van der Horst

24H Spa: Na 3H: Porsche neemt leiding over - Menten zet Blancpain Lambo in de muur

Manthey Racing - Porsche 997 GT3 R
Manthey Racing - Porsche 997 GT3 R
Na drie uur wedstrijd leidt voor het eerst een Porsche het veld: het exemplaar #150 van Manthey Racing nam na 2u50 de leiding over van de beide MarcVDS BMW's. Door een erg snelle eerste pitstop kon de Porsche vooraan meestrijden, al was het na één uur wedstrijd wel om de virtuele leiding. De Mercedes #84 van HTP Motorsport en de Ferrari #50 met daarin onder andere onze landgenoot Louis Machiels reden op kop doordat zij tijdens de eerste safety car periode na slechts een half uur hun pitstop reeds hadden afgewerkt.
  • De Swert Opticiens
Blancpain Racing - Lamborghini Gallardo FL2
Blancpain Racing - Lamborghini Gallardo FL2
Kort daarna werd de paddock opnieuw opgeschrikt door een ongeval in de Raidillon: Jos Menten verloor op de kerbstones de controle over zijn Lamborghini van Blancpain Racing en klapte bovenaan hard in de bandenmuur. Tijdens de daarop volgende safety car periode was het opnieuw de #84 Mercedes met Maxi Götz aan het stuur die de pits indook voor een reguliere stop.


Marc VDS Racing - BMW Z4
Marc VDS Racing - BMW Z4
Bij de herstart na anderhalf uur wedstrijd zagen we een mooi duel tussen de Porsche van Manthey en de BMW's #3 en #4 van MarcVDS. Zij slaagden er beide in de Porsche uit te remmen bij het insturen van Les Combes. Wanneer vervolgens de leidende Ferrari #50 van AF Corse opnieuw moest binnenkomen voor zijn stop zagen we na twee uur westrijd een mooie dubbel voor het team uit Gosselies. 

Hexis Racing - McLaren MP4-12C
Hexis Racing - McLaren MP4-12C
Niet alles was echter peis en vree want de derde wagen van het team, de #14, kwam stil te staan naast de baan met een kapotte motor. Ook de ART Grand Prix Mclaren #11 moest opgeven na problemen met de motor, de tweede van het weekend al want ook tijdens de trainingen ging er al één stuk. Nog een Mclaren met problemen was de #7 van Hexis Racing, die al rokend over het circuit ging en begrijpelijkerwijs de pits opzocht, na omvangrijke herstellingen in de motorbaai werd de Britse GT terug de baan op gestuurd met actueel 17 ronden achterstand. Bij Prospeed had men dan weer af te rekenen met problemen aan de transformator, die zorgde voor elektrische problemen. Ook bij GPR was er drama, ook hier problemen aan de motor op de #100, de troepen van Pino Sperlinga proberen de motor nog te wisselen, al is het nog niet zeker of de Pro wagen zijn weg kan hervatten.

Noteren we ook nog de mooie prestatie van oud-F3 piloot Maxi Götz die dus zoals gezegd op een andere strategie reed in zijn Mercedes van HTP Motorsport. De Duitser werkte een vierdubbele stint af in een loden hitte in Spa en zette zelfs op het einde daarvan nog competitieve rondetijden neer.

Stand na 3 uur
Stand na 3 uur


Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op zaterdag 27 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons