WRC: Met drie voor één titel

Toyota Gazoo Racing houdt dus maar één spits meer over voor de titel want ook Sébastien Ogier (Toyota) houdt vast aan een beperkt seizoen. Takamoto Katsuta (Toyota) lijkt niet klaar om altijd en overal te gaan strijden voor winst of podia, dus blijft enkel Elfyn Evans over als speerpunt in het team van Jari-Matti Latvala.


Er zijn dus maar drie grote kanshebbers op de titel met Evans, Tänak en Neuville. Podiumplekken en overwiningen worden zodoende nog belangrijker om een verschil te maken in de strijd om de titel, zeker omdat het puntensysteem drastisch veranderde.

Voortaan wordt er op zaterdagavond een stand opgemaakt. Wie leidt krijgt 18 punten, de tweede 15 punten, de derde 13, dan 10 - 8 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1... Die punten tellen echter enkel als de rijder de rally volledig uitrijdt!
Het zwaartepunt komt dan eigenlijk op zondag te liggen waar nog eens maximaal 12 punten te verdienen zijn.
Wie de beste tijden scoort op zondag, krijgt nog eens 7 punten, de tweede 6, de derde 5 , enz... En dan is er nog de Power Stage waar met 5, 4, 3, 2 en 1 punten niets wijzigt.
Een overwinning levert dus niet automatisch de grootste punten op.
Stel:
Neuville staat tweede op zaterdag, is de snelste op zondag en pakt ook de overwinning, maar pakt geen punten op de Power Stage:
15 (zaterdag) + 7 (zondag) + 0 (Power Stage) = 22 punten
Evans leidt op zaterdag, is na Neuville de beste performer op zondag, maar eindigt tweede, en wint de power Stage:
18 + 6 + 5 = 29 punten
Een algemene overwinning wordt op die manier fors uitgehold!
Dat houdt ook in: wie uitvalt op vrijdag of zaterdag, kan zondag wel nog 12 punten pakken!
Of het de algemene kijkcijfers ten goede zal komen, is hoogst twijfelachtig en het is nu al afwachten of dit systeem het zal houden op lange termijn. Het WRC heeft in ieder geval dringender nood aan meerdere rijders en merken dan aan een puntensysteem waar je een telraam voor nodig hebt!
Woensdag is er de shakedown. Donderdag start de rally met twee nachtproeven. De Monte-Carlo eindigt zondag na zeventien proeven op de beroemde Col de Turini, meteen ook de Power Stage.
Foto: Hyundai Motorsport, Sandro Delaere, M-Sport, Davy Degryse - RIP
Tweet