van der Horst

Toyota presenteert 100 kg lichtere GR Supra

Toyota GT Supra 2.0
Toyota GT Supra 2.0
De Toyota GR Supra heeft in het eerste jaar dat de auto op de markt is bijzonder veel indruk gemaakt en daarmee zijn status versterkt als een rasechte sportwagen, ontworpen en ontwikkeld voor puur rijplezier. TOYOTA GAZOO Racing heeft bij de ontwikkeling van zijn eerste wereldwijde model geput uit Toyota’s rijke sportwagengeschiedenis en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden op het gebied van rijgedrag en prestaties onderzocht.
  • MF Racing

Voor het eerst wordt er nu in Europa naast het bestaande model met een 3.0-liter zescilinderturbomotor ook een uitvoering geïntroduceerd met een nieuwe 2.0-liter viercilinderturbo.

Met deze nieuwe 2.0-liter motor ligt de GR Supra nog beter in de markt. Doordat de krachtbron lichter en compacter is dan de 3.0-liter motor heeft de auto een betere massatraagheid en chassisbalans voor nog betere rijeigenschappen.

Het basismodel van de GR Supra 2.0 is 100 kg lichter dan de uitvoering met de 3.0-liter motor, een gewichtsbesparing waardoor de dynamische prestaties van de auto verder verbeteren. Door de kortere lengte van de motor ligt zijn massa dichter bij het midden van de auto, voor een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant en een betere massatraagheid.

Hoewel de motor minder vermogen levert – 258 DIN hp/190 kW – zijn de motorprestaties indrukwekkend. De snel schakelende automatische achttrapstransmissie van ZF staat garant voor een koppel van maar liefst 400 Nm binnen een breed toerentalbereik. Dankzij het Launch Control-systeem van de GR Supra accelereert de auto in slechts 5,2 seconden van nul tot 100 km/h en de elektronisch begrensde topsnelheid is hetzelfde als bij het 3.0-liter model: 250 km/h.

De Toyota GR Supra 2.0 is in januari in productie gegaan en de eerste auto's worden vanaf maart geleverd aan Europese klanten.

GR Supra: een rasechte sportwagen

De Toyota GR Supra is ontwikkeld als een rasechte sportwagen, met voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving, een compact tweezitsontwerp en afmetingen waarmee de ‘gulden snede’ werd bereikt qua optimale rijeigenschappen. Hoofdingenieur Tetsuya Tada heeft de klassieke vorm gevolgd van een voorin geplaatste motor die de achterwielen aandrijft en zet daarmee de traditie voort van Toyota’s vorige Supra-generaties en de oorspronkelijke 2000GT-sportwagen.

Nobuo Nakamura, hoofdontwerper van de Toyota GR Supra, gaf zijn medewerkers een eenvoudige opdracht, zodat ze vrij waren om hun visie op een pure en individuele sportwagen in een werkelijk origineel design uit te drukken. Als sleutelwoorden noemde hij ‘Condensed Extreme’. Woorden die rechtstreeks verwijzen naar het pakket van de auto, dat uit drie hoofdelementen bestaat: een korte wielbasis, grote wielen en een breed postuur; een strak tweezitsinterieur en een lange motorkap met een compacte carrosserie als afspiegeling van de aandrijflijn, die een motor voorin combineert met achterwielaandrijving.

In het uiteindelijke ontwerp komt het Condensed-aspect tot uiting in de verhouding tussen de grote diameter van de wielen, de korte wielbasis en de totale lengte van de GR Supra. Aan het Extreme-aspect is invulling gegeven door het brede postuur van de auto, met krappe interieurafmetingen en een grote spoorbreedte, wat bijdraagt aan een sterke wendbaarheid en een goede stabiliteit.

De enige externe ontwerpelementen waardoor de 2.0-liter GR Supra zich onderscheidt van het 3.0-liter model zijn de 18” velgen en een glanzend chromen sierstuk van 90 mm diameter voor de uitlaatpijp (in plaats van het geborsteld rvs-sierstuk van 100 mm diameter bij het krachtigere model).

In de binnenruimte biedt het bestuurderscompartiment een fraaie combinatie van sportwagenelementen en hypermoderne functionaliteit. De cockpit, die zodanig ontworpen is dat de bestuurder zich volledig op het rijden kan concentreren, is rechtstreeks beïnvloed door de lay-out van eenzitsraceauto’s.

Het lage, platte dashboard biedt maximaal zicht op de weg door de voorruit, waardoor de bestuurder de auto ook bij hoge snelheden nauwkeurig kan besturen, terwijl de belangrijkste schakelaars dicht bij elkaar zitten voor een snelle en eenvoudige bediening. Het ontwerp van het instrumentenpaneel, de middenconsole en de portierbekleding vormt één geheel, wat de cockpit een sterke, coherente sfeer verleent.

Het ontwerp van de stoelen in de GR Supra is beïnvloed door de racewereld. Dat zorgt voor constant comfort en uitstekende ondersteuning, vooral als de auto op het circuit wordt gebruikt. Het zitvlak en de hoge rugleuning zijn voorzien van zijsteunen om het lichaam te omsluiten. Daarnaast is er een geïntegreerde hoofdsteun.

Autoliefhebbers genieten van de opwindende mix van vermogen, wendbaarheid en nauwkeurig rijgedrag dankzij de korte wielbasis in combinatie met een grote spoorbreedte, het lage gewicht, het lage zwaartepunt en de zeer stijve carrosserie van de auto. Om er zeker van te zijn dat de GR Supra zijn belofte waarmaakte, nam bestuursvoorzitter Akio Toyoda van Toyota de rol van Master Driver op zich en voelde hij de auto aan de tand op de Nürburgring voordat hij definitief het groene licht gaf.

TOYOTA GAZOO Racing werkte mee om de prestaties van de nieuwe sportwagen te verfijnen: om het meest wendbare, stabiele en opwindende rijgedrag te bereiken, werd in Duitsland op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring en de omliggende wegen gereden. Daarnaast werden uitgebreide tests gedaan op wegen in alle delen van de wereld.


Persbericht Toyota




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autonieuws op donderdag 2 april 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons