van der Horst

Kampioenenwagen niet-conform verklaard!

Milo Racing
Milo Racing
Na afloop van de seizoensfinale van de European VW Fun Cup werd de titelwinnende wagen, de #280 van Milo Racing, onderworpen aan een technische controle. Bij die controle werd een afwijking vastgesteld van de wiellager vooraan, waardoor de uitslag van de seizoensfinale, en dus het kampioenschap, onder voorbehoud blijft - zo meldt promotor Kronos Events. Hieronder treft u het integrale persbericht aan.
  • AG Metals
Het seizoen van de European VW Fun Cup 2018 was fel betwist, en dat is nog zacht uitgedrukt. Niet minder dan vijf wagens streden tijdens het laatste weekend, in Zolder, op 27 en 28 oktober, voor de titel van ‘European VW Fun Cup Champion 2018’ !
 
Om na te gaan dat het technisch reglement werd nageleefd, heeft RACB Sport in samenspraak met promotor Kronos Events, WRT en de Belgian VW Club beslist om een grondige controle uit te voeren op de auto #280 (Milo Racing), officieuze winnaar van het kampioenschap 2018, die volledig gedemonteerd werd (zoals voorzien door het reglement).
 
Om die reden werd de auto vanaf de aankomst onder toezicht geplaatst van de technische commissarissen. De wagen werd volledig verzegeld getransporteerd naar de ateliers van WRT in een eveneens verzegelde aanhangwagen om er, op woensdag 31 oktober, een volledige en grondige controle uit te voeren door RACB Sport en WRT, in de aanwezigheid van promotor Kronos Events en de verantwoordelijken van Milo Racing.
 
Dit is de lijst met punten die gecontroleerd werden:
  1. Keuring van het motorvermogen op de rollenbank, volledige auto
  2. Keuring van het motorvermogen op de rollenbank, auto gedemonteerd
  3. Datavergaring
  4. Cartografie van de motor
  5. Controle rijhoogte en achtervleugel
  6. Volledige demontage van versnellingsbak, transmissie en afmetingen (tandwielen, differentieel…)
  7. Keuring van de voortrein (+ rollagers, remmen – schijven en blokken…)
  8. Keuring van de achtertrein (+ rollagers, remmen…)
  9. Demontage en keuring van de schokdempers vooraan en achteraan (met controle op de testbank en vergelijking met nieuwe schokdemper voor- en achteraan + controle van de fixatiepunten
  10. Controle en weging van het vliegwiel
  11. Controle van de koppeling
  12. Algemene visuele controle van de auto in zijn geheel
De punten 1 tot en met 8 en 10 tot en met 12 zijn conform verklaard aan het huidige technische reglement.
 
Punt 9 heeft daarentegen een afwijking aangetoond met het model van de kogellager op de voortrein. Het model aanwezig op de auto was het model voorbestemd aan de achtertrein en niet de voortrein (Bijlage 3, Evo3, pagina 27, artikel 708 alinea 7j kogellager achteraan en vooraan).
 
De technische commissarissen hebben bijgevolg een uitvoering rapport afgeleverd aan het college van sportcommissarissen, dat snel een standpunt zal innemen en deelnemer Milo Racing op de hoogte zal brengen van zijn beslissing.
 
De uitslag van de race in Zolder en het kampioenschap 2018 blijven dus opgeschort.

Foto: Kronos Events

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in VW Fun Cup op woensdag 31 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Fun Festival.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons