van der Horst

WRC: De naakte cijfers: Elfde zege op rij voor Volkswagen

Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
Ogier-Ingrassia - VW Polo R WRC
Volkswagen is met een nieuwe overwinning in Polen bezig aan een indrukkende reeks neer te zetten. De Duitse constructeur is uiteraard ook ongeslagen in 2014 met vijf zeges voor Ogier en twee voor Latvala. Het feest gaat dus door voor Volkswagen waarbij Ogier net voorbij halfweg het kampioenschap ondertussen 166 punten telt en respectievelijk 50 en 83 punten voorsprong heeft op teamgenoten Latvala en Mikkelsen die de top drie vol maken.
  • Powercars
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Met nog zes wedstrijden voor de boeg heeft de regerende wereldkampioen bijna een voorsprong van twee volledige wedstrijden bijeen gereden. Tijdens de rally van Polen zet Volkswagen bovendien met Ogier (10), Latvala (5) en Mikkelsen (3) maar liefst 18 van de 22 verreden KP’s achter zijn naam. Hyundai won er met Neuville en Hänninen twee en ook Citroën kon met Østberg tweemaal de snelste chrono neerzetten. Geen enkele Poolse zege voor Kubica en Holowczyc en Solowow, allen met een Ford Fiësta en ook niet voor de andere Fords van Hirvonen, Prokop, Evans en Henning Solberg.

Østberg scoorde ondanks een knappe wedstrijd niet en verliest zijn derde plaats aan Mikkelsen waardoor Volkswagen de volledige top 3 bezet in de tussenstand. De Citroën rijder verhuist naar de vierde plaats op maar liefst 100 punten van de leider, terwijl de Ford van Hirvonen reeds 114 punten achterstand telt. Door zijn mooie derde plaats in Polen verhuist Neuville van de achtste naar de zesde plaats in de tussenstand van het WK en heeft hij uitzicht op de top 5.

Desondanks kregen we een vrij spannende wedstrijd. Vooral tussen Mikkelsen en Ogier was er een harde strijd voor de zege, tot de Noor wat tijd verloor en zich dan moest toeleggen op het verdedigen van de tweede plaats. Daarin zagen we een puike Østberg aan het werk die lange tijd het verschil met Mikkelsen binnen de 10 seconden wist te houden, tot hij uit de wedstrijd verdween.

Mads Ostberg - Citroën DS3 WRC
Mads Ostberg - Citroën DS3 WRC
Na dag 1 zagen we na de Volkswagen TGV de Citroëns van Meeke en Østberg en de Hyundai van Hänninen nog mooi in het verweer. Ook na de tweede wedstrijddag bleef een puike Østberg op de derde plaats en op een achterstand van 20 seconden op de leider. Meeke volgde iets verder op 40 tellen, terwijl de Hyundai van Hanninen even de rol moest lossen. Na dag drie waren de teerlingen geworpen. Østberg had het strijdtoneel moeten verlaten en ook Meeke, Hänninen en Latvala verloren kostbare tijd. De top twee was toen reeds een poos buiten bereik, maar we maakten ons op voor een strijd voor de laagste podiumtrede tussen de Huyndai’s van Neuville en Hänninen en de Ford van Hirvonen.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Op dat moment zagen we ook de drie Hyundai’s binnen de top 7 en dat bewijst dat het Koreaanse merk duidelijk wint aan betrouwbaarheid. Latvala zou nog een aanval plaatsen tijdens de slotdag en het lukte om tijdens de eerste KP zijn Polo voorbij de Huyndai van Hänninen naar de top 5 te loodsen. Daar bleef het evenwel bij; Neuville en Hirvonen hielden stand en Latvala eindigde op de vijfde plaats voor Hänninen en Meeke die in laatste instantie zijn Citroën voor de derde Hyundai van Paddon parkeerde.

Op een bepaald moment bekleedde Volkswagen ook de volledige top 3 en als we de verschillen bekijken na de wedstrijden, is het maar de vraag of Volkswagen erin zal slagen om alle wedstrijden te winnen van het WK 2014.
Neuville wordt mooi derde en dat bewijst dat men bij Hyundai, met onder meer drie wagens die uitreden binnen de top 8, goed onderweg is, maar de verschillen blijven indrukwekkend tegenover Volkswagen met 2min13 voor Neuville, 2min49 voor Hänninen en 4min32 voor Paddon.

Foto's: Willy Weyens, Hyundai & WRC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op maandag 30 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Poland.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons