van der Horst

Sardinië: Ogier & Toyota nemen over van Tanak & Hyundai - Neuville op podiumkoers

Sébastien Ogier - Toyota Gazoo Racing - Toyota Yaris WRC
Sébastien Ogier - Toyota Gazoo Racing - Toyota Yaris WRC
Gisteren tekenden de Hyundai's van Ott Tanak & Dani Sordo nog voor acht snelste tijden op evenveel proeven. Tijden de tweede dag van de WRC Sardinië hadden de Koreanen echter minder succes. Op de eerste KP van de dag scoorde de Est nog z'n zesde scratch-tijd, maar vanaf KP 10 staken de Yaris-troepen hun neus aan het venster. Verlost van z'n "veeg-opdracht" als openingswagen begon Sebastien Ogier aan z'n inhaaljacht. Tanak leek aanvankelijk de situatie onder controle te hebben, maar op de laatste proef voor de middagservice ontmoette de Hyundai-rijder een rotsblok op z'n weg. De klap was verschrikkelijk en de ophanging van de i20 overleefde de impact niet. Net als in Portugal moest Ott Tanak na een magistrale openingsfase de handdoek werpen. En wie staat dan klaar om over te nemen? Uiteraard Sebastien Ogier. Het Franse rekenwonder was in de ochtendetappe al voorbij Dani Sordo gespurt en nestelde zich in z'n favoriete positie, op kop van de wedstrijd.

Sordo overkop

Dani Sordo - Hyundai Motorsport - Hyundai i20 Coupe WRC
Dani Sordo - Hyundai Motorsport - Hyundai i20 Coupe WRC
En nog was alle Hyundai-leed niet geleden. Tijdens de namiddaglus hinkte Sordo op twee benen: ofwel proberen om de druk op de Ogier-ketel te houden, ofwel kiezen om de punten voor het merkenkampioenschap veilig te stellen? Tot overmaat van ramp ging de Spanjaard in de voorlaatste proef van de dag overkop en was er met slechts drie wielen geen sprake meer van verder rijden. 

Na afloop van de tweede dag leidt Sebastien Ogier voor TGR-ploegmaat Elfyn Evans. Onze landgenoot Thierry Neuville profiteerde van de pech van z'n Hyundai-ploegmaats om door te stomen naar de derde podiumplaats.

Sluwe vos Ogier

Ogier betuigde z'n respect voor de tegenstand "Het is jammer voor Dani, maar we kunnen nu meer relax rijden", maar was uiteraard vooral blij met z'n onverhoopte leidersplaats. "Aan de leiding in de WRC Sardinië, daar had ik gisterenavond niet durven aan denken. Het is tot dusver een perfect weekend geweest voor ons. We hebben alles gedaan wat we moesten doen, en morgen moeten we nu de klus afmaken."

Evans muurvast

Elfyn Evans - Toyota Gazoo Racing - Toyota Yaris WRC
Elfyn Evans - Toyota Gazoo Racing - Toyota Yaris WRC
Toyota-ploegmaat Elfyn Evans won de laatste proef van de dag en volgt op 38.9 sec in de tussenstand. De Welshman weet echter dat hij zonder pech van Ogier geen aanspraak zal mogen maken op de overwinning. "Eigenlijk is dit niet de plaats waar je wil zijn. Laat ons maar eerlijk zeggen: vechten voor de laatste podiumplaats. Maar dit is Sardinië en kan nog van alles gebeuren. We zullen morgen op ons best moeten zijn. Allemaal nieuwe proeven en het zal niet makkelijk worden"

Neuville op podiumkoers

Thierry Neuville - Hyundai Motorsport - Hyundai i20 Coupe WRC
Thierry Neuville - Hyundai Motorsport - Hyundai i20 Coupe WRC
Onze landgenoot Thierry Neuville en z'n bijrijder Martijn Wydaeghe waren gisteren op zoek naar het juiste ritme, maar kwamen vandaag enkele keren kort in de buurt van de snelste tijden. De Oostkantonner zit andermaal op podiumkoers, maar het valt af te wachten of de Hyundai-rijder voluit zal mogen jagen op koplopers. "De kloof met Evans en zeker Ogier is tamelijk groot", vertelde Thierry na de finish van de slotproef, "ik probeerde op bepaalde proeven, maar ik kom snelheid te kort. We experimenteerden met de afstellingen, we hebben de schokdempers veranderd, maar we krijgen met niet allemaal samen voor mekaar en de prestatie die we nodig hebben komt er niet uit. Op sommige proeven had ik echt het gevoel op de grens te zitten, maar ik kan niet meer doen". 

Katsuta’s vergetelheid

De "stunt van de dag" kwam op rekening van de Japanner Katsuta. Op de voorlaatste proef moest hij vlak na de start stoppen omdat hij en bijrijder Daniel Baritt vergeten waren om de beschermplaat van de radiator weg te halen. Een grap die het duo bijna een minuut kostte, maar met nog slechts vier WRC-wagens in de wedstrijd had dit geen invloed op hun klassement. 

Super Rally

Teemu Suninen - M-Sport Ford World Rally Team - Ford Fiesta WRC
Teemu Suninen - M-Sport Ford World Rally Team - Ford Fiesta WRC
Wellicht zullen Tanak & Sordo morgen opnieuw in "super rally" van start gaan op jacht naar punten in de Power Stage. De Super Rally-starters van vandaag kenden wisselend succes. Suninen & Rovanpëra mochten een ganse dag vegen en draaiden bij momenten tijden tussen de WRC2's. Pierre-Louis Loubet & Gus Greensmith belanden voor de tweede opeenvolgende dag in het opgavepark.
 

Spanning in WRC2

In WRC2 moest Mads Ostberg in de namiddag de leiding uit handen geven na één minuut straftijd bij het (te laat) binnenrijden van het servicepark. De kloof met Hyundai-rijder Jari Huttunen bedraagt slechts 2.7 sec, dus alles in nog mogelijk. Renaud Jamoul, als bijrijder van Adrien Fourmaux, volgt in zesde stelling.

In WRC3 tenslotte leidt de Franse Citroën-rijder Yohan Rossel. De Spanjaarden Pepe Lopes (Skoda) & Jan Solans (C3) volgen binnen de minuut

De WRC Rally Sardinië eindig zondag omstreeks het middaguur. Op het menu staan nog 2x 2 proeven of zo'n 46km klassementsproeven. De afsluitende Power Stage start om 12u18.

Tussenstand Rally van Sardinië na dag 2

1. Seb Ogier (Toyota Yaris WRC)     2u50m33
2. Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC) op 38s9
3. Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) op 1m01s6
4. Takamoto Katsuta (Toyota Yaris WRC) op 4m01s2
5. Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) op 8m09s6 (1ste WRC2)
6. Mats Otsberg (Citroën C3 Rally 2) op 8m12s3
7. Yohan Rossel (Citroën C3 Rally 2) op 8m57s5
8. Pepe Lopes (Skoda Fabia Rally 2) op 9m35s3
9. Jan Soland (Citroën C3 Rally 2) op 9m45s0
10. Wilkinson Bulacia (Skoda Fabia Fally 2) op 10m13s1
 


SL Publishing - Foto's: Toyota Gazoo Racing, M-Sport & Hyundai



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rally Championship op zaterdag 5 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Italië.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons