van der Horst

WTCC-kortnieuws met de gevolgen van de incidenten in Porto

Tom Boardman - STR SEAT Leon
Tom Boardman - STR SEAT Leon
Tom Boardman zal niet deelnemen aan de eerste WTCC-race ooit op Argentijnse bodem begin augustus. De Brit knalde in Porto na contact met de ROAL Motorsport BMW van Darryl O'Young tegen de betonmuur en diens STR SEAT Leon bleek te fel beschadigd om de tweede heat te betwisten. Het team achtte het beter om niet naar Argentinië af te reizen, maar de wagen grondig te herstellen en dan meteen richting Sonoma, California te verschepen.
  • Dreamdrive
Beide betrokken rijders gaven elkaar overigens de schuld voor het incident, maar de wedstrijdleiding deed de clash na onderzoek af als een race-incident. Tom Boardman wacht voor zijn vergrijp op Mehdi Bennani bij de start van de eerste race wel een tijdstraf van dertig seconden en een terugzetting met tien plaatsen op de grid indien hij in één van de drie volgende races op een nieuwe inbreuk wordt betrapt. Mikhail Kozlovskiy en René Münnich werden dan weer bestraft om de opgelegde snelheid bij de rollende start niet te hebben gerespecteerd.

Franz Engstler deelde andermaal in de klappen
Franz Engstler deelde andermaal in de klappen
Franz Engstler gaat volledig vrijuit bij het merkwaardige ongeval waarbij hij met zijn BMW 320 TC onzacht tegen de achtersteven van een interventiewagen knalde. Engstler had bij het zien van de witte vlag wel degelijk rekening gehouden met het obstakel, maar kreeg voorafgaand een tik in de rug mee van de achterop komende Hugo Valente, met het gekende gevolg. Wegens het niet respecteren van de gele vlaggen werd de Campos Racing-rijder achteraf bestraft met een tijdstraf voor race 1 en een terugzetting van tien plaatsen op de grid voor het eerste treffen in Argentinië.

Engstler was in 2009 in Pau al eens het onschuldige slachtoffer van een dergelijk voorval toen een erg traag rijdende safety car net voor zijn neus op de baan kwam. Blijft de vraag of het echt wel nodig was om tijdens de wedstrijd een interventiewagen de toch al smalle Boavista-omloop op te sturen nadat de baancommissarissen de gestrande Honda Civic reeds in een uitloopzone in veiligheid hadden gebracht.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 1 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Porto.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons