24H Zolder: Nabeschouwing van Mazda Europe
Maar zoals bij de vorige edities is gebleken hoe betrouwbaar de Mazda MX-5 is en hoe uitgebalanceerd en evenwichtig het chassis. En de vijf journalist-piloten (Stéphane Lémeret, Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio da Palma Ferramacho) hadden ondertussen ook de nodige ervaring.
Het team hoopte op regen, omdat wij in slechte omstandigheden het vermogennadeel konden compenseren. Dat bleek ook tijdens de eerste wedstrijduren toen Stéphane Lémeret, die op slicks bleef rijden, opklom naar een 23ste plaats algemeen (van de 43 starters).
Iets voor middernacht kreeg wagen nr. 160 evenwel te kampen met pech.Bij het aanremmen voor de chicane, brak de ophanging vooraan rechts en het wiel af. De auto moest getakeld worden en de ophanging vervangen, waardoor we anderhalf uur stil stonden in de box. Maar de mechaniciens van team MSTC, onder leiding van Jan Wouters, leverden fantastisch werk en de koers was nog lang en met goeie moedvertrok Maxime Pasture opnieuw de nacht in. Daarna draaide de MX-5 nr. 160 zijn rondjes als een Zwitsers uurwerk. Toen ook de BMW van Tischner MotorSport midden in de nacht uitviel, lag het podium opnieuw binnen handbereik. Ook Antonio, Hans en Xavier draaiden foutloos en consistent hun rondjes en langzaamaan naderden we in de loop van de voormiddag op P2.
Toen Lémeret om half twee op zondagnamiddag het stuur overnam voor een laatste dubbele stint, waren we gewikkeld in een spannende strijd voor de tweede plaats met de BMW 120D van Jusi Racing. Stéphane zette haast meteen een rondje neer van 1’52 ‘’173, onze snelste tijd in de race en zelfs sneller dan in de qualificatie.
De BMW moest de handdoek in de ring gooien en daarmee was de tweede plaats binnen. De strategie van Team Leader Jan Wouters had gewerkt en de piloten hun opdracht perfect volbracht.
Nog maar eens het bewijs dat je niet altijd veel vermogen nodig hebt om je te amuseren en een goed resultaat neer te zetten…. De basisfilosofie van de Mazda MX-5 uiteindelijk.
De top 3 in klasse 7c :
- Nr. 88 BMW Team van der Horst – BMW E90 – 650 laps
- Nr. 160 Mazda Belux – Mazda MX-5 ND Cup Racer – 613 laps
- Nr. 101 Jusi Racing – BMW 120 D – 595 laps
Tweet