van der Horst

William De Braekeleer: "Zoeken klantenteam dat het potentieel van de NSX GT3 kan tonen"

William De Braekeleer
William De Braekeleer
Nadat op donderdag in de paddock van Spa-Francorchamps de Honda NSX GT3 werd voorgesteld, sprak Autosport.be met William De Braekeleer, Auto Sport manager Honda Motor Europe. Hoewel de NSX niet nieuw is, is het runnen van een klantenprogramma binnen GT3 dat wel. Honda koestert echter hoge verwachtingen en wil de aandacht voor het GT3-programma ook extrasportief gebruiken.
Honda NSX GT3
Honda NSX GT3
"Hoewel we een puur klantenprogramma voorzien, staan we met JAS Motorsport en Honda natuurlijk wel klaar om onze klantenteams te ondersteunen. Hoe dat gebeurt, hangt een beetje af van de concrete vraag van die teams; we kunnen onder andere helpen op vlak van ingenieurs, wisselstukken en fabriekspiloten. Hoewel er nog niets in kannen en kruiken is, hebben we al heel wat vragen ontvangen van geïnteresseerde teams. Dat is grotendeels te danken aan de prestaties van de NSX in de Verenigde Staten, waar hij onder meer tweemaal een race won dit jaar."

Honda NSX GT3
Honda NSX GT3
Tijdens de officiële voorstelling sprak men van twaalf wagens die in eerste instantie klaargestoomd zullen worden. "Die wagens zijn bedoeld voor een globaal programma, maar het is nog niet duidelijk hoeveel er daarvan in Europa in actie zullen treden, vermoedelijk een viertal. Het is in elk geval een programma van de lange adem, dat merk je ook aan het feit dat we de wagen voor twee ontwikkelingscycli hebben klaargestoomd, tot 2024. Dat biedt potentiële klanten ook een belangrijke horizon, het is niet zo dat we over twee jaar terug van het toneel verdwijnen."

Honda NSX GT3
Honda NSX GT3
"In eerste instantie moeten we het potentieel van de wagen bekendmaken en daarom willen we klantenteams toelaten om met deze wagen te winnen. We zijn optimistisch daarover, temeer omdat we reeds 85.000 kilometers ervaring onder de riem hebben met de wagen. Daarnaast wil Honda het GT3-programa ook als marketing gebruiken, om het imago van het merk mee te ondersteunen. Daarin verschilt de visie wel met deze van in het FIA WTCC; het programma in het WK toerismewagens was er in de eerste plaats op gebrand om de verkoop van de Civic te ondersteunen. Wat voor JAS wat nieuw is, was de focus op GT3 naast de programma's in het WK voor toerismewagens en TCR. Het biedt een interessante uitdaging, maar het is een leuke combinatie."

Foto's: Martijn Wouters



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons