van der Horst

VW Fun Cup introduceert Sprintkampioenschap en rijdersindeling

25 Hours Fun Cup
25 Hours Fun Cup
De European VW Fun Cup heeft in het kader van de belangrijkste afspraak van het seizoen, de 25 Hours VW Fun Cup, plannen ontvouwen voor het seizoen 2019. Plannen die toch wel enkele opmerkelijke vernieuwingen bevatten, bedoeld om de toekomst van het kampioenschap dat de voorbije seizoenen steeds meer nieuwe - en gekende - namen aantrok veilig te stellen. De nieuwigheden zijn er gekomen in nauwe samenwerking met zowel RACB Sport als de Belgian VW Club, die nog steeds zijn steun aan het concept verleent.
  • De Swert Opticiens
Big Mac Racing - VW Fun Cup
Big Mac Racing - VW Fun Cup
Eerst en vooral is er de introductie van een Belgisch Kampioenschap Sprint met de racende kevers. VW Fun Cup, dat waren tot dusver hoofdzakelijk races uit endurance-standpunt, maar dat moet volgend jaar dus veranderen. De bedoeling is om een sprintrace in te plannen in de gebruikelijke meeting waarbij er eerst een kwalificatie van een kwartier wordt afgewerkt, onmiddellijk gevolgd door een wedstrijd. Beide sessies zouden samen ongeveer een uur rijtijd moeten bieden en de race zelf omvat een verplichte pitstop. Belangrijk detail is dat promotor Kronos Events ervoor wil zorgen dat teams geen speciale sprintversies van hun kevers ontwikkelen; de wagen waarmee in sprint wordt gereden moet later dat weekend gewoon deelnemen aan de enduranceraces.

Comtoyou Racing - VW Fun Cup
Comtoyou Racing - VW Fun Cup
Naast de introductie van een sprintconcept, maakt de European VW Fun Cup in navolging van verschillende andere grote kampioenschappen de stap naar driver categorisation - ofwel het indelen van rijders in groepen naargelang hun intrinsieke snelheid. Kronos Events kiest er bewust niet voor om ratings over te nemen van FIA, maar schuift een eigen arbitrair systeem naar voor waarbij het een rijder indeelt in een klasse (pro, amateur, gentlemen) voor de duur van een seizoen. Kronos Events maakt zich ook sterk dat het de pure pro-teams wil weren, in die zin dat rijdersbezettingen zullen moeten bestaan uit een mix van rijders uit de verschillende klassen. De insteek hier is om het racen terug democratischer te maken en gentlemen-rijders dezelfde kansen te bieden om op het podium te eindigen dan hun directe concurrenten, terwijl men aan (jonge) talenten de mogelijkheid wil geven zich te tonen.

Foto: Niels Vaeck



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons