van der Horst

Vierde generatie Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
In 1996 bracht Audi de A3 op de markt, een model op basis van de Golf van zustermerk Volkswagen. Het model bleek, net als zijn VW-broer, een schot in de roos en vandaag zijn we aanbeland bij de vierde incarnatie. Nieuw in 2020 is de introductie van shift-by-wiretechnologie en eigenlijk voert digitalisering het hoogste woord in deze compacte middenklasser van het merk met de vier ringen.
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Net als bij de voorstelling van de Porsche 911 Turbo S, opteerde ook Audi vandaag voor een online presentatie na de afgelasting van het Autosalon van Genève. De constructeur uit Ingolstadt zet zwaar in op digitalisering en daardoor krijgt de nieuwe A3 onder andere een touchscreen van 10,1 inch en MIB 3; de laatste specificatie infotainmentplatform dat tien keer krachtiger is dan de MIB 2 uit het vorige model. Audi mikt ook op geconnecteerde voertuigen die - als de infrastructuur het toelaat - de bestuurder moeten assisteren, bijvoorbeeld bij het vinden van een vrije parkeerplaats. Daarnaast werkt het samen met Google Earth om de navigatie te voorzien van satellietbeelden in hoge resolutie en beschikt de wagen ook over gedetailleerde 3D-modellen van vele Europese grootsteden.

Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Bij de lancering is de A3 beschikbaar met meerdere motorisaties: een 1.5 liter benzinemotor van 150pk (A3 35 TFSI), en een 2 liter Diesel-variant van 116 (A3 30 TDI) of 150 pk. Meteen na de marktintroductie komt daar een lichtere driecilinder 1.0 TFSI (110 pk, A3 30 TFSI) bij, alsook een hybride-variant van de 1.5 liter TFSI en in de iets verdere toekomst staat ook een quattro-variant, twee plug-inhybrides en CNG-versie op het progamma. Qua versnellingsbak kan u opteren voor een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en schakelflippers.

Interieur Audi A3 Sportback
Interieur Audi A3 Sportback
De nieuwste A3 groeide 3 cm ten opzichte van zijn oudere broer, wat vooral leidt tot meer elleboogruimte voo- en achteraan en meer schouderruimte op de achterbank. De bestuurder zit ook - nog - lager dan bij de derde generatie A3. De hoogte en de wielbasis bleven ongewijzigd. Droog aan de haak weegt de A3 met 1.5 TFSI 1.280 kilo, iets meer dan de Golf 7. Standaard wordt de A3 geleverd met een lederen stuur, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, koplampen met LED's en Audi pre sense front, Lane Departure Warning en Collision Avoidance Assist. Prijzen variëren van 26.100 Euro voor de driecilinder 30 TFSI, 28.500 Euro voor de 150 pk sterke benzine tot 27.850 Euro voor de dieselversie.

Foto's: Audi



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op dinsdag 3 maart 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons