van der Horst

WRC: Met drie voor één titel

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Dit weekend start het nieuwe WRC-seizoen. Amper een handvol rijders betwist het hele kampioenschap waardoor er nog maar drie favorieten overblijven voor de titel: Elfyn Evans, Ott Tänak en Thierry Neuville. Het jaar begint als vanouds met de Rally van Monte Carlo, de eerste van dertien manches.
  • Powercars
Er hangen toch wel donkere wolken boven het WRC. Het seizoen begint al onthoofd. De regerende kampioen Kalle Rovanperä (Toyota) komt niet aan de start. De Fin opteert na vele intense jaren voor een gemengd programma. Behoudens een mirakel, of het moest zijn dat de Fin alsnog van mening verandert, zal de 23-jarige snaak zichzelf niet opvolgen. 

Toyota Gazoo Racing houdt dus maar één spits meer over voor de titel want ook Sébastien Ogier (Toyota) houdt vast aan een beperkt seizoen. Takamoto Katsuta (Toyota) lijkt niet klaar om altijd en overal te gaan strijden voor winst of podia, dus blijft enkel Elfyn Evans over als speerpunt in het team van Jari-Matti Latvala. 

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Dat opent natuurlijk perspectieven voor Ott Tänak (Hyundai), maar vooral voor Thierry Neuville (Hyundai). De Belg grossiert in vice-titels en krijgt dus een uitgelezen kans om alsnog, stilaan in de herfst van zijn carrière, een (kleine) titel te pakken. Dan moet hij dus wel voorbij Evans en Tänak. De Est won het kampioenschap in 2019 en is de enige wereldkampioen die een volledig seizoen zal betwisten. Dat op zich is al opmerkelijk en geeft aan dat het WRC kampt met bloedarmoede. Verder rekent Hyundai op Esapekka Lappi, Dani Sordo en Andreas Mikkelsen, die met drie één stuur zullen delen...

Grégoire Munster - Ford Puma Rally1
Grégoire Munster - Ford Puma Rally1
De kans dat M-Sport de titel pakt is miniem. Adrien Fourmaux (Ford) krijgt een verdiende herkansing in de Rally1 maar zal vooral moeten bewijzen dat hij op de baan kan blijven, in combinatie met regelmatige resultaten. Hij krijgt onze Belg Grégoire Munster naast zich in het team. Voor Munster zal het vooral zaak zijn om ervaring op te doen, kilometers te maken en doorheen het seizoen het tempo proberen op te drijven.

Er zijn dus maar drie grote kanshebbers op de titel met Evans, Tänak en Neuville. Podiumplekken en overwiningen worden zodoende nog belangrijker om een verschil te maken in de strijd om de titel, zeker omdat het puntensysteem drastisch veranderde.

Elfyn Evans - Toyota Yaris Rally1
Elfyn Evans - Toyota Yaris Rally1
Dat is meteen ook de grootste verandering in 2024. De FIA wil komaf maken met 'saaie' zondagen waarbij de teams vooral banden spaarden met het oog op de Power Stage. Het alternatief oogt echter redelijk ingewikkeld, zeker voor een modale volger.
Voortaan wordt er op zaterdagavond een stand opgemaakt. Wie leidt krijgt 18 punten, de tweede 15 punten, de derde 13, dan 10 - 8 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1... Die punten tellen echter enkel als de rijder de rally volledig uitrijdt!
Het zwaartepunt komt dan eigenlijk op zondag te liggen waar nog eens maximaal 12 punten te verdienen zijn.
Wie de beste tijden scoort op zondag, krijgt nog eens 7 punten, de tweede 6, de derde 5 , enz... En dan is er nog de Power Stage waar met 5, 4, 3, 2 en 1 punten niets wijzigt.

Een overwinning levert dus niet automatisch de grootste punten op.
Stel: 
Neuville staat tweede op zaterdag, is de snelste op zondag en pakt ook de overwinning, maar pakt geen punten op de Power Stage:
15 (zaterdag) + 7 (zondag) + 0 (Power Stage) = 22 punten
Evans leidt op zaterdag, is na Neuville de beste performer op zondag, maar eindigt tweede, en wint de power Stage:
18 + 6 + 5 = 29 punten
Een algemene overwinning wordt op die manier fors uitgehold!

Dat houdt ook in: wie uitvalt op vrijdag of zaterdag, kan zondag wel nog 12 punten pakken!

Of het de algemene kijkcijfers ten goede zal komen, is hoogst twijfelachtig en het is nu al afwachten of dit systeem het zal houden op lange termijn. Het WRC heeft in ieder geval dringender nood aan meerdere rijders en merken dan aan een puntensysteem waar je een telraam voor nodig hebt! 

Woensdag is er de shakedown. Donderdag start de rally met twee nachtproeven. De Monte-Carlo eindigt zondag na zeventien proeven op de beroemde Col de Turini, meteen ook de Power Stage.

Foto: Hyundai Motorsport, Sandro Delaere, M-Sport, Davy Degryse - RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op maandag 22 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Monte-Carlo.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons