van der Horst

Was 2018 het jaar van GT4?

2018 GT4 European Series Zolder Race 2
2018 GT4 European Series Zolder Race 2
In het begin blikte Autosport.be vooruit met het artikel "Wordt 2018 het jaar van GT4?". Daar keken we terug op hoe de klasse in 2017 opnieuw boven water kwam onder toeziend oog van SRO. De voorbije 12 maanden volgden wij 18 verschillende kampioenschappen en eendagsraces, wat overeenstemt met 137 wedstrijden. Hieronder geven we een overzicht van de populairste kampioenschappen qua deelnemers, kijken we welke teams zich inzetten in de klasse, welke piloten zich lieten opmerken en tot slot hoe constructeurs zich profileerden in het veld.

Kampioenschappen

Start GT4 European Series Nürburgring Race 1
Start GT4 European Series Nürburgring Race 1
Beginnen doen we op het Oude Continent. De Northern en Southern Cup verdwenen en werden vervangen door de European Series en de France Cup. En voor het tweede jaar op rij draaiden deze kampioenschappen goede cijfers, met respectievelijk gemiddeld 44 en 38 wagens aan de start. Eén van de topattracties dit jaar was de Spa Speed Week en de finale van het Franse kampioenschap in Le Castellet. Daar kwamen maar liefst 47 wagens aan de start. Ook in het British GT kon men op een degelijk veld rekenen met gemiddeld 21 wagens. Maar daarnaast zagen we eveneens minder gesmaakte kampioenschappen. De Central European Cup verscheen voor het eerst op het toneel, maar kon niet echt veel teams charmeren. Eenzelfde conclusie voor de European Cup, de zogezegde finale in Europa. Al moet gezegd worden dat deze laatste op een slecht weekend georganiseerd werd, namelijk samen met de finale in Frankrijk, wat veel deelnemers kostte.

Pirelli World Challenge
Pirelli World Challenge
Buiten de Europese landsgrenzen was het Amerika dat compleet weg was van GT4. Zowel de Pirelli World Challenge - voornamelijk de Sprint-X met gemiddeld 34 deelnemers - als de Continental Tire Sportscar Challenge - in het voorprogramma van de WeatherTech SportsCar Championship met gemiddeld 24 deelnemers - konden rekenen op serieuze velden waar de gevechten intens waren. Als we dan naar de andere kant van de wereld kijken, kregen we het tegenovergestelde van bij ons. De China GT kon gemiddeld het grootste aantal deelnemers aantrekken, voor de Blancpain GT Series Asia, maar dan spreken we helaas slechts over respectievelijk gemiddeld 9 en 8 wagens. Australië is zelfs hekkensluiter met slechts 3 wagens. Daar kregen de organisaoren in de laatste race zelfs geen enkele wagen aan de start.

Teams

Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Selleslagh Racing Team - Mercedes-AMG GT4
Dat teams geïnteresseerd waren in GT4, mag een understatement genoemd worden. Maar liefst 176 equipes investeerden in één of meerdere wagens en kwamen dan ook gretig aan de start. Vooreerst was er het Franse Team 3Y Technology, dat met haar BMW M4 GT4 heel Europa en Frankrijk doorkruiste. Maar liefst 28 keer kwamen zij aan de start van een raceweekend en zetten daarvoor 84 keer hun BMW in. Achter hen nog een Frans team: CMR. Zij begonnen hun seizoen met de Audi R8 LMS GT4, maar schaften later ook de nieuwe Alpine aan. Ook het team van Patrick Selleslagh heeft een druk seizoen achter de rug; in 16 wedstrijden (Belcar niet inbegrepen) zette SRT maar liefst 44 keer haar Mercedes-AMG GT4 in. Natuurlijk is deelnemen één ding, maar de teams viseren uiteindelijk de overwinning. Daar was het Phoenix Racing dat de hoofdvogel afschoot met 7 overwinningen in 2018.

Rijders

Gilles Magnus - Selleslagh Racing Team Mercedes AMG GT4
Gilles Magnus - Selleslagh Racing Team Mercedes AMG GT4
De GT4 moest in 2018 niet onderdoen voor grote broer GT3 wat het aantal deelnemende rijders betreft. Zo kwamen er dit seizoen 739 piloten uit alle windhoeken aan de start, maar het was Piere-Alexandre Jean die het drukste seizoen afwerkte. De Fransman kwam in 27 races aan de start, waar hij met CMR elke keer een te duchten tegenstander was voor de overwinning. Toch was het de Australiër Jeremy Gray die de meeste overwinningen wegkaapte, al was het in een mager veld van de Australian GT. Ook was er Belgisch succes. Zo haalden Mario Timmers, Bert Redant en Michiel Verhaeren een overwinning binnen in de 24H Series en kon Gilles Magnus de European Cup op zijn palmares zetten. Het mooie aan Magnus zijn verhaal is dat dit nog maar zijn vierde wedstrijd was in de klasse alvorens hij op het hoogste schavotje stond.

Constructeurs

CMR - Alpine A110 GT4
CMR - Alpine A110 GT4
De constructeurs zagen nieuwe opportuniteiten in GT4 en de topmerken lieten zich dan ook niet tegenhouden om een wagen, die in realiteit gewoon op straat zou kunnen rijden, om te vormen naar een racemachine. De titel van meest geliefde merk in GT4 is weggelegd voor BMW. De Beierse constructeur zag haar M4 GT4 maar liefst 434 keer aan de start verschijnen, waarvan deze 22 keer vanaf de pole mocht vertrekken en maar liefst 26 overwinningen behaalde. Het enige klassement waar BMW niet bovenaan eindigde, was dat van de snelste wagen tijdens de race. Die eer ging uiteindelijk naar Mercedes. Daarnaast kregen we ook een opvallend debuut van een legendarisch merk: Alpine. Het Franse merk dat vroeger uitblonk in de rally, maakte zijn wederoptreden op circuit en sloot, ondanks dat het in de loop van het jaar pas debuteerde, het seizoen af met 4 overwinningen, waaronder in de finale van de International Cup en... tijdens de eerste meeting van de wagen op ons eigenste Spa-Francorchamps.

Wat voor 2019?

Ook in 2019 is SRO van plan om, zoals jaren voorheen met GT3, de GT4-klasse nog meer te profileren wereldwijd. Zo zijn er ondertussen al twee nieuwe Europese kampioenschappen voorgesteld, komt de Central European Cup nu onder de vleugels van de ADAC en krijgt men in de Verenigde Staten - waar er serieuze veranderingen op til zijn - een vierde kampioenschap. Ook zal er naar alle waarschijnlijkheid bijgestuurd worden in Azië en Australië, om de klasse toch aantrekkelijk genoeg te maken voor teams in het verre Oosten.

Wat constructeurs betreft zal er niet veel veranderen qua aantal, al zullen er wel nieuwe wagens op het toneel verschijnen. Zo heeft de nieuwe Aston Martin GT4 al zijn eerste racekilometers achter de rug in Abu Dhabi tijdens de Gulf 12 Hours en is Porsche klaar om een nieuwe evolutie op de markt te brengen van hun Cayman CS MR. Met andere woorden, in 2018 heeft de GT4 zich wel degelijk bevestigd en die trend zal zich ongetwijfeld blijven doorzetten in 2019.

Foto's: Marnik Mouchaers - Arne Simons - Pirelli World Challenge - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA GT4 op maandag 31 december 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons