in de eerste race, terwijl de één na snelste tijd de startplek voor race twee bepaald. De druk om twee razendsnelle tijden te noteren is dit jaar dus groter dan ooit tevoren, een opdracht die de JR coureurs wel toevertrouwd is.
Nieuw bij het team is Bas Schouten die met Jeroen Mul een bolide deelt tijdens het eerste weekend. Mul kwalificeerde de auto op de eerste positie, het was een risico wat de heren hebben gedaan om zijn kwalificatie op slicks te doen. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen delen ook in 2013 de auto, Koen wist op een vochtige baan op vrijdag de derde tijd te noteren. Marco Poland en Bert van der Zweerde vormen dit jaar ook een team, waarbij Bert de kwalificatie voor zijn rekening nam met een vijfde tijd als succesvol gevolg. Ook Steve Vanbellingen is weer van de partij met de Silhouette. Ditmaal heeft hij een teamgenoot gevonden in Ward Sluys. Samen pakten ze de eerste plek in zijn divisie en de achtste algemene startplaats.

Race 1, zaterdag 20 april

De aftrap van het Supercar Challenge seizoen kwam op zaterdag aan het einde van de ochtend op naam van de Supersport divisie. Zonnige maar koele omstandigheden droegen bij aan een fraaie eerste race waarin Bogaerts en Van Soelen schitterden. De eerste overwinning voor de JR Motorsport mannen werd een feit, terwijl ook Poland en Van der Zweerde lieten zien dat hun auto razendsnel is. Mul en Schouten kenden een probleem in de auto, waardoor ze in de slotfase flink terugvielen na de hele race om de podiumposities te hebben gestreden.
Bas Schouten startte de race voortvarend, hij stuurde de BMW 132 GTR al in de eerste bocht naar de tweede positie, al kwam hij kortstondig in aanraking met een andere deelnemer. Het deerde hem echter niet, hij kon op de tweede positie aansluiten achter teamgenoot Koen Bogaerts die van de derde plek naar de leiding ging. De gehele eerste stint zou Schouten tegen de achterbumper van Bogaerts aan blijven staren om na de pitstops zijn collega Jeroen Mul naar de leiding te zien gaan met in zijn kielzog Pieter van Soelen die het stuur van Bogaerts had overgenomen. De twee wagens wisten ook na de pitstops gezamenlijk de leiding te behouden en snelle tijden te noteren. Pas in de laatste vijf minuten kon Van Soelen zich losmaken van zijn stalgenoot die met een probleem te kampen kreeg. Jeroen Mul viel uit, hij vertelde: “De auto begon te sputteren en kwam uiteindelijk tot stilstand naast de baan.

Het bleek een probleem met een sensor te zijn die ervoor zorgde dat het brandstofverbruik boven normaal hoog was en ik zonder benzine kwam te staan. De defecte sensor wordt vervangen en is klaar voor de tweede race morgen.” Pieter van Soelen vertelde: “Ik nam het stuur over van Koen die een perfecte stint reed! In de ziekenhuisbocht passeerde ik mijn teamgenoot Jeroen Mul en zo werd de winst ons in schoot geworpen. Uiteraard zijn we hier erg blij mee en hebben we onze eerste punten gescoord!” Marco Poland kende aanvankelijk een lastige race, hij kwam bij de start in het gedrang terecht en raakte diverse posities kwijt. Na de eerste hectische kilometers wist Poland zich weer te herstellen om de wagen in de top tien aan zijn collega Bert van der Zweerde over te dragen. Van der Zweerde wist in de tweede stint tot razendsnelle tijden te komen en stuurde de BMW uiteindelijk na een uur als vierde over de streep met een laatste geklokte tijd van 1:39.744. Bert vertelde: “In het begin had Marco last van de remmen waardoor wij meerdere plaatsen hebben verloren. Al met al ben ik tevreden met de uitslag en gaan wij morgen voor het podium.”
De eerste race van 2013 in de GT divisie liet bij Steve Vanbellingen en zijn nieuwe teamgenoot Ward Sluys een gemengd gevoel na. De Belgische equipe begon de race vanaf de eerste plek in hun divisie, waarna ze wisten te finishen op de derde positie. Dat ze niet aan de kop van hun divisie wisten te blijven werd mede veroorzaakt door een probleem van enorm veel overstuur. De wagen bleek voor zowel Steve als Ward moeilijk bestuurbaar, wat uiteraard de nodige tijd kostte. Na de race blikte Steve enigszins teleurgesteld terug: “Ik had een goede start en de auto was heel erg goed, alleen had ik last van overstuur. Ook mijn teamgenoot kampte hiermee. Dit kostte ons tijd en leverde ons de derde plek op. We houden een beetje gemengde gevoelens over aan deze race.”

Uitslag race 1 Supersport divisie, zaterdag 20 april

1 Koen Bogaerts / Pieter van Soelen, 2 Luc de Cock, 3 Ferry & Robin Monster, 4 Marco Poland / Bert van der Zweerde, 5 David Krayem, 6 J. de Kimpe / V. van Paemel, 7 C. Voet / B. v.d. Broeck, 8 J. Adriaenssens / D. Nye, 15 Bas Schouten / Jeroen Mul
Uitslag race 1 GT divisie, zaterdag 20 april
1 Jan Versluis, 2 Henry Zumbrink, 3 J. & G. Geddie, 4 Roger Grouwels, 5 Jan Storm, 6 Wim Lumbeeck, 7 M. Lanting / B. Herber, 8 Pierre-Etienne Bordet, 10 Steve Vanbellingen / Ward Sluys (derde in de eigen divisie)

Race 2 Supersport, zondag 21 april

De tweede race werd onder minder zonnige omstandigheden verreden dan de eerste, al was de temperatuur op zondag wel een graad of twee hoger. Dat is voor de bandentemperatuur en de grip beter, al gebruikt JR Motorsport bandenwarmers en is daarmee minder afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Marco Poland startte de race op de tweede plek en was daarmee de best gekwalificeerde JR Motorsport coureur bij aanvang van de tweede race. Na de chaos in de eerste bocht bleek hij echter twee plekjes te hebben verloren, die hij gedurende zijn stint weer zou proberen goed te maken. Ten tijden van de pitstops stuurde Marco zijn BMW als derde de pits in, waarna Bert van der Zweerde de klus zou moeten afmaken. Bij het uitkomen van de pits begon hij direct snelle tijden te rijden en kwam al snel in een fraai gevecht terecht met teamgenoot Pieter van Soelen die het stuur van Koen Bogaerts had overgenomen. Van Soelen bleek niet van plan aan de kant te gaan voor zijn teamgenoot, waardoor er zich een rondenlange strijd ontspon waarbij beide BMW’s behoorlijk gelijkwaardig bleken te zijn en de ruimte tussen de achter- en voorbumper soms niet meer dan 30 centimeter was.

Op het scherpst van de snede leek Bert een remfoutje te maken, waardoor hij even rechtdoor ging en Pieter lucht kreeg om de tweede positie veilig te stellen. Later zou blijken dat het een mechanisch remprobleem was, waaraan de rijder niets kon doen. Bert kwam vlak voor de nummer drie terug op de baan om in de slotfase uit te moeten vallen. Aan de leiding van de race was het inmiddels Jeroen Mul die Bas Schouten afloste en onbedreigd een voorsprong van een halve minuut opbouwde aan het einde van de race. De mannen reden soeverein naar de overwinning met Koen en Bert op de tweede plaats totdat de nummer twee een technisch probleem kreeg en de rondetijden opliepen met ruim vijf seconden. Hierdoor kon Pieter van Soelen de tweede plek niet vasthouden, maar wist nog altijd derde te worden achter Ferry en Robin Monster die vorig jaar tot de laatste race nog met JR Motorsport streden voor de eindzege.

Gedurende de tweede race in de GT klasse wisten Ward Sluys en Steve Vanbellingen zich prima te revancheren voor de race die ze op zaterdag met gemengde gevoelens afsloten.Op zondag maakten de mannen een uitstekende race mee, ze reden naar de kop van het veld om vrijwel de gehele race aan de leiding te blijven. Helaas spinde de dikke BMW M3 Silhouette een keer en verloor daarmee een positie. Na de auto terug op het asfalt te hebben gestuurd reden de heren op de tweede plek die ze vast hielden tot aan de finish.
Ward keek terug op de race: “De auto voelde erg goed aan en we hadden een mooi gevecht met Bordet. Ondanks dat ik best voorzichtig met de remmen ben omgesprongen ging ik wel een keer 360° in de rondte wat jammer is omdat ik daarmee de leiding verspeelde. Ondanks dat de auto eerder in de GTB divisie was ingedeeld hebben we een heel competitieve race gereden in de GT divisie.”

Uitslag race 2 Supersport divisie, zondag 21 april

1 Bas Schouten / Jeroen Mul, 2 Ferry & Robin Monster, 3 Koen Bogaerts / Pieter van Soelen, 4 J. Adriaenssens / D. Nye, 5 Luc de Cock, 6 David Krayem, 7 P. Nelissen / P. Poncelet, 8 C. Voet / B. v.d. Broeck, DNF Marco Poland / Bert van der Zweerde

Uitslag race 2 GT divisie, zondag 21 april

1 Henry Zumbrink, 2 Peter Hoevenaars, 3 Rogier Grouwels, 4 Barry Maessen, 5 M. Lanting / B. Herber, 6 J. & G. Geddie, 7 Jan Storm, 8 Wim Lumbeeck, 9 Steve Vanbellingen / Ward Sluys (tweede in hun divisie)
Tussenstand kampioenschap na tweede race (Supersport):
1 Koen Bogaerts / Pieter van Soelen 36 punten
2 Ferry Monster / Robin Monster 35 punten
3 Luc de Cock 31 punten
5 Bas Schouten / Jeroen Mul / Marc van der Aa 22 punten
7 Marco Poland / Bert van der Zweerde 14 punten
Tussenstand kampioenschap na tweede race (GT):
1 Wim Lumbeeck 40 punten
2 Steve Vanbellingen / Ward Sluys 36 punten
3 Pierre Etienne Bordet 34 punten

JR Motorsport press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op maandag 22 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons