Autosport.be sprak met Kristoff Cox: “Rijplezier primeert”
AS: “Kristoff vertel, hoe kwam je in de autosport terecht?”
KC: “Mijn eerste stappen in de autosport zette ik in 2017 en ik word nu 30 jaar, dus ik stapte vrij laat in. Mijn eerste ervaringen op circuit deed ik wel op tijdens trackdays, ik nam regelmatig deel aan de Journées Passion Renault Sport die openstonden voor alle bezitters van een R.S. In 2017 behaalde ik mijn licentie en dat jaar gaf Jurgen Evers mij de kans om samen met Gregory Eyckmans deel te nemen aan twee manches van de Benelux Clio Cup die toen geïntegreerd was in het TCR Benelux-kampioenschap.”
AS: “Maar de Belgische Clio Cup hield dat jaar op te bestaan.”
KC: “Inderdaad, dus daarin verder gaan was geen optie. Ik wou wel bij Renault blijven en kreeg de kans om een wedstrijd van het Franse Clio kampioenschap te betwisten op het circuit van Magny-Cours, het was een droom die uitkwam. Maar het probleem van de Clio Cup is dat het een vrij duur kampioenschap is en de verre verplaatsingen naar Frankrijk maakten het er niet goedkoper op. Het bleef dus bij die ene race.”
AS: “Maar je wou blijven rijden en dus was de Ford Fiesta Sprint Cup een mooi alternatief?”
KC: “Ik kon vorig jaar al een Ford Fiesta ST Line bij Bas Koeten testen op Zandvoort en dat was mij best bevallen. Voor dit jaar wou ik om budgettaire redenen in de Benelux rijden en sprint kampioenschappen dragen mijn voorkeur, veel keuze is er niet, de Ford Fiesta Sprint Cup voldoet aan mijn eisen en is bovendien budgettair haalbaar. Met EJ Automotive keer ik trouwens terug naar de structuur waarmee ik al kennis maakte in de Clio Benelux.”
AS: “Betwist je het ganse kampioenschap?”
KC: “Neen, als advocaat heb ik een druk professioneel leven en ik kan mij niet elk weekend vrij maken. Ik beperk me dit jaar voorlopig tot vier manches. De Superprix te Zolder wil ik absoluut betwisten, dat was twee jaar geleden de eerste meeting waar ik als rijder aan deel nam en dus houd ik er aan daar nu ook present te tekenen. De tweede manche die op Spa verreden wordt, komt te snel na Zolder en dus laat ik die schieten, maar de wedstrijden in oktober op het circuit in de Ardennen wil ik wel meepakken. Daarnaast kom ik aan de start in Zandvoort en in Assen begin augustus. Of ik de finale in Assen nog erbij neem is nu nog een groot vraagteken.”
AS: “Wat zijn jouw ambities voor dit seizoen Fiesta sprint Cup?”
KC: “Ik wil mij vooral amuseren en natuurlijk veel bijleren. Dat laatste gaat geen probleem vormen gezien de Fiesta Sprint Cup veel tracktime biedt, iets wat bij de Clio’s niet het geval was. Gezien ik maar vier manches betwist is een titel geen optie.”
AS: “En als we verder in de toekomst kijken, is de Belcar een mogelijk doel?”
KC: “Ik prefereer Cup races, daar wil ik nog enige tijd in verder gaan. De Fiesta Sprint Cup biedt me voorlopig alles wat ik zoek in de autosport. Misschien keer ik later ooit nog terug naar mijn eerste liefde Renault. Endurance races zie ik nu nog niet zitten, ik ben nog te onervaren. Nu kan enkel mijn eigen race verknoeien als ik een fout maak en bij endurance races sta je er niet alleen voor en ben je ook verantwoordelijk voor het resultaat van je teammaten. Aan die druk ben ik nog niet toe, maar misschien later wel.”
AS: “Stel je team even voor.”
KC: “EJ Automotive is een klein team maar dat bestaat uit gedreven mensen. Jurgen Evers is teamchef en wordt bijgestaan door twee mecaniciens, vader en zoon trouwens. Dan is er ook nog Gregory Eyckmans die dienst doet als raadgever.”
Teameigenaar Jurgen Evers springt bij: “Hier op de testdag zijn wij aanwezig met één wagen maar op de testdag van 18 april komen wij terug met beide wagens. Bovendien is de wagen die hier staat nog helemaal wit met enkele fluo-groene accenten maar binnen drie weken staan de Fiesta’s in hun definitieve kleuren. Alhoewel de fluo-accenten blijven, zal er een verschillende kleur zijn voor beide wagens.”
AS: “Wie gaat die tweede wagen besturen?”
JE: “Voor de tweede wagen wil ik een rijder die kan gaan voor het kampioenschap, iemand die het team op de kaart kan zetten en bovendien kan dienen als leermeester voor Cox. Wie dat gaat worden, weet ik nog niet. Vinden we die piloot niet voor het begin van het seizoen dan kunnen in Zolder nog altijd beroep doen op onze “huisrijder” Gregory Eyckmans.”
AS: “Geniet het team de steun van een officiële Ford-dealer?”
JE: “Neen, nog niet, maar wat niet is, kan nog altijd komen. Wij debuteren in de Fiesta Sprint Cup en trachten vooreerst om naam te maken op de piste. We zien wat het seizoen brengt maar wij zijn allen vol ambitie. Afspraak op 18 april te Zolder voor de volgende testsessie waar we onze ware kleuren zullen onthullen.”
Foto's: Niels Vaeck & Ronald Janssens
Tweet