van der Horst

WRC: Kroatië meteen in de geschiedenisboeken

Sébastien Ogier - Toyota Yaris WRC
Sébastien Ogier - Toyota Yaris WRC
De nieuwbakken Rally van Kroatië duikt meteen de statistieken in. Daar zorgden Sébastien Ogier en Elfyn Evans voor, door het verschil tussen hen beide te beperken tot 0.6 seconden na 300 km tegen de klok. Dat was echter niet het kleinste verschil ooit!
De Rally van Kroatië was zonder meer historisch, al moeten we dat de jongste tijd wel vaker schrijven (denk aan de snelheid in de Arctic Rally). Het was de eerste keer dat het WRC naar Zagreb trok, wat op zich al bijzonder was, maar het verschil tussen de nummers 1 en 2 was meteen goed voor een topnotering in de statistieken. 

Twee keer was het verschil spannender. In 2007 bedroeg het verschil tussen de winnende Marcus Gronholm en Sébastien Loeb 0.3 seconden. En in 2011 was het verschil in Jordanië amper twee tienden. Jari-Matti Latvala moest het toen afleggen tegen, jawel, Sébastien Ogier. De Fransman weet er trouwens wel vaker de spanning in te houden want in de top tien pronkt hij maar liefst vijf keer. Ook Thierry Neuville staat drie keer in de top tien.

De weg naar winst was trouwens eentje die elke supporter zich nog lang zal heugen. Ogier liet zich bijna vangen in de Rovanperäbocht en reed lek. Ook zaterdag reed hij nog eens lek en op zondag had hij een aanrijding op weg naar de eerste proef en reed hij nog eens door een rood licht. De sociale media ontplofte, vooral door enkele behoorlijk geframede beelden waar iedereen een mening over had, maar maar één persoon (of misschien twee, als je bestuurder van de blauwe wagen meetelt) het volledige verhaal kende. Ogier kwam er vanaf met 7.000 euro boete en een voorwaardelijke schorsing van één wedstrijd, mocht hij binnen de zes maanden nog eens zondigen. 

Toch toonde de Fransman nog maar eens zijn klasse en koelbloedigheid, vooral op de Power Stage. Elfyn Evans verloor zijn eerste asfaltzege in de laatste bocht, terwijl Thierry Neuville zich verkeek op een remzone (al had hij Ogier, noch Evans nooit meer kunnen kloppen). Het kwaad was dan echter al geschied voor Neuville, door een verkeerde bandenkeuze, maar ook enkele technische besognes. Maar de Belg ging zelf ook eens rond, liet de motor eens afslaan, gleed eens op een berm en kwam goed weg toen hij met het achterwiel een borduur raakte. Neuville was misschien de snelste over het hele weekend (zeker op regelmaat), al kan er niets afgedongen worden op de zege van Ogier, die maar liefst negen chronoritten won van de twintig. 

Ogier telt nu 61 punten uit twee resultaten (als we dat ene puntje uit de Arctic buiten beschouwing laten). Neuville telt met drie podia 53 punten en Elfyn Evans heeft er nu 51 op zak. Na een bijzondere seizoensstart met twee nieuwe manches zit de snuffelfase erop en wordt het zaak voor de titelprotagonisten om in de volgende twee, vertrouwde manches, die van Portugal en Sardinië, geen steken te laten vallen vooraleer we naar Kenya trekken, eind juni. De strijd is nu helemaal losgebarsten.

Foto: Toyota Gazoo



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 28 april 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Portugal.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons