van der Horst

The Prologue: Nabeschouwing ProSpeed Competition

Met de Proloog begon vrijdag en zaterdag 28 en 29 maart het seizoen 2014 van het World Endurance Championship of kortweg WEC. Het WEC is één van de drie officiële FIA wereldkampioenschappen op circuit, naast de F1 en het WK toerwagens WTCC. Voor het Belgische ProSpeed Competition was deze Proloog - eigenlijk de officiële testdagen - op de schitterende omloop van Paul Ricard, een belangrijk onderdeel van de intensieve voorbereiding op het komende WK. Het team zet een Porsche 911 GT3 RSR in, voor het Franse trio Emmanuel Collard, François Perrodo en Matthieu Vaxivière. De tweedaagse testsessie verliep zeer goed en dat laat het beste verhopen voor de strijd in de hoogstaande en competitieve categorie LMGTE Am.
De eerste race van WEC komt er aan met het paasweekend, maar in Zuid-Frankrijk werd meteen al duidelijk hoe intens de strijd in het WK Uithouding dit seizoen zal worden. De onderlinge verschillen tussen de wagens en teams in LMGTE Am waren bijzonder klein, iets wat ook kon gezegd worden van het hele GT-veld, inclusief de fabriekswagens uit de
LMGTE Pro dus. ProSpeed Competition was in meer dan één sessie de snelste Porsche uit
LMGTE Am en kon dus wedijveren met de rechtstreekse concurrenten uit de categorie. De tweedaagse testsessie was echter niet enkel om de snelheid aan te scherpen, maar tevens om de drie rijders en het team nog beter op elkaar af te stemmen.

Rudi Penders (ProSpeed Competition Team Principal)
“De test verliep zeer goed, zowel op sportief, technisch als logistiek vlak. Ik denk dat we goed voorbereid aan het seizoen zullen beginnen, al merkte ik al na enkele ronden hoe hoogstaand het niveau in het WEC wel is. Dit is het nec plus ultra van de uithoudingsracerij, en winst en verlies hangen hier van de details af. Alle teams zijn professioneel en om zich te onderscheiden dient alles niet 95%, maar 105% in orde te zijn. Anderzijds is het WEC ook een schitterend commercieel en marketing platform, getuige de 200 aanwezige journalisten en 8000 toeschouwers op de tweede dag van de testen!”

François Perrodo (Rijder - #75 Porsche 911 GT3 RSR)
“Een van de sleutelelementen van het kampioenschap is de homogeniteit van het rijderstrio. De professionele rijders, bij ons Manu Collard, zijn allemaal aan elkaar gewaagd en het zijn de twee andere teamleden die het verschil kunnen maken. Hoe homogener het team, des te beter de kansen op succes. Ik ben dan ook zeer blij dat ik kan samenwerken met een beloftevolle jonge kerel als Matthieu Vaxivière en uiteraard met mijn vriend Manu.Ik denk dat we met ons trio zeker een podium kunnen ambiëren.”

Matthieu Vaxivière (Rijder - #75 Porsche 911 GT3 RSR)
“Ik ben amper 19 en voor mij is dit een droom die nu al werkelijkheid wordt. Ik kan mijn carrière in de eenzitters voortzetten (Matthieu werkt een seizoen in Formula Renault 3.5 af), maar tegelijkertijd betwist ik een volledig WK Uithouding. Voor een Franse rijder is het ook enorm om in de 24 Uur van Le Mans te kunnen starten. Ik ben bijzonder goed opgevangen in het team en kan niet wachten tot Silverstone.”


Results LMGTE Am Class
Day 2
1 ProSpeed Perrodo-Collard-Vaxivière (#75 Porsche) 1.58.641
2 Proton Competition Ried-Bachler-Al Qubaisi (#88 Porsche) 1.59.617
3 AF Corse Wyatt-Rugolo-Bird (#81 Ferrari) 1.59.682
4 AF Corse Perez Companc-Cioci-Venturi (#61 Ferrari) 2.00.007
5 8 Star MSport Potolicchio-Roda-Ruberti (#90 Ferrari) 2.00.197

Day 1
1 8 Star MSport Potolicchio-Roda-Ruberti (#90 Ferrari) 1.58.507
2 AF Corse Perez Companc-Cioci-Venturi (#61 Ferrari) 1.58.545
3 AF Corse Wyatt-Rugolo-Bird (#81 Ferrari) 1.59.053
4 Proton Comp. Ried-Bachler-Al Qubaisi (#88 Porsche) 1.59.055
5 ProSpeed Perrodo-Collard-Vaxivière (#75 Porsche) 1.59.113

Calendar Official Test March 28-29th Le Castellet (FRA)
Official Test 24h June 1st Le Mans (FRA)
Round 1 April 18-20th 6h of Silverstone (GBR)
Round 2 May 2nd-3rd 6h of Spa-Francorchamps (BEL)
Round 3 June 14th-15th 24h of Le Mans (FRA)
Round 4 September 18-20th 6h of Circuit Americas (USA)
Round 5 October 10-12th 6h of Fuji (JPN)
Round 6 Oct 31st-Nov 2nd 6h of Shanghai (CHN)
Round 7 November 13-15th 6h of Bahrain (BHN)
Round 8 November 28-30th 6h of Sao Paulo (BRA)

ProSpeed Competition press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Endurance Championship op maandag 31 maart 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons