van der Horst

Turkije: Ogier en Neuville op zoek naar puntengewin

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Het WRC zit met de rally van Turkije in de laatste rechte lijn richting het einde. Sébastien Ogier en Thierry Neuville zijn al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om Ott Tänak van winst te houden, tevergeefs. Maar als de strijd om de titel nog een beetje open moet blijven dan moeten beiden dringend voor de Est eindigen. Geen gemakkelijke opgave in de Turkse woestenij waar het resultaat wellicht door het ballenbad van een loterij zal worden gehaald.
Panzerplatte. Asfalt getekend door kogelslag. Sébastien Ogier en Thierry Neuville zullen er nog wel eens terugdenken. Als Ott Tänak met een kleine voorgift de titel binnenhaalt dan zal dat beruchte tankparcours wellicht als kantelpunt worden bestempeld in het kampioenschap. Echter: de suprematie van Ott Tänak dit jaar is desdanig groot dat het enige kantelpunt al dateert van 2017. De dag dat de Est zijn handtekening zette onder het Japanse contract, beklonken met een saké in de lounge ten huize Toyoda. De dag dat de wasabi pakte.

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Tänak trekt met 33 punten voorsprong op Neuville naar Turkije. Een voorsprong van een overwinning + Power Stage + een habbekrats. Ogier kijkt al aan tegen een achterstand van 40 punten. De Fransman heugt zich de dag niet meer dat dat nog eens het geval was. Zelfs het paard van Troje binnen de poorten van Marmaris halen, zal weinig uithalen. De Belg en de Fransman vertrekken trouwens naar het land van de Sint en Efes in de wetenschap dat de Est er vorig jaar won, ook al stonden de drie tenoren er vorig jaar beurtelings wel eens aan kop.

Ogier kreeg trouwens een stevige mentale tik. Citroën, altijd goed op tarmac, liet het afweten. Hyundai kwam wel terug boven water. Alsof de hand van God er mee gemoeid was, maar Sébastien Loeb bleef ver weg van rank en steen. De Fransman kon zijn stuur wel in twee bijten. Esapekka Lappi deed er nog een schepje bovenop. Pierre Budar had nog een rug van een afgepeuzelde vissengraat.

In die optiek moeten de ogen gericht worden op Thierry Neuville. Hyundai doet het goed, kruipt in het spoor van Toyota en presteert opperbest op ruw terrein, terwijl Toyota hier en daar wel een een steekje laat vallen. Tänak moet trouwens gaan vegen en het is maar de vraag of de Est niet stilaan meer zal beginnen tellen dan rijden. Hoedanook: de boodschap die we vóór Duitsland brachten, blijft.

De teams treden aan in een vrij vertrouwde line-up. Ogier krijgt uiteraard Esapekka Lappi bij zich, Neuville een sterke Dani Sordo en Andreas Mikkelsen en Tänak Jari-Matti Latvala en Kris Meeke. Bij Ford rekenen ze op Pontus Tidemand, naast Teemu Suninen.

Shaken mogen de wagens donderdagochtend voor het eerst, om dan 's avonds de eerste proef te rijden, de eerste van zeventien. 310 kilometer tegen de klok waarvan 161 op vrijdag, met Ott Tänak dus als veger. Zondagmiddag sluit Marmaris de rally af.

Foto: TGR en Hyundai Motorsport



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 11 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Turkije.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons