FIA GT Series: Nabeschouwing Munckhof Racing
Eric van den Munckhof wist voor de eerste race op zaterdag én de tweede op zondag de beste tijd te noteren in zijn klasse en was daarmee tevens in de top tien algemeen te vinden. Met de negende positie aan de start van de eerste twee races van het seizoen kon Eric uitkijken naar een succesvol eerste raceweekend van het seizoen.
Race 1, zaterdag 20 april
De snelle Focus van Van den Munckhof maakte een uitstekende start mee, waardoor hij zijn leidende positie wist te behouden. Na enige tijd kreeg hij te kampen met een onwillige versnellingsbak. De paddleshift had kuren waardoor de bak in de vrij schoot, na enkele schakelpogingen werkte het systeem weer en kon hij zijn weg vervolgen. Wel verloor Eric hierdoor zijn voorsprong en zelfs de leiding. Twee tegenstanders wisten de Focus te verschalken en verwezen Eric naar het derde plan op dat moment.Na de pitstops ging Van den Munckhof wederom volle bak aan de slag om zo ver mogelijk naar voren te komen. De snelheid zat er goed in bij de rappe Silhouette. Tot overmaat van ramp kreeg Eric in de loop van de race nog met een kapotte aandrijfas te maken. Eenmaal bekomen van de schrik vertelde de Ford coureur: “Ik werd ingehaald door de Lotus van Aart Bosman die ik op zich goed kon volgen. De aandrijfas ging echter kapot in de lange doordraai terugkomende achter langs de pitstraat en dat betekend natuurlijk einde race.” Teleurgesteld vervolgde hij: “Heel jammer, want een podium had er anders zeker in gezeten.”
Uitslag race 1, zaterdag 20 april
1 Aart Bosman, 2 J. v.d. Voort / P. Speelman, 3 Michael Verhagen, 4 M. v. Berlo, 5 D. de Borst / M. de Kleijn, 6 R. Nieman, 7 F. Bédorf, 8 J. Visser, DNF Eric van den Munckhof
Race 2, zondag 21 april
Ook voor de tweede race van het 2013 seizoen had Eric van den Munckhof getekend voor de poleposition van zijn klasse en de negende positie algemeen. De snelle Ford kende ook tijdens de tweede race van het eerste weekend geen probleemloos verloop. De start ging prima, waardoor Eric zijn leidende plek wist vast te houden. In de tweede chicane werd hij echter aangetikt door een andere bolide die zich compleet verremde, hierdoor spinde Van den Munckhof en sloeg de motor af. De achterzijde inclusief de diffuser en de achtervleugel had flinke schade opgelopen. Ook kwam er wat voor de luchtinlaat te zitten waardoor de temperatuur flink opliep, hierdoor raakte de radiateur verstopt. Desondanks ging het technisch gezien tot aan de pitstops allemaal prima al was hij door de spin terug gevallen naar de zesde positie in zijn klasse.Na de stops ging het echter van kwaad tot erger. Het schakelprobleem keerde terug waardoor Eric handmatig moest schakelen. De bak schoot ook hierbij echter steeds in de neutrale stand, waardoor hij meerdere malen een schakelbeweging moest maken om de gewenste versnelling te selecteren. Uiteraard verloor de normaal snelle bolide hierdoor flink wat tijd. Desondanks wist Van den Munckhof toch nog een mooie vijfde positie uit de strijd te slepen. Later vertelde hij: “Na de pitstop kregen we weer te maken met het probleem met de paddleshift en moest ik handmatig gaan schakelen. De bak ging telkens in zijn vrij, dus moest ik meerdere malen schakelen voordat ik de versnelling te pakken had. Dat kostte natuurlijk enorm veel tijd.” Ook een moeilijke race moet je echter goed kunnen besluiten om voor het kampioenschap te kunnen gaan. Met dat motto reed Eric naar de vijfde positie. Wel hoopte hij: “Hopelijk gaat alles in Slowakije een stuk beter!”
Uitslag race 2, zondag 21 april
1 Aart Bosman, 2 J. v.d. Voort / P. Speelman, 3 Michael Verhagen, 4 D. de Borst / M. de Kleijn, 5 Eric van den Munckhof, 6 R. Nieman, 7 Jan Visser, 8 Marcel van BerloTussenstand kampioenschap na tweede race:
1 Aart Bosman 40 punten2 John van der Voort / Priscilla Speelman 38 punten
3 Michael Verhagen 32 punten
8 Eric van den Munckhof 14 punten
Munckhof Racing press
Tweet