Zweden: Driestrijd zet zich verder op sneeuw
Het is nog niet duidelijk of Ogier opnieuw nadeel zal ondervinden door als eerste de baan op te moeten. Ogier won trouwens al twee keer de manche als WK-leider, dus openen hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Het enige nadeel waar hij nu al zeker van is, is de spoorvorming tijdens de tweede lus. Tijdens de eerste lus klieven de mindere goden en vooral de historics een smaller spoor in de ijslaag, wat voor de eerste rijders in de middaglus doorgaans wel wat problemen oplevert.
Als de omstandigheden moeilijk zijn, kunnen latere starters zeker profiteren, zoals de Toyota's van Ott Tänak, Jari-Matti Latvala, toe aan zijn 197ste WRC-manche, en Kris Meeke. Maar ook Hyundai-rijders Sébastien Loeb en Andreas Mikkelsen en zéker Citroënrijder Esapekka Lappi kunnen hun voordeel doen. Bij M-Sport moeten Elfyn Evans, Teemu Suninen en Pontus Tidemand in eerste instantie op zoek gaan naar eerherstel na een moeilijke Monte-Carlo.
Lees ook: Latvala pakt record met 197 WRC-start
Het is ook uitkijken naar enkele opvallende namen op de lijst zoals Marcus Grönholm die een vierde Toyota zal besturen of Janne Tuohino die een Ford Fiesta WRC inzet. Er komt trouwens nog een vijfde Fiesta aan de start, die van Lorenzo Bertelli die een kleine comeback maakt.
Er staan negentien proeven op het programma, goed voor 316 wedstrijdkilometers. Donderdagochtend trapt de shakedown de rally op gang. 's Avonds staat de traditionele showproef in Karlstad op het programma. De rally eindigt zondagmiddag met de Power Stage op Torsby.
Foto: Hyundai Motorsport
Tweet