van der Horst

Hungaroring: Miguel Molina dagsnelste - Maxime Martin lukt tweemaal zesde tijd

Miguel Molina - Audi RS 5 DTM
Miguel Molina - Audi RS 5 DTM
Tijdens de eerste rechtstreekse confrontatie tussen de Audi RS 5 DTM, BMW M4 DTM en DTM Mercedes AMG C-Coupé vandaag op de Hungaroring toonde constructeur Audi zich het verst gevorderd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Zowel in de voormiddag met Jamie Green als na de koffiepauze met Miguel Molina topte het merk uit Ingolstadt de tabellen. Meer, Audi bekleedde na afloop van beide sessies telkens de eerste drie plaatsen en enkel BMW-snelste Bruno Spengler kon in de ochtendsessie verhinderen dat alle Audi's RS 5 de eerste vier plaatsen innamen. Onze landgenoot Maxime Martin presteerde knap voor zijn debuut. Met tweemaal de zesde tijd toonde de Brusselaar zich alvast sneller dan RBM-rijder Joey Hand en mede-rookie Antonio Felix da Costa.

Maxime Martin - BMW M4 DTM
Maxime Martin - BMW M4 DTM
Met een chrono van 1:37.792 bleek Miguel Molina de snelste van de elf rijders (vier Audi- en BMW-rijders en drie Mercedes-piloten) die vandaag in actie kwamen. De Spanjaard dook als enige onder de 1:38-grens en ging in de combi-stand merkgenoten Jamie Green - snelste in de voormiddag - Adrien Tambay en kampioen Mike Rockenfeller vooraf. In het BMW-kamp kwam Bruno Spengler - met 109 ronden de vlijtigste van alle rijders - het snelst voor de dag met een vierde en vijfde chrono. Maxime Martin van zijn kant miste zijn debuut niet, toonde zich een snelle en vaardige leerling en sloot beide sessies met een zesde chrono af.


Jamie Green - Audi RS 5 DTM
Jamie Green - Audi RS 5 DTM
BMW maakte overigens van de gelegenheid gebruik om de vraagtekens achter de vier nog vrij te geven liveries vrij te geven. Zoals u hier eerder kon lezen noteren we hierbij geen verrassingen: Augusto Farfus verdedigt andermaal de Castrol EDGE-kleuren, Marco Wittmann gaat  andermaal ICE-Watches promoten en Felix da Costa zal, hoe kan het ook anders, de Red Bull-kleuren arboreren. Maxime Martin hoopt de prima  samenwerking tussen werkgever BMW en Samsung dit seizoen met enkele prima resultaten te onderlijnen.

Mercedes maakte een eerder bescheiden rentree. Het trio Paul Di Resta, Gary Paffett en rookie Vitaly Petrov sloten in beide sessies telkens het rijtje. Paffett bleek de vlijtigste van het trio maar hield het toch maar op 73 ronden.

Antonio Felix da Costa - BMW Team Schnitzer
Antonio Felix da Costa - BMW Team Schnitzer
Dat hadden er weliswaar meer kunnen zijn zo de namiddagsessie niet twee uur vroeger dan voorzien afgevlagd was geweest. Problemen met de asfaltlaag noopten de ITR-leiding tot deze drastische beslissing teneinde het euvel tijdig en afdoende te kunnen herstellen met het oog op de drie nog resterende testdagen. Ter compensatie voor de ingekorte tracktime wordt morgen en overmorgen in de middagsessie telkens een uur extra gereden.


Tijden ITR-test Hungaroring:

Maxime Martin - BMW M4 DTM
Maxime Martin - BMW M4 DTM

Ochtendsessie:

01. Jamie Green (GB) Audi RS 5 DTM 1:38,200 
02. Adrien Tambay (FRA) Audi RS5 DTM 1:38,518
03. Miguel Molina (ESP) Audi RS5 DTM 1:38,531
04. Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM 1:39,242
05. Mike Rockenfeller (DEU) Audi RS5 DTM 1:39,547
06. Maxime Martin (BEL) BMW M4 DTM 1:39,655
07. Felix da Costa (PRT) BMW M4 DTM 1:39,666
08. Joey Hand (USA) BMW M4 DTM 1:39,748
09. Paul Di Resta (GB) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,383
10. Gary Paffett (GB) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,434
11. Vitaly Petrov (RUS) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,741


Namiddagsessie:

01. Miguel Molina (ESP) Audi RS 5 DTM 1:37,792
02. Jamie Green (GBR) Audi RS 5 DTM 1:38,200
03. Adrien Tambay (FRA) Audi RS 5 DTM 1:38,518
04. Mike Rockenfeller (DEU) Audi RS 5 DTM 1:38,842
05. Bruno Spengler (CAN) BMW M4 DTM 1:39,242
06. Maxime Martin (BEL) BMW M4 DTM 1:39,549
07. Antonio Felix da Costa (PRT) BMW M4 DTM 1:39,666
08. Joey Hand (USA) BMW M4 DTM 1:39,679
09. Paul Di Resta (GBR) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,383
10. Gary Paffett (GBR) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,434
11. Vitaly Petrov (RUS) DTM Mercedes AMG C-Coupé 1:40,741

Foto's: Audi en BMW AG.




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 31 maart 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons