TCR-betrokkenen reageren op uitlatingen Marc Van Dalen

RACB National Team - SEAT  León TCR
RACB National Team - SEAT León TCR
Marc Van Dalen gooide enkele dagen geleden de knuppel in het hoenderhok door, nog voor het einde van het seizoen, aan te kondigen de stekker uit de organisatie van TCR Benelux te trekken. In zijn betoog situeerde hij de aanleiding voor de beslissing grotendeels bij rijders en constructeurs/importeurs. Autosport.be legde zijn oor te luister bij enkele vertegenwoordigers van laatsgenoemde groep die de afgelopen twee jaar in de een of andere hoedanigheid betrokken waren bij de geboorte en het verhaal van TCR Benelux. We trachtten ook een reactie te krijgen van RACB, helaas tot dusver vruchteloos.
Boutsen Ginion Racing - Honda Civic TCR
Boutsen Ginion Racing - Honda Civic TCR
Honda speelt via Boutsen Ginion Racing een hoofdrol dit seizoen. Voorlopig staat het in zowel de rangschikking bij de rijders, de wagens en de juniors aan kop. Promotioneel gezien kan TCR Benelux dus als belangrijk worden beschouwd; Honda Benelux-woordvoerder Georges Dewulf geeft tekst en uitleg. "We wensen niet te reageren op de specifieke berichtgeving, maar kijken momenteel intern naar hoe onze toekomst er uit ziet op vlak van autosport voor de Benelux. Of dat binnen TCR is of binnen een andere tak, dat valt af te wachten en daarover is nog geen beslissing genomen. Autosport blijft in ieder geval belangrijk, ook voor Honda. Autosport zit in ons DNA dus we zullen betrokken blijven. De exacte details, daar is het zoals gezegd nog te vroeg voor."

Lees ook: Kronos stopt TCR Benelux omdat piloten geen ballen meer hebben

Delahaye Racing Team - VW Golf GTI TCR
Delahaye Racing Team - VW Golf GTI TCR
Spreken we over TCR als concept, dan worden vaak in één adem de producten uit de VAG-groep genoemd. Belgian VW Club-voorzitter Charles-Henri Bonnet spreekt openhartig over de huidige situatie en is dan ook redelijk goed geplaatst om commentaar te geven; bij de laatste meetings werd 80% van het deelnemersveld gestoffeerd met bolides uit de VAG-groep. "We zijn vanaf dag 1 een fervente aanhanger geweest van het TCR-principe en van de TCR Benelux. We hebben, zeker in de begindagen, hard mee aan de kar getrokken wat er uiteindelijk mede toe heeft geleid dat ook andere merken volgden. Ik ga echter niet akkoord met alle elementen in het betoog van Marc Van Dalen. Er zijn zeker dingen die kloppen, maar niet alles is correct - zonder in detail te treden."

Delahaye Racing Team - VW Golf GTI TCR
Delahaye Racing Team - VW Golf GTI TCR
"Laat mij stellen dat we nog steeds zéér tevreden zijn met ons avontuur binnen TCR. Onze insteek is echter om teams te ondersteunen, het is en blijft een Customer Racing formule. Het klopt dat in het tijdperk van de Procar de kaarten anders lagen, maar die tijd is voorbij en in die tijd was ook de structuur helemaal anders; er was veel meer budget voorhanden. Dat geldt overigens niet enkel voor de merken uit de VW-groep, maar ook voor andere constructeurs. Met beperktere budgetten hebben we de beslissing genomen om ons te richten op de ondersteuning van onze klanten (de teams n.v.d.r.). Die klanten wenden dat budget vervolgens aan om hun prijzen naar rijders toe omlaag te brengen."

Delahaye Racing Team - VW Golf TCR
Delahaye Racing Team - VW Golf TCR
"Of we het budget nu aan de teams geven of aan de organisatie, in mijn ogen komt het op hetzelfde neer (de organisatie bepaalt het inschrijfgeld o.m. aan de hand van het beschikbare budget n.v.d.r.). Wat wel duidelijk is: hadden we elke partij de helft gegeven, dan was het niet goed gelopen. De Customer Racing-aanpak is voor ons de enige logische, temeer omdat extra teams op de grid de organisator ook bijkomende inkomsten opleveren via de startgelden", besluit Bonnet. Bij SEAT (de constructeur achter o.m. de deelname van de RACB National Team-bolide) horen we gelijkaardige geluiden; men deelt (niet onverwacht) de mening van Bonnet.

Aurélien Comte - DG Sport Peugeot 308
Aurélien Comte - DG Sport Peugeot 308
Zowel Peugeot België-Luxemburg als Opel België wensten niet uit te weiden. De woordvoerders van beide organisaties gaven aan dit seizoen niet officieel betrokken te zijn bij TCR Benelux en zagen in dat licht af van een reactie. Dit onderstreept nog maar eens de gevoeligheid van de ganse situatie. We polsten tenslotte ook naar een reactie bij RACB Sport, maar tot dusver werden onze telefoons en e-mails nog niet beantwoord. Wel kunnen we melden dat er gewerkt wordt aan een vervolg voor TCR Benelux, mogelijk via een samenwerking met een buitenlandse promotor.

Foto's: Niels Vaeck & Belgian VW Club

 


  • AG Metals