van der Horst

Renault-teams kwamen halve seconde te kort

Renault Energy F1
Renault Energy F1
In een terugblik op de overschakeling van atmosferische V8's naar Hybride-turbo V6 krachtbronnen in de Formule 1, constateert motorenboer Renault dat het een winst van vijf percent heeft geboekt op vlak van efficiëntie in de loop van het seizoen. Omgerekend zou dit betekenen dat de teams die een Franse krachtbron in hun bolide meedroegen gemiddeld genomen ongeveer een halve seconde sneller waren in Abu Dhabi dan bij de seizoensopener in Melbourne.
  • Hamofa Performance
Hoewel de evolutie van de motoren bevroren werd, slaagde Renault er dus in een gevoelige verbetering neer te zetten in de afgelopen maanden die leidde tot bijvoorbeeld drie zeges voor Daniel Ricciardo, de enige die de Mercedes-hegemonie kon doorbreken dit jaar. Waar dit bericht vooral aangeeft hoe goed het merk met de ster zijn huiswerk op orde had, belicht Renault eveneens de voordelen van de technologische revolutie die we dit jaar in de F1 zagen. "De snelheden en de performantie verbeterden eveneens. Tijdens de Grote Prijs van Italië bijvoorbeeld waren de rondetijden gelijkaardig aan deze van 2013, ondanks dat we een derde minder benzine gebruikten." Het Franse merk geeft evenwel toe dat het een moeilijk debuut kende, maar dat alle Renault-teams tesamen toch meer dan 90.000 kilometers afhaspelden.

Renault Energy F1
Renault Energy F1
Dat laatste is volgens Renault te danken aan een verbeteringen op vlak van robuustheid; iets wat ook nodig was bij krachtbronnen die veel grotere krachten te verduren krijgen dan bijvoorbeeld deze uit het V8-tijdperk. "Chassis-teams hebben veel opgestoken omtrent integratie en koeling; vooruitgang op vlak van motor en energiebeheer hebben een betere bestuurbaarheid en hogere efficiëntie opgeleverd."

Terugblikkend op het seizoen 2015, geeft Renault toe dat de tweede plaats niet het doel kan zijn. "Maar het geeft wel aan dat we nooit gestopt zijn met hard te werken en constant verbeterden. Natuurlijk hebben we een titanenwerk voor de boeg in de aanloop naar volgend seizoen, maar we hebben ook een duidelijke focus en de vastberadenheid om in 2015 voor meer zeges te strijden."

Tot slot heeft men ook een goed woord over voor hun concurrenten die met de wereldtitel aan de haal gingen. "Mercedes heeft de lat extreem hoog gelegd, zeker op de manier hoe hun teams verantwoordelijk voor respectievelijk de motoren en het chassis samengewerkt hebben. We willen hen feliciteren met het goede werk, zonder twijfel het resultaat van jaren van vastberadenheid en hard werk in Brackley en Brixworth."

Foto's: Renault F1



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op woensdag 3 december 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons