van der Horst

FIA duidt Bianchi en Marussia aan als schuldige bij crash

Jules Bianchi
Jules Bianchi
In een conclusie na een onderzoek volgend op de horrorcrash van Jules Bianchi tijdens de Grote Prijs van Japan wijst de internationale automobielfederatie niet één specifieke oorzaak aan maar spreekt van een samenloop van verschillende factoren. Wel legt de organisatie de vinger op de wonde en zet enkele opmerkelijke bevindingen in de verf. Zo functioneerden veiligheidsmechanismen niet naar behoren en zou Bianchi de gele vlaggen niet voldoende gerespecteerd hebben.
De conclusies in het rapport van de FIA zijn vrij duidelijk. Er is niet één oorzaak aan te duiden, maar verschillende factoren hebben bijgedragen tot het spijtige ongeluk. Zo was er ondermeer een plotse stroom van water op het circuit waardoor zowel Sutil als Bianchi van de piste schoven. Belangrijk in het hele verhaal is dat er dubbele gele vlaggen gezwaaid werden. Eerder bevestigde Marussia nog in een persbericht dat Jules Bianchi ontegensprekelijk vertraagde en dat het ondertussen ter ziele gegane team telemetrie had om dat te bevestigen. De FIA meldt nu evenwel dat Bianchi "niet voldoende vertraagde om te voorkomen dat ook hij de controle verloor op dezelfde plaats als Sutil", een zeer zwaarwichtige conclusie dus. Men gaat evenwel nog verder en wijst met de beschuldigende vinger naar de rijders; "als de rijders zich houden aan de eisen rond dubbele gele vlaggen, zoals bepaald in appendix H, artikel 2.4.5.1.b, dan moeten noch deelnemers noch officials in onmiddellijk of fysiek gevaar gebracht worden."

Na het ongeluk rezen er eveneens vragen of er niet gewoon een safety car de baan op had gestuurd moeten worden. Ook daarop heeft de werkgroep een antwoord, dat luidt als volgt: "De acties volgend op Sutil's ongeluk waren conform de reglementen en de interpretatie ervan volgend op 384 incidenten in de voorgaande acht jaren. Zonder het voordeel om achteraf de situatie te kunnen inschatten, was er geen duidelijke reden waarom de safety car uitgestuurd had moeten worden zowel voor als na Sutil's ongeluk."

Naast Bianchi krijgt ook Marussia evenwel een ferme veeg uit de pan. Op het ogenblik dat zijn wagen van de piste ging, drukte Jules Bianchi zowel het gas- als het rempedaal in.  Normaliter is er een FailSafe systeem aanwezig met de bedoeling de benzinetoevoer te onderbreken en de motor uit te schakelen. De sturing van de bolide en meer bepaald het brake by wire-systeem achteraan de wagen besliste echter zelf in te grijpen met de gekende gevolgen. De FIA meldt onomwonden dat Marussia's unieke brake by wire systeem niet bleek te werken in combinatie met de FailSafe instellingen en dat dit tot gevolg had dat de snelheid waarmee de impact plaatsvond beïnvloed kan zijn geweest - al geeft men eveneens aan dit niet te kunnen staven.

Ook op het gebied van de eigenlijke impact heeft de FIA een duidelijke conclusie. "Alle procedures zijn gevolgd en de snelle toepassing ervan wordt beschouwd als een serieuze bijdrage tot het redden van Bianchi's leven. Het is niet mogelijk om de verwondingen van Bianchi te vermijden door ofwel de cockpit te overdekken of door de zijkanten van de takelkraan af te schermen. Geen van beide oplossingen zijn praktisch vanwege de enorme krachten die komen kijken bij een ongeval met een wagen van 700kg en een kraan van 6.5 ton tegen een snelheid van 126km/u. Er is simpelweg onvoldoende crashstructuur aan een F1-wagen om de energie van dergelijke impact te absorberen zonder ofwel de overlevingscel te vernietigen of niet-overleefbare vertragingen met zich mee te brengen." Die laatste conclusie bij de bevindingen is ook tekenend voor het standpunt van de FIA. "Het is fundamenteel fout om te trachten om de impact tussen een racewagen en een zeer grote en zware bolide overleefbaar te maken. Het is van groot belang om te voorkomen dat een wagen in aanraking komt met een kraan en/of de baanposten die er rond werken."

Conclusies zijn evenwel niets, zonder aanbevelingen tot oplossingen; en die formuleert de werkgroep eveneens, bijvoorbeeld:
  • De koersdirecteur zal een snelheidsbeperking invoeren op het gedeelte van het circuit waar dubbele gele vlaggen getoond worden. Bedoeling is om deze regel al in 2015 te gebruiken en niet enkel in de F1. Dit systeem van een virtuele safety car werd reeds uitgetest tijdens het afgelopen seizoen en treedt normaal in voege volgend seizoen.
  • Er zal een controle gebeuren op de software.
  • Richtlijnen op vlak van drainage worden besproken.
  • Het startuur van een GP zal niet later dan vier uur voor zonsondergang zijn, behoudens nachtraces natuurlijk.
  • Het is aan te raden GP's niet te organiseren tijdens het regenseizoen.
  • Er is een aanbeveling dat Pirelli de mogelijkheid krijgt om regenbanden gepast te testen en ontwikkelen.

Foto: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op woensdag 3 december 2014.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons