Tom Boonen: "Over 2-3 jaar deelnemen aan 24H Spa"
Lees ook: QSR Racing/WCB Racing stelt programma voor 2018 voor met Tom Boonen
"Het is zeker niet zo dat dit een plan is voor enkel komend seizoen. De bedoeling is om 2 à 3 jaar verder te gaan op dit elan, veel ervaring op te doen en misschien op termijn door te stoten naar het Europees Kampioenschap GT4, sprintwedstrijden dus. Ik ben echter realistisch, dat is niet iets waar we nu reeds aan toe zijn. Er wordt op niveau gereden en ik denk dat we nog wel enkele jaren nodig hebben om dat niveau te halen, we moeten nu geen stappen overslaan. Op termijn wil ik ook in de 24 Hours of Spa aan de start komen, maar ook daar: alles op zijn tijd. Naast Creventic en Belcar blijft ook de VW Fun Cup mij interesseren, dat is gewoon keiplezant!" vertelt Boonen met een sappige Kempische tongval. "Fun Cup laat je toe om de evolutie die je doormaakt goed op te volgen. Er is geen elektronica e.d., dus het zijn de zuivere tijden die de doorslag geven. Ook rijden met zoveel auto's op de piste, daar leer je uit en dat spreekt me ook aan."
"Mij amuseren is en blijft belangrijk, maar toch komt dat competitie-aspect vaak naar boven. Autosport is een zeer zware sport, er kan enorm veel fout gaan. Ik dacht initieel het wat rustiger aan te doen nu ik gestopt ben met koersen (wielrennen n.v.d.r.), maar ik merk toch dat ik hier harder in op ga dan bij het koersen. Eenmaal je in die sfeer zit bij een wedstrijd... Prijzen rijden is niet gemakkelijk, je moet je focussen. Het is duidelijk dat er een moeilijke weg voor ons ligt, maar de moeilijkste weg geeft vaak ook de grootste voldoening achteraf. Dat was bij koersen zo, maar dat is bij de autosport niet anders." Of ik veel vrije tijd heb nu? Tegenwoordig is alles vrije tijd", grinnikt de Balenaar.
Tot slot polsten we ook of de overstap naar GT4 past in de droom om ooit Le Mans te rijden. "Goh, dat is moeilijk te zeggen. Ooit wil ik die wedstrijd wel betwisten, maar er komt ook veel bij kijken. Het is wat afwachten welke kansen zich aanbieden. Ik denk dat LMP2 heel belangrijk gaat worden in de toekomst, een beetje zoals DPi in de Verenigde Staten aan een opmars bezig is. Of mij LMP of GTE het meest interesseert, daar kan ik me nu ook nog niet over uitspreken. Wat Dries Vanthoor heeft gepresteerd dit jaar, winnen bij zijn debuut in GTE-Am, is schitterend natuurlijk. Daarvoor zou ik meteen tekenen, maar Dries is wel een stukje rapper dan ik. (lacht)"
Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens & Racing International Photography
Tweet