van der Horst

Yves Matton over het Citroën-succes, reglementswijzingen, Loeb en zijn rol binnen de Groupe PSA

Yves Matton - Citroën Racing
Yves Matton - Citroën Racing
Yves Matton, directeur van Citroën Racing, was afgelopen week één van de gelauwerden tijdens van de FIA-prijsuitreiking in Parijs. Onze landgenoot liet zich te dier gelegenheid uit over wat Citroën Racing tot dusver realiseerde, had het over de heisa rond het afscheid van Sebastien Loeb, de WTCC-reglementswijzigingen en lichtte zijn toekomstige rol binnen de Groupe PSA toe.
'Pechito' Lopez
'Pechito' Lopez
Hoe ervaar je het feit dat Citroën andermaal het WTCC-podium monopoliseerde?

" Het is jammer dat het podium geen vier treden telt want met José María López, Yvan Muller, Sébastien Loeb en Ma Qing Hua lukten we zelfs een viervoudig succes! Een historisch resultaat en nooit gezien in de geschiedenis van het WTCC en de Groupe PSA Peugeot Citroën. Met 21 zeges in 24 wedstrijden scoorden we een record aantal punten in één seizoen. In het rijdersklassement heeft ook 'Pechito' Lopez records gebroken of geëvenaard. Toch kan ik niet genoeg benadrukken dat dit het werk is van de hele ploeg: piloten, ingenieurs, mecaniciens maar ook van al diegenen die achter de schermen werken. Voor Citroën is dit overigens de vijftiende wereldtitel, na deze die we in rally-raid en WRC behaalden".

Citroën Racing
Citroën Racing
 Hoe sta je tegenover de recent aangekondigde reglementswijzigingen in het WTCC?

"Bepaalde ideeën zoals het MAC3-concept of de noties 'openingswedstrijd' en 'hoofdwedstrijd' verdienen het bekeken te worden. Maar we zullen pas na enkele meetings het effect ervan kennen en weten of ze ook een pluspunt betekenen naar spektakel en suspens toe. Uiteraard zijn we niet opgezet met de reglementswijziging die het compensatiegewicht herziet, een wijziging die bedoeld is om het de Citroën C-Elysée WTCC moeilijker te maken. Ik dacht nochthans dat alle betrokken partijen zich konden vinden in het systeem dat reeds enkele jaren in voege is. Liever dan hierover mijn beklag te doen, stel ik vast dat dit het uitzonderlijke niveau van de Citroën-equipe, de auto en de rijders nog extra in de verf zet. Voor 2016 zijn we met zijn allen gemotiveerd om nog harder te werken, onze voorsprong te behouden en te blijven winnen."
 
Sébastien Loeb: afscheid van Citroën Racing
Sébastien Loeb: afscheid van Citroën Racing
De voorbije weken was er nogal wat te doen om de reacties op het einde van de samenwerking tussen Citroën en Sebastien Loeb. Wat kan je de fans die hiervoor geen begrip opbrengen zeggen?

"Het mediatieke prisma en de drang naar sensatie versterken en vervormen soms wel reacties. Seb werd niet 'ontslagen' zoals ik hier en daar heb gelezen. Hij maakt nog steeds deel uit van de Groupe PSA Peugeot Citroën en zijn nieuwbakken uitdaging met Peugeot Sport is, gezien in het licht van zijn uitzonderlijke carrière, geenszins een plan B. Hij heeft er voor gekozen zich ten volle in het Dakar-avontuur te storten en wij volgen zijn progressie van heel dichtbij! We moeten ook niet ontkennen dat we momenteel een erg belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën Racing afsluiten. Nostalgie zal binnenkort plaats maken voor goede herinneringen. Persoonlijk ben ik fier en blij met Seb te hebben kunnen samenwerken in de verschillende stadia van zijn carrière bij Citroën".

PSA Peugeot Citroën heeft de aanstelling van Jean-Marc Finot als directeur van het Centre d’Excellence Sports Automobiles aangekondigd. Wat is voortaan uw rol?

"Met ingang van 1 januari 2016 zal Jean-Marc Finot voor de drie merken de hergroepering van de sportieve activiteiten in goede banen leiden. Vanaf september 2016 zullen zij alle drie samen op de Versailles Satory-site huizen. Xavier Mestelan leidt vanaf heden de sportieve verplichtingen van DS Performance, en ikzelf deze van Citroën Racing. Ik wil Xavier, met wie ik zowel in WRC als in WTCC grootse momenten heb beleefd, feliciteren met zijn benoeming. De Formule E zal op zijn ervaring kunnen verderbouwen.  Ik zal tevens de rol van manager van de Groupe PSA op mij nemen voor wat het autosportluik betreft.  Dat betekent dat ik het contactpunt voor de leidende instanties, de kampioenschapspromotoren en de andere constructeurs zal zijn binnen de werkgroepen die zich over de evolutie van de disciplines en de toekomst van de autosport buigen. Dit prospectief onderzoek zal nuttig zijn voor de overdenkingen van de groep PSA Peugeot Citroën mbt. zijn huidige en toekomstige engagementen".

Foto's: Hans van Onsem & Citroën Racing

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 6 december 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons