van der Horst

Toyota en Glickenhaus voorlopig nog niet in IMSA

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Gezien vanaf volgend jaar de grote samenvloeiing tussen de reglementen van Hypercars en LMDh echt van de grond komt, kunnen beide wagencategorieën uitkomen in zowel het IMSA WeatherTech Sportscar Championship als in het FIA WEC. Al ziet het er naar uit dat Toyota en Glickenhaus nog niet hun debuut zullen maken in de GTP-klasse volgend seizoen.
Rob Leupen
Rob Leupen
Toyota stond in het verleden open om met hun Hypercar richting de Verenigde Staten te trekken, althans voor de Endurance Cup, maar men komt nu op de stappen terug en Toyota bevestigde in 2023 niet in Daytona aan de start te staan. Dat verklaarde immers technisch directeur Pascal Vasselon en teamdirecteur Rob Leupen aan Sportscar365. Dat terwijl ze gezien hun ervaring zij de beste papieren hadden om er vanaf volgend seizoen bij te zijn in IMSA, in tegenstelling tot andere constructeurs. Voornaamste reden zou zijn dat de GR010 Hybrid oftewel vervangen moet worden oftewel een serieuze update moet krijgen. Al moet de Japanse constructeur dit nog officieel bevestigen. Indien er later een extra ronde bijkomt in de Verenigde Staten, waar vooral Indianapolis genoemd wordt voor eventueel 2024, zou Toyota wel overwegen om van gedachte te veranderen, liet Leupen optekenen.

Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Glickenhaus Racing - Glickenhaus 007 LMH
Glickenhaus van hun zijde gaat misschien nog een stap verder. Er was al bekend dat hun wagen weinig kans maakte om deel te kunnen nemen in het IMSA kampioenschap. Dit vanwege er een regel bestaat waarin er gevraagd wordt naar een minimum productie van 2500 consumentenwagens, een aantal waar Jim Glickenhaus en co niet aankomen. In een interview met Autoweek liet de Amerikaan verstaan dat hij zelfs overweegt juridische stappen te ondernemen tegen de Amerikaanse organisatie vanwege ontzeggeb<n van mededingingsrecht. In een reactie liet IMSA weten vast te houden aan hun reglement, al lieten ze ook uitschijnen dat de deur nog niet helemaal dicht is voor Glickenhaus. Tijd zal zeggen of het wel degelijk tot een rechtzaak komt.

Voor het overige is Ferrari al zeker niet aanwezig volgend seizoen in Daytona. De Peugeot 9X8 kan wel aanwezig zijn, mogelijks onder een ander merknaam van de Stellantis Groep, waar eerder Dodge al genoemd werd. Maar of IMSA in hun plannen voor 2023 staat, is tot nu toe nog niet bekend.

Foto's: Kurt Vanhoenacker - Arne Simons - Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 9 juni 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons