24H Le Mans: Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 6
*** Nog unieker is de winnaar bij de GT's: Pure Rxcing. Zij hadden al een invitatie op zak via de Fanatec GT World Challenge Europe, waar zij kampioen werden in de Bronze Cup. En zij zullen ook vertegenwoordigd zijn in het FIA WEC, in samenwerking met Manthey. Niet slecht voor een team dat de opstap naar de grote jongens maakte vorig jaar. Bij de LMP3 mag COOL Racing een extra wagen inzetten tijdens de Road to Le Mans.
*** De laatste zitjes in het FIA WEC beginnen nu echt gevuld te geraken. Zo heeft United Autosports vijf van de zes namen klaar. In de ene wagen zal Grégoire Saucy vervoegd worden door James Cottingham en Porsche Carrera Cup Brazil kampioen Nicolas Costa, terwijl Marino Sato al zeker Nico Pino naast zich krijgt. Dus nog één amateurpiloot heeft het Anglo-Amerikaanse team nodig.
*** Ook de Heart of Racing Team heeft zijn rijdersnamen bekend gemaakt. Het team blijft vertrouwen hebben in het trio dat vorig jaar zijn debuut maakte tijdens de Totalenergies 6 Hours of Spa: Ian James, Alex Riberas en Daniel Mancinelli.
*** Komend seizoen gaat de Fanatec GT World Challenge een nieuw record tegemoet, want er zullen maar liefst negen merken strijden voor de Global GT World Challenge. Een kampioenschap waar alle aanwezige merken punten kunnen scoren in alle vier GT3-kampioenschappen die onder de banner van SRO racen. Dit doordat Aston Martin en nieuwkomer Ford nu ook de gelederen vervoegen.
*** Patric Niederhauser heeft zijn nieuwe werkgever bekend gemaakt: Porsche. De voormalige fabriekspiloot van Audi trekt naar het merk uit Weissach en zal dit seizoen uitkomen in de Fanatec GT World Challenge Europe met Rutronik Racing. Hij zal een vast duo vormen met Sven Müller voor de Sprint Cup, terwijl Julien Andlauer hen zal vervoegen in de Endurance Cup.
*** Volgende week zal er één Porsche minder aan de start verschijnen in Bathurst. HubAuto Racing heeft namelijk zijn deelname noodgedwongen moeten intrekken. Het Taiwanese team kende problemen met het verschepen van wagen en materiaal uit Azië naar Australië. Het kon rekenen op verschillende hulplijnen, maar uiteindelijk heeft het team bekend gemaakt dat het toch niet gaat lukken. Hiermee is de deelnemerlijst herleid naar 30 wagens, waarvan negentien GT3's.
*** Never change a winning team, dat zullen ze gedacht hebben bij SunEnergy1 Racing. Het team van Kenny Habul trekt richting Mount Panorama om een derde overwinning op rij te behalen, en een vierde voor Jules Gounon. Habul en Gounon zullen ook dit jaar met Luca Stolz uitkomen in de Pro-klasse, nadat men dit vorig jaar ook al deed en er tevens won hoewel Habul een amateurpiloot is. De Craft-Bamboo Racing bolide wordt bestuurd door Maximilian Götz, Daniel Juncadella en Jayden Ojeda, terwijl GruppeM Racing kan rekenen op Maro Engel, Felipe Fraga en David Reynolds. Dit zijn drie van de negen wagens van het merk met de Ster die aan de start verschijnen, waarvan één in de GT4-klasse.
*** Audi heeft ook zijn rijdersbezettingen bekend gemaakt. Net zoals de vorige jaren kan het weer rekenen op lokale importeur Melbourne Performance Centre om de wagens in te zetten, en ook zij hebben de wedstrijd van vorig jaar goed bestudeerd. Zij zullen namelijk ook twee equipes, die normaliter in Pro-Am zouden kunnen uitkomen, inzetten in de Pro categorie. En men kan zelfs rekenen op voormalige Audi-fabriekspiloten. Markus Winkelhock en Ricardo Feller zullen gelinkt worden aan Brad Schumacher, terwijl Christopher Haase en Kelvin van der Linde de wagen zullen delen met Liam Talbot. De derde bolide van het team zal wel uitkomen in de Pro-Am klasse met Dean Fiore, Marc Cini en Lee Holdsworth.
*** Nog twee namen zijn bekend gemaakt voor het komende seizoen in de European Le Mans Series. Zo gaat Stephane Richelmi Gabiel Aubry en Ryan Cullen bij Vector Sport vervoegen en stapt Bijoy Garg voor zijn Europees debuut in bij United Autosports met Paul di Resta en Fabio Scherer.
Foto's: Racing International Photography/Shameem Fahath - Geert Franquet - Intercontinental GT Challenge
Tweet