van der Horst

Zorgt Honda voor een ommekeer op de Hungaroring?

Tiago Monteiro - Honda Civic WTCC
Tiago Monteiro - Honda Civic WTCC
Het WTCC keert dit weekend voor de vijfde keer op rij terug naar de Hungaroring. Uitzonderlijk gaat niet puntenleider en torenhoog favoriet José Maria Lopez er met de meeste aandacht lopen, wél Norbert Michelisz. De lokale held zorgt ieder jaar voor een ware volksverhuis richting de omloop in de buitenwijken van Budapest en nu constructeur Honda er met een update van de Civic TC1 uitpakt, zou "Norbi" zich dit weekend ook wel eens op de baan zelf in de kijker kunnen rijden. Steekt de Japanse constructeur eindelijk stokken in de wielen van het Citroën Racing-kwartet of nemen de RML Chevrolet-rijders die over de recente motorupdate kunnen beschikken deze taak op zich? Come and see next weekend!
In het
Tiago Monteiro - Honda Civic
Tiago Monteiro - Honda Civic
Honda-kamp wordt al langer gesteld dat het kampioenschap voor hen pas op de Hungaroring echt van start gaat. Het JAS Motorsport-team van Alessandro Mariani komt er met de lang verwachte update voor de dag, waarbij veel aandacht aan de motor en de aerodynamische package van de Civic werd besteed. Een evolutie waarvan niet alleen Michelisz en Tarquini, maar ook Tiago Monteiro hoopt dit weekend de vruchten te kunnen plukken. Vooral de Portugees heeft het op de bochtige Hungaroring best naar zijn zin: vorig jaar kwam de man uit Porto er zelfs tweemaal op het podium te staan. "De Hungaroring is een erg technische omloop en dat zint onze Civic wel. We hebben een prima chassis en de auto presteert erg goed wanneer er al remmend moet worden ingestuurd zoals op dit circuit. De nieuwe aero kit zorgt voor een agressiever uitzicht maar reduceert vooral in minder onderstuur in medium- tot snelle bochten. Ik verwacht echt wel voorin mee te kunnen strijden" aldus Monteiro.

William De Braekeleer (Honda) v. Yves Matton (Citroën Racing)
William De Braekeleer (Honda) v. Yves Matton (Citroën Racing)
Meer weerwerk voor de Citroën Racing-falanx kan het kampioenschap alleen maar ten goede komen maar of José Maria Lopez, Sébastien Loeb, Yvan Muller en de op de Nordschleife knap presterende Ma Qing Hua daar wakker van liggen, is zeer de vraag. Vooral Yvan Muller staat dit weekend met stip genoteerd, de Elzasser liet de voorbije vier jaar nabij Budapest telkens een overwinning optekenen en wil maar al te graag een vervolg aan dit succesverhaal breien. Regerend kampioen Lopez daarentegen, inmiddels reeds 17 punten op naaste achtervolger Loeb uitgelopen, wist hier in 2014 voor zijn debuut geen zege te versieren.

José Maria Lopez - Citroën C-Elysée
José Maria Lopez - Citroën C-Elysée
Bochtige omlopen zoals de Hungaroring leken de Citroën C-Elysée vorig seizoen wel minder te liggen. Een punt waaraan de ploeg van Citroën Racing-patron Yves Matton bij de doorontwikkeling van de wagen dan ook bijzondere aandacht besteedde. "Die inspanningen zijn geen overbodige luxe, want vanaf de Hungaroring wordt er opnieuw met compensatiegewichten gewerkt en torsen we 60kg meer ballast mee dan alle andere deelnemers", aldus onze landgenoot.

Hugo Valente - Campos Racing Chevrolet Cruze RML
Hugo Valente - Campos Racing Chevrolet Cruze RML
In het Chevrolet Cruze-kamp mag de meeste tegenstand worden verwacht van Campos-rijder Hugo Valente en Tom Chilton (ROAL Motorsport), de enige RML-piloten die over een geüpdatete motor in het vooronder kunnen beschikken. Dat bleek dinsdag ook ter gelegenheid van de Nordschleife-test waar zij op Gabriele Tarquini na de beste non-Citroën-rijders waren. Noteren we dat Chilton in een gesmaakte strijd om de Yokohama Trophy is gewikkeld; de Brit telt momenteel slechts twee punten achterstand op 'privé'-Citroën-rijder Mehdi Bennani en een bonus van één punt op Michelisz.
Na een frustrerende seizoenstart hoopt Tom Coronel in Hongarije eindelijk zijn eerste punten te scoren, al vertrekt onze Noorderbuur er ontegensprekelijk met een handicap. Niet dat diens in Marokko zwaar gehavende Chevy niet tijdig hersteld zal zijn, maar een motorupdate zit er voor de Hollandse Kaasjongen voorlopig niet in. "Heel misschien pas vanaf de meeting op de Nordschleife" aldus Major Tom.

James Thompson - LADA Sport Rosneft TC1
James Thompson - LADA Sport Rosneft TC1
Het LADA Sport Rosneft-team dat in Marrokko toch enkele punten sprokkelde, likte de afgelopen dagen zijn wonden na de vernietigende clash tussen Mikhail Kozlovskiy, die zich in één van de Marrakech-chicanes compleet verremde, en stalgenoot Rob Huff. Een identiek drama beleefde het Russische team reeds twee jaar geleden in Monza, toen Aleksei Dudukalo zich in de Granta van James Thompson boorde. De jonge Rus werd toen voor zijn "vergrijp" aan de kant gezet en vervangen door, jawel, Kozlovskiy. Eind goed al goed evenwel; nadat het team in de Eifel in een recordtijd een nieuwe Vesta voor Huff wist te bouwen, staan alle drie de LADA-piloten dit weekend wel degelijk aan de start.

Zoals eerder gemeld houdt Dušan Borković de samenwerking met het Proteam Racing-team voor bekeken. De Serviër zal dit weekend in de ETCC-paddock terug te vinden zijn, tenzij zijn team - dat met juridische stappen dreigt wegens contractbreuk - hem alsnog op zijn beslissing doet terug komen. Ook achter de verhoopte terugkeer van Honda-rijder Rickard Rydell die wegens een ontsteking van de schildklier zowel voor Marrakech als voor de Nordschleife-test forfait moest geven, staat nog een vraagteken.

 Foto's: DPPI & Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 29 april 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons