van der Horst

FIA GT Series: Nabeschouwing MSE

MSE heeft haar eerste kennismaking met de Supercar Challenge goed doorstaan. Het Genkse team bracht tijdens het FIA GT weekend op het circuit van Zolder een BMW E36 M3 voor Bart Van Samang aan de start in de Supersport categorie van de Supercar Challenge.
De kwalificaties op vrijdag werden in natte omstandigheden verreden. Bart voelde zich onmiddellijk in zijn sas op de natte piste en klokte al vrij vlug 2 snelle rondjes. De snelste ronde bepaalt de startpositie voor race 1 en de tweede snelste ronde bepaalt de startpositie voor race 2. Uiteindelijk resulteerden deze 2 tijden in een zevende startpositie voor race 1 en een zesde startpositie voor race 2.

De start van race 1 verliep vlekkeloos, Bart kon opklimmen van de zevende naar de vijfde positie en kon met strakke rondetijden van 1.43 – 1.44 zijn positie vrij goed verdedigen. Na een twintigtal minuten in de wedstrijd brak echter de achtervleugel, vermoedelijk als gevolg van een lichte tik die Bart gekregen had in de startfase van de race, waardoor de BMW moeilijk bestuurbaar werd. Bart kon zijn weg verderzetten maar verloor door het euvel 3 tot 4 seconden per ronde. Bij het openen van het pitwindow op 25 minuten in de wedstrijd werkte hij zijn verplichte stop af en werd de achtervleugel weggenomen om meer schade te voorkomen. De rest van de race werd afgewerkt en Bart kon de meubels nog redden met een 11e positie.

Race 2 op zondag werd gestart vanop de zesde positie. Het team heeft na de eerste race op zaterdag schitterend werk geleverd om de BMW terug in optimale omstandigheden aan de start te brengen.

Bart nam een behouden start en kon zijn positie behouden, maar na een kwartier in de wedstrijd brak in de Villeneuve chicane een ophangingselement rechts achteraan met een spin als gevolg.

Bart kon de pits nog opzoeken en het onderdeel werd vervangen. Omdat een goed resultaat uitgesloten was heeft Bart van de gelegenheid gebruik gemaakt om in de wedstrijd nog wat te testen.

Bart Van Samang: “Ondanks de pech tijdens de wedstrijden vond ik het een super weekend. We hebben laten zien dat we met een ‘oude’ BMW E36 toch goed kunnen meedraaien in de Supersport categorie.

Vooral in race 1 was het hard werken om de BMW op de baan te houden zonder achtervleugel, ik was bekaf na de race. Het team heeft nadien hard gewerkt om alles te herstellen voor de race op zondag, ook de voorgaande weken en dagen hebben ze fantastisch werk geleverd waarvoor ik iedereen wil bedanken! De tweede race was ook goed begonnen, het was big fun en ondanks de pech heb ik er toch van genoten. Ik ben blij dat ik terug kan racen na een jaartje inactiviteit, en dit dankzij onze partners AG Metals Recycling en Signalis. Ook wil ik de organisatie van de Supercar Challenge feliciteren voor hun schitterende organisatie! De volgende race staat gepland op 22-23 juni op het Circuit van Zolder!”

MSE press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 23 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting FIA GT Series Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons