van der Horst

WK en EK RallycrossRX: Enkele wijzigingen voor 2015

Nitiss - Kristoffersson op kop in Mettet
Nitiss - Kristoffersson op kop in Mettet
De laatste wedstrijd van het seizoen 2015 moet nog worden verreden, volgend weekend in het Argentijnse San Luis, of de eerste geruchten inzake enkele aanpassingen steken reeds de kop op. Afgelopen seizoen was het tweede jaar op rij dat promotor IMG zich bekommerde over het RX-verhaal; eerst met een Europees kampioenschap en vanaf 2014 met een wereld- en Europees kampioenschap. Dat de beide kampioenschappen een succes waren hoeven we niet meer te beamen en 2015 moet dan ook het jaar van de bevestiging worden.
Circuit Mettet - RallycrossRX
Circuit Mettet - RallycrossRX
Normaliter worden de reglementen pas bekendgemaakt begin december na goedkeuring van de internationale automobielfederatie FIA. Dit gebeurt tijdens de meeting van de FIA wereldraad die op 5 -7 december 2014 plaatsheeft samen met de officiële FIA prijsuitreiking in Doha, Quatar. Hier en daar konden we evenwel toch reeds enkele verschuivingen opvangen die op de planning staan voor het seizoen 2015.

Zoals geweten staan er voor de SuperCars 12 weekends op de (voorlopige) RX-kalender 2015, waarbij vijf ontmoetingen samenvallen met de Europese kalender. 2014 werd een testjaar, maar het viel ons toch op dat het niveau van de Europese toppers zodanig hoog was dat ze zware concurrentie vormden voor de reguliere rijder in het WK. Het komt erop neer dat men de snelste Eurpese rijders belangrijke punten afsnoepten van de WK rijders en vica versa; ergens niet logisch, maar een kampioenschap moet groeien en leren uit zijn fouten.

Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Vanaf 2015 zullen de Europese rijders die zullen aantreden in België, Duitsland, Noorwegen, Spanje en Italië tijdens de vier kwalificatieheats opnieuw samen rijden met de deelnemers aan het WK, maar nadien worden ze eruit gefilterd. De top 12 na de kwalificaties van het EK en WK rijdens dan hun eigen halve finales en finale. Een eerlijk compromis waardoor ze elkaar geen punten meer kunnen afsnoepen en ook het publiek is winnaar, want die krijgt dan twee extra halve finales en een extra finale te zien. Waar het publiek ook een winnaar is, is in Mettet - theoretisch gezien de drukste meeting van het jaar.

Finland organiseert dan weer geen meeting meer; een tegenvallende wedstrijd in 2014 met barslechte weersomstandigheden en een financiële kater tot gevolg zou wel eens aan de basis kunnen liggen. Voor sommige rijders zal dit een verademing zijn gezien de Finse omloop zeer zwaar is voor het materiaal. Het is momenteel nog koffiedik kijken of het ook volgend seizoen in het WK verplicht zal zijn om twee wagens per team in te schrijven. De economische malaise en de zware boetes bij het verbreken van het contract zou daar wel eens verandering in kunnen brengen.

Saab 3-9 ASS 'made by Eklund'
Saab 3-9 ASS 'made by Eklund'
Verder wordt er ook gewag gemaakt om in de toekomst (volgend seizoen reeds?) alleen wagens toe te laten waarvan het model ook actief is / was in WRC van het type VW Polo, Ford Fiësta/Focus, Hyundai i20, Citroën DS3/C4 en vervolgens wagens te weren van het type Volvo, Saab, Scirocco waarvan er geen vierwielaangedreven versies actief zijn op andere fronten, maar hieromtrent is er momenteel geen zekerheid.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op woensdag 19 november 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons