Toyota Yaris GRMN: Labo-experiment op wielen


James Bond
Eerste even de cijfers: deze 1,1 tonner snelt naar 100km/u in 6,4 seconden, aangedreven door een 1.8 viercilinder met een Magnuson-Eaton supercharger, goed voor 212 pk en een koppel van 250 Nm. Het lijkt alsof Toyota hulp kreeg van Q uit James Bond of Lucius Fox uit Batman, zo vernuft. Zo komt de motor van Lotus, het stuur van GT86, de dempers van Sachs, de zetels van Boshoku en de asfaltvreters van bij Bridgestone. Dit is geen gewone wagen, maar een experiment gecreëerd door mensen in een stofjas met uiterst explosief materiaal in de hand. Het enige dat je er niet bijkrijgt is de gepersonaliseerde nummerplaat, en dat is maar goed ook (wil je in Frankrijk niet om de vijf minuten staande worden gehouden – ja, we zijn ervaringsdeskundige geworden).

Steenlawine
Maar dan hebben ze de GRMN duidelijk nog niet gehoord.

De wagen ademt ook Gazoo uit. Op verschillende plaatsen is het logo goed ingewerkt: op de deurstijlen, op de startknop, op de tapijtjes, op de zetels, op dat kleine stuurtje (dat wel wat laag tussen onze benen bengelde), zelfs op de remklauwen. Binnenin zie je dat dit een koersbeest is. Gestript toch enkel het nodige, zonder franjes of overbodige knoppen, maar wel met een vertrouwd aanraakscherm (met zelfs de gebruikelijke verbruiksdisplay - waar je best ver van weg blijft). Diep in de kuipzetels weggezakt begin je spontaan Fins of Ests te mormelen en wil je eigenlijk maar één ding doen: de weg die voor je gaapt, oppeuzelen.

Triomf
Tussen Sint-Omaars, via Watten richting dorpjes die beter klinken dan ze eruit zien, zoals Teteghem, voelen we de Yaris aan de tand. Het wordt een ware triomftocht voor de GRMN. Het plezier spat er van af. De wagen bijt zich vast in alle omstandigheden. De afstelling en de balans is ronduit perfect. Nooit heb je het gevoel dat de Yaris stug reageert of te hard staat, in tegenstelling tot een belangrijke concurrent. Dit kleinood vraagt ook om de wagen hoog in toeren te houden, want de wagen komt pas helemaal tot leven boven de 4.000 tpm wat natuurlijk de drang naar meer, harder, sneller alleen maar aanscherpt.

Het accelereren is ronduit indrukwekkend. De Yaris proest en blaast van genot tot 7.000 tpm. Het Torsensper, geholpen door de Potenza's, geeft zelfs op glad asfalt thuis en bij plankgas bepaalt de bestuurder nog altijd zelf het traject, zelfs op hobbelige weken. We kunnen niet anders dan besluiten dat het experiment geslaagd is: pure chemie op alle soorten ondergrond.
Nieuw tijdperk
Gelukkig heeft Gazoo Racing onze goedkeuring niet meer nodig en zagen ze zelf in dat ze eigenlijk best wel een aardig, eerste product voor de Europese markt hebben afgeleverd, want in de wandelgangen wordt gefluisterd dat ze ook de Auris onder handen zullen nemen. En, nog belangrijker, dat de oplage niet beperkt zal blijven tot 600 wagens. Wie verkikkerd is op een ruime hot hatch laat nog beter zijn spaarcenten even staan (want ook de nieuwe Focus RS komt eraan). We garanderen het u: een druk op die startknop, en uw dag is goed.
Dit moet het begin van een nieuw tijdperk worden waar alle sportieve Toyota-liefhebbers die zijn blijven hangen in het Corolla-tijdperk al decennia op zaten te wachten.
Tweet