van der Horst

Vijf minuten met Maxime Martin: “BMW weet dat DTM mijn doel is”

Maxime Martin
Maxime Martin
Dat Maxime Martin een van de Belgen is die momenteel furore maakt op de internationale scène, moeten we u niet meer duidelijk maken. De Brusselaar werd begin dit jaar opgepikt door BMW als officiële fabrieksrijder en werkte dit jaar een druk programma af met het zwaartepunt in de American Le Mans Series. Tijdens een van de talrijke oponthouden in het tijdschema van de Baku World Challenge ging Autosport.be zijn oor te luisteren leggen bij de sympathieke piloot die zijn ambities naar volgend jaar toe niet onder stoelen of banken steekt.
De ALMS had ook enkele straatraces op de kalender staan, kan het circuit in de straten van Baku je bekoren in vergelijking daarmee?
 
Het is zeker anders. Het is de eerste keer dat dit tracé gebouwd wordt en er zitten wat aparte bochten in, met voornamelijk de tweede en laatste chicane die zeer smal zijn. De snelheid ligt op sommige plaatsen zeer hoog. Het is een verhaal van uitersten, onze BMW Z4 heeft niet genoeg topsnelheid op de rechte stukken, terwijl sommige smalle bochten te traag zijn opdat onze aerodynamica het volle potentieel kan leveren.
 
Je eerste ALMS-seizoen ligt nu achter je, hoewel het racen blijft, is het voor velen toch een heel andere beleving om naar de Verenigde Staten te trekken?
 
Het is een andere wereld en die is me zeker bevallen. De sfeer zit steeds goed, er zitten knappe circuits tussen en het publiek is geweldig. Een minpunt zijn de neutralisaties, de procedure neemt enorm veel tijd in beslag en de safety car komt naar mijn mening te snel de baan op. Ik snap dat ze de zaken spannend willen houden maar het mag niet te kunstmatig worden. Je moet altijd met de safety car rekening houden en strategie is dus van cruciaal belang om te kunnen winnen. Samen met Bill Auberlen won ik de wedstrijd in de straten van Long Beach, maar eerlijk gezegd waren zeker niet de snelste. Onze strategie was gewoon top en dat bleek doorslaggevend.
 
Dit seizoen kwam je zowel met de GTE als GT3-versie van BMW Z4 in actie. De GTE is gebaseerd op de GT3, had je dan ook hetzelfde gevoel in de wagen?
 
De GTE is meer een echte racewagen. Er zit geen ABS op, de aerodynamica verschilt aanzienlijk en de motor is anders. Achter het stuur is het verschil niet dramatisch groot, het voornaamste is het remmen dat heel anders verloopt.
 
Maxime Martin: wachten op nieuws...
Maxime Martin: wachten op nieuws...
Wat zijn de vooruitzichten naar 2014 toe?
 
Ik zou heel graag DTM rijden, maar het blijft natuurlijk wachten op de keuze van BMW, die begin december ergens zou moeten vallen. Ik wil mijn relatie met hun zo goed mogelijk blijven onderhouden en ik heb de indruk dat zij me zeker niet kwijt willen. BMW weet dat DTM mijn doel is, ik wacht nu op hun antwoord. Ik heb niet veel kunnen testen met de M3 in de loop van het seizoen, dus ik heb nood aan nog wat extra kilometers deze winter. Het is een downforce wagen en dat is iets anders dan wat ik tot nu toe gewoon ben. Natuurlijk hoop ik ook actief te kunnen blijven met de Z4, al heeft DTM voor mij absolute prioriteit.

Foto's: Georges De Coster & Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op maandag 2 december 2013.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons