van der Horst

Interview: Herwig Daenens, de Belg achter de Toyota GT Supra

Toyota GT Supra
Toyota GT Supra
Herwig Daenens was de Toyota Master Driver voor de ontwikkeling van zowel het 3.0- als het 2.0-liter model van de GR Supra. Beide modellen werden in nauwe samenwerking ontwikkeld in een uitgebreid programma dat plaatsvond op circuits en een groot aantal verschillende wegen over de hele wereld. In dit interview geeft Daenens uit de eerste hand inzicht in de specifieke werkzaamheden die ertoe moesten leiden dat de beoogde rijeigenschappen van de Supra 2.0 werden verwezenlijkt.

Wat waren wat rijplezier betreft de doelen voor de GR Supra 2.0?

Die waren hetzelfde als voor het 3.0-model, in die zin dat we onszelf ten doel stelden de dynamische prestaties te evenaren van een van de grootste concurrenten.

Wat zijn qua rijgedrag, wendbaarheid en reactievermogen de belangrijkste verschillen ten opzichte van het 3.0-liter model?

Het is niet zo dat het ene model beter is dan het andere – het zijn op hun manier allebei geweldige wagens. Bij het 3.0-liter model heb je gigantisch veel vermogen en uiterst soepele prestaties van de zescilindermotor, terwijl de lichtere 2.0-liter behoorlijke prestaties combineert met een nog scherper ‘handling-DNA’.

Hoe belangrijk waren de grootte, het gewicht en de plaats van de motor bij het bepalen van de prestaties van de Supra 2.0’?

De plaats van de motor was een van de uitgangspunten bij het ontwerp van de auto. Bij de Supra hebben we er technisch alles aan gedaan om de aandrijflijn van de auto zo ver mogelijk naar achteren en zo laag mogelijk te plaatsen. De grootte van de motor is natuurlijk een belangrijke factor en bepaalt ook de plaats ervan. En, zoals bij elke sportwagen, wil je dat de motor, en in feite alle onderdelen, zo licht mogelijk zijn. Vanwege de kortere lengte van de 2.0-liter motor konden we de motormassa nog dichter naar het midden van de auto verplaatsen.

Waren er voor de gewenste rijeigenschappen nog andere chassisaanpassingen nodig?

Ja, we moesten het chassis uiteraard aanpassen voor de viercilindermotor. Met minder massa moet je de veerconstantes corrigeren en de laadhoogten aanpassen voor de gewenste rijhoogte en de eigenfrequentie. Daarom moesten ook de schokdempers opnieuw worden afgesteld.  En verder waren er specifieke afstellingen nodig van de bedrijfsparameters van de Adaptive Variable Suspension, het sperdifferentieel en de elektrische stuurbekrachtiging.

De ontwerpkenmerken van de auto waren voor ons een goed uitgangspunt, maar we zijn desondanks lang bezig geweest met het finetunen omdat we bij deze auto de lat hoog hadden gelegd.

Hoelang heeft het testen geduurd en waar is er getest?

Het testen van de GR Supra heeft van het eerste mechanische prototype tot de productieauto in totaal vijf jaar in beslag genomen. In die periode zijn we met de Supra in heel Europa geweest en ook regelmatig in de VS en Japan.  Omdat het een sportwagen is, hebben we veel op circuits gereden, zoals de Nordschleife op de Nürburgring, maar we hebben de auto ook afgesteld op de openbare weg. Beide versies zijn vanaf de tweede ontwikkelingsfase gelijktijdig ontwikkeld. De eerste prototypes (voor de eerste ontwikkelingsfase) waren allemaal uitgerust met de 3.0-liter motor. Het belangrijkste wat daarbij werd ontdekt, is ook toegepast bij het 2.0-liter model.

Waren er nog verrassingen tijdens het testen?

Tijdens de laatste testritten met de pre-productiemodellen constateerden we dat na lange ritten op het circuit bij droog weer het spatbord en het portier aan de rechterkant altijd onder het zand en stof zaten. Toen we het probleem onderzochten, bleek dat het werd veroorzaakt door een ontwerpfout bij de vuldop van het sproeiervloeistofreservoir (hetzelfde bij zowel het 3.0- als het 2.0-model), waardoor bij extreme zijwaartse acceleratie vloeistof wegspoot. Bij de gecamoufleerde auto's was dat niet te zien. Hoewel het ontwerp al lang vaststond, werd het toch aangepast om het probleem op te lossen.

Wat zal klanten die voor de GR Supra 2.0 kiezen het meest bevallen qua rijplezier?

Ik kan hun verzekeren dat ze in alle opzichten aangenaam verrast zullen zijn door de prestaties van het ‘kleine broertje’ – ook als ze het Sport-pakket er niet bij nemen.

Persbericht Toyota



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autonieuws op donderdag 2 april 2020.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons