van der Horst

Trophée de Bourgogne: De Audi van Kumpen/Longin/Makelberge voert het kampioenschap nog steeds aan

PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
Na hun overwinning in de openingsmanche van de BRCC Endurance, hoopten Anthony Kumpen, Bert Longin en Maarten Makelberge om ook na afloop van de ‘Trophée de Bourgogne’ in Dijon opnieuw het podium te mogen beklimmen. Na een moeilijke wedstrijd moesten de teamleden van PK Carsport en hun Audi R8 LMS genoegen nemen met een 4de plaats, een resultaat waardoor ze wel op kop blijven in het kampioenschap.
  • Skylimit Events
Terwijl Maarten Makelberge voor het eerst kennis maakte met de omloop van Dijon-Prenois, was het voor Bert Longin en Anthony Kumpen een blij weerzien met het Franse circuit, bekend voor zijn technische karakter, het heroïsche duel dat Gilles Villeneuve en René Arnoux er uitvochten in de Grote Prijs van 1979 en uiteraard zijn lange rechte stuk, niet echt in het voordeel van de Audi R8 LMS. Daarom toonde Anthony Kumpen zich best tevreden met de 5de chrono tijdens de kwalificaties. “Tijdens de trainingen hebben we de zaken rustig aangepakt want het enige wat telde was het resultaat na afloop van drie uur racen“, bevestigde hij.
 
Voor het eerst dit seizoen kreeg Maarten Makelberge de opdracht om de start te nemen aan het stuur van de Audi R8 LMS #7. “En die start verliep prima”, blikte Maarten na afloop van zijn stint terug. “Ik kon een aantal ronden de 5de plaats vasthouden, maar daarna werd het wat ingewikkelder. Plots moest ik uitwijken voor een tragere deelnemer die een nogal raar manœuvre deed. Ik moest buitenom en pikte heel wat rubber op waardoor ik kreeg af te rekenen met heel wat onderstuur. Van dat moment af slaagde ik er niet meer in om de tijden te benaderen die ik tijdens de trainingen realiseerde. Het lukte niet om mijn banden terug proper te krijgen en ik verloor beetje bij beetje terrein en plaatsen. Ik ben dan ook erg ontgoocheld. Ik hoop dat mijn ploegmaats de schade weten te beperken zodat we straks toch belangrijke punten mee naar huis kunnen nemen.
 
Een boodschap die Bert Longin en Anthony Kumpen hadden begrepen en beiden raasden de pitlane uit met het mes tussen de tanden. “Ik koos voluit voor de aanval, maar het was niet eenvoudig”, lachte Bert na afloop. “Onze wagen kwam wat kracht te kort in vergelijking met de concurrentie en bij het begin van het recht stuk naar de finish, daar waar het behoorlijk steil omhoog gaat, is dit een enorme handicap. Bijgevolg was het onmogelijk om op het einde, bij het remmen, in te halen. Vervolgens werden we in het bochtige gedeelte behoorlijk gehinderd. Frustrerend !
 
PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
Anthony, die een dubbele stint voor zijn rekening zou nemen, reed na de ultieme pitstop als vierde de piste op. Ondanks alle pogingen van de Hasselaar, geraakte het trio Makelberge-Longin-Kumpen niet verder dan de voet van het podium. ”Ik denk niet dat we vandaag beter konden”, aldus Anthony. “Zoals Bert al terecht opmerkte, komen we wat kracht te kort en dat heeft ervoor gezorgd dat we heel wat tijd verloren in het verkeer. Als we alleen op de baan waren, gedroeg de wagen zich perfect. Ik weet dat Maarten ontgoocheld is maar het ontbreekt hem gewoon nog wat aan ervaring. Het is ook niet eenvoudig om met het fenomeen van ‘pick-up’, bandenresten die zich ophopen aan de rand van het ideale traject, om te gaan. Met het oog op het kampioenschap is deze vierde plaats niet zo slecht want per slot van rekening prijken we nog steeds bovenaan. Ondanks deze moeilijke verplaatsing, mogen we onszelf nog steeds tot de titelkandidaten rekenen !”
 
Vanzelfsprekend willen de drie piloten en het team van PK Carsport bevestigen tijdens de volgende race van het seizoen, in Spa-Francorchamps op 8 en 9 juni, in het kader van de Spa Euro Race !

Belgian Audi Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 13 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons