van der Horst

FIA Truck Grand Prix: Veel spektakel op de omloop en actie in de paddock

FIA Truck GP Zolder
FIA Truck GP Zolder
Mooi herfstweer, veel volk en leuke races: wat is er meer nodig om van Circuit Zolder een uitgelezen trekpleister voor een zondag te maken? De FIA Truck Grand Prix was eens te meer een geslaagd evenement, met uiteraard de machtige racetrucks, maar ook de première van het FIA ETCC op Limburgse bodem met twee mooie races. Ook de wedstrijden van de Lotus Cup Europe waren meer dan de moeite waard. Voeg daarbij een fantastische parade van honderden vrachtwagens en heel wat animatie in de paddock, en ook deze editie van de FIA Truck Grand Prix is er één om in te kaderen!
  • Skylimit Events
Kiss op weg naar tweede opeenvolgende titel?
 
De Hongaar Norbert Kiss pakte net voor de middag zijn tweede polepositie van het weekend, maar de prijzen werden uiteraard verdeeld tijdens de twee wedstrijden op zondag van het FIA European Truck Championship. En de Hongaar was in zijn OXXO MAN opnieuw ‘untouchable’. Adma Lacko probeerde het, maar de Tsjech diende met technische problemen vroegtijdig de handdoek in de ring te werpen, waarna Antonio Albacete (MAN) en Jochen Hahn (MAN) het podium vervolledigden. Ellen Lohr scoorde met een zesde stek haar beste resultaat tot dusver van het weekend.
 
De tweede race was een kolfje naar de hand van David Vrsecky in de Freightliner, voor man van het weekend Norbert Kiss in zijn MAN. Rene Reinert (MAN) mocht op zondagavond als laatste het podium op.
 
De twee laatste meetings van het FIA European Truck Racing Championship vinden plaats in Jarama en Le Mans in de eerste helft van oktober en Norbert Kiss lijkt op weg naar de titel.
 
FIA ETCC overtuigt bij première op Circuit Zolder
 
Minder zwaarwichtig, maar ook close racing was er bij de beide races van het FIA ETCC en de Lotus Cup Europe.
 
FIA ETCC te Zolder
FIA ETCC te Zolder
Het FIA ETCC was dus zonder meer het andere hoogtepunt van het weekend. In de eerste wedstrijd leek het er bijzonder lang op dat Davit Kajaia zijn eerste algemene zege van het seizoen zou behalen. Maar een probleem met de transmissie van zijn Team Engstler BMW 320 TC maakte dat de overwinning uiteindelijk toch nog naar de Slovaak Mato Homola in de Homola Motorsport Seat Leon Cup racer ging. Hij haalde het voor twee merkgenoten, de Tsjech Petr Fulin en de Kroaat Dusan Borkovic.
 
De tweede race, met stilstaande start, was onvervalste reclame voor het kampioenschap. Met de top 8 omgekeerd op de startgrid, kregen we een race die van start tot finish spektakel gaf, met uiteindelijk een zege voor de Kroaat Dusan Borkovic in zijn NIS Petrol Racing Seat Leon Cup racer. Hij haalde het voor twee andere Spaanse toerwagens, met name die van de Zwitser Ronny Jost en die van de winnaar en poleman Mato Homola. Borkovic en Homola maken onderling uit tijdens de finale op Enna-Pergusa wie met de ETCC titel 2015 mag pronken.
 
In de Lotus Cup Europe zagen we eindelijk ook landgenoten aan de start en de Belgen haalden meteen ook het podium. De zege in de eerste race was voor de Fransman Jeremy Lourenco in een Lotus Exige V6 Cup R, maar op amper 2,3 seconde kwam Gregory Rasse als tweede over de meet. Net geen Brabançonne dus, maar met Thierry Verhiest ook nog eens stevig vijfde, werd de Lotus Cup Europe toch behoorlijk Belgisch gekleurd. In de klasse Productie ging de zege wel naar een Belg, met name John Rasse, terwijl Thierry Hedoin als vijfde aantikte.
 
De tweede race van de Lotus Cup Europe zorgde voor de eerste en enige Brabançonne van de dag, met een zege van Gregory Rasse, terwijl Thierry Verhiest net naast het podium eindigde. John Rasse, broer van, zegevierde opnieuw in de klasse Productie, terwijl Thierry Hedoin, Philippe van Van Pevenaeyge, Dennis Vandensavel en Yves Cooreman de plaatsen 5 tot en met 8 innamen.
 
Afspraak nu op 3 en 4 oktober voor de finale van de NASCAR Whelen Euro Series met heel wat Belgische titelkandidaten.

Circuit Zolder Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 22 september 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons