24H Le Mans: Vooruitblik LMP1: Eindelijk prijs voor Toyota?
Porsche wil dus een derde zege op rij, maar Toyota zoekt revanche na de teleurstelling van vorig jaar toen de leidende auto met nog één ronde te gaan stilviel en de overwinning alsnog naar Porsche ging. Het is niet ondenkbaar dat Toyota sterker dan ooit uit dat fiasco is gekomen en meer dan ooit alles op Le Mans heeft ingezet om de tweede Japanse constructeur ooit te worden (na Mazda in 1991) die de Franse etmaalrace op het palmares mag bijschrijven. Naast de Hybride-LMP1's staat er dit jaar ook één enkele privateer aan de start in de top-protoklasse; de Enso CLM P1/01 van ByKolles.
LMP2 wordt een heel ander verhaal; de klasse is met 25 aan elkaar gewaagde auto's wel erg competitief. Dat maakt het voorspellen van een winnaar zo goed als onmogelijk. Als we puur naar de resultaten van het FIA WEC kijken, moeten we zeker rekening houden met G-Drive Racing (winnaars in Spa), Jackie Chan DC Racing (winnaars in Silverstone) en de regerende Le Mans-winnaars Signatech Alpine. Ook Vaillante Rebellion, dat net als de voorgenoemde teams twee wagens inzet, past in het rijtje kanshebbers sinds ze dit seizoen de switch hebben gemaakt van LMP1 naar LMP2. Vermelden we tot slot nog dat we in Le Mans bolides van alle vier de LMP2-constructeurs aan het werk zullen zien, Oreca lijkt daarvan voor het ogenblik het sterkst.
--- Deelnemerslijst 24 Heures du Mans 2017 (PDF) ---
Lees ook: Vooruitblik GTE: Wie kan Ford en Ferrari bedreigen?
Foto's: Racing International Photography & Arne Simons
Tweet