van der Horst

Bonneville Speed Week in gevaar?

Bonneville Speed Week
Bonneville Speed Week
Voor het tweede jaar op rij gaat de befaamde Speed Week op de Bonneville Salts Flats mogelijks niet door. De oorzaak is hoe raar het ook klinkt een tekort aan zout en zeker aan zout van goede kwaliteit. In 2014 zorgden hevige regens ervoor dat het zout wegspoelde en moest de befaamde snelheidsmeeting op de zoutvlakte afgelast worden. Dit jaar heeft het opnieuw fel geregend wat zeker een van de oorzaken is van de slechte kwaliteit van de zoutvlakte, maar experten geraken er maar niet uit waar het zout naar toe gaat bij regen en hoe het daarna weer terugkomt. Als er in de Salt Lakes tegen de tweede week van augustus geen zeven mijl lang vlak en egaal zoutoppervlak gevonden zal de Speed Week opnieuw niet kunnen doorgaan.
  • LTF
Bonneville Speed Week
Bonneville Speed Week
Rijders die deze week wouden testen met het oog op de Bonneville Speed Week moesten onverrichterzake huiswaarts keren. De zoutvlakte, die bezaaid was met scheuren en oneffenheden, was van zo een slechte kwaliteit dat er op rijden aan hoge snelheid gewoon onmogelijk was. De staat van de zoutvlakte degradeert met de jaren en wetenschappers zijn nog steeds op zoek naar de juiste oorzaak of oorzaken. Niet enkel het weer wordt als schuldige aangewezen maar ook de intensieve mijnbouw in de streek zou een rol kunnen spelen.

De organisatoren hopen nog een zeven mijl lange renoppervlakte te kunnen vinden tegen 8 augustus, eerste dag van de jaarlijkse meeting. Een mogelijkheid is om de meeting te organiseren op een kortere 4 mijl lange baan, maar ook dat lijkt voor het ogenblik zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast is er het feit dat de Salt Flats in Bonneville uniek zijn en dat er gewoonweg geen andere plaats bestaat waar de Speed Week kan gehouden worden. De vraag die iedereen zich stelt is of dit monument uit de autosportgeschiedenis nu definitief tot het verleden behoort?

Foto's: SCTA
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op donderdag 16 juli 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons