van der Horst

Liège-Rome-Liège: Voorbeschouwing van de organisatoren

Een monument in de geschiedenis van de internationale autosport! Liège-Rome-Liège werd georganiseerd tussen 1931 en 1960 en heeft zijn bijnaam als ‘Marathon van de Weg’ ruimschoots verdiend. In die knotsgekke jaren vertrokken de deelnemers in Spa richting de Italiaanse hoofdstad, alvorens terug te keren naar Luik, en dat alles tussen woensdag 23.00u en zondag 16.00u! Vier dagen en vier nachten zonder veel rust dus. De ‘Marathon van de Weg’ werd later Liège-Sofia-Liège en schreef enkele van de meest heroïsche pagina’s uit de geschiedenis van de wedstrijd. Het is dan ook niet verrassend dat namen als Olivier Gendebien, Willy Mairesse, Lucien Bianchi en zelfs Jacky Ickx op het palmares staan!
De erfenis van de ‘Marathon van de Weg’, dat is de onderneming ‘Trajectoire’ van Jean-François Devillers, die al twee jaar instaat voor het behoud en de vooruitgang van de wedstrijd. Na twee enkele reizen naar Sofia en Rome, heeft de man die eveneens instaat voor de organisatie van de succesvolle ING Ardenne Roads in de lente, beslist om naar de basis terug te grijpen in 2017. Met een zekere fierheid kondigt hij nu de organisatie aan van een Liège-Rome-Liège, een heen- en terugreis ditmaal, tussen 24 juni en 1 juli 2017!
 
“Tijdens de twee voorbije jaren hebben we het terrein kunnen verkennen en bepaalde conclusies kunnen trekken”, legt Jean-François Devillers uit. “Dat heeft ons overtuigd om volgend jaar een meer sportieve wedstrijd voor te stellen. Met uiteraard een start in Spa, een doortocht via het noorden van Florence en een terugkeer naar Luik! Dat samen is goed voor meer dan… 4000 kilometer! Om de volgende hoofdstukken te schrijven van de ‘Marathon van de Weg’, werd een nieuw team op poten gezet… en het werk is nu al gestart. Joseph Lambert zal het parcours uitstippelen van deze regularity rally voor wagens van weleer, en hij wordt bijgestaan door Eric Chapa, die ook dienst zal doen als wedstrijddirecteur. Er wordt hoog ingezet op de communicatie, zodat Liège-Rome-Liège erg snel zijn glans van destijds kan terugvinden…”
 
Joseph Lambert is een kenner van de regio’s die door deze nieuwe versie van Liège-Rome-Liège doorkruist zullen worden. Hij is al aan de slag gegaan, onder meer om de doortochten vast te leggen langs de talrijke cols die afgesloten zijn van de herfst tot de lente. “Het basisidee is om de oorspronkelijke geest van de ‘Marathon van de Weg’ terug te vinden”, legt Joseph uit. “De proef zal dus sportiever zijn, maar niet extreem, en de notie uithouding wordt essentieel. De wedstrijd bestaat onder meer uit een nachtelijke etappe waarbij de deelnemers getuige zullen zijn van de zonsopgang! Samenhorigheid wordt een ander kernwoord, terwijl een leeftijdscoëfficiënt en een vermenigvuldigingsfactor ervoor zullen zorgen dat wagens uit de jaren ’50 en ’60 ook een knap algemeen resultaat kunnen ambiëren. De wens van Jean-François Devillers is tot slot om de wedstrijd toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk teams, en niet enkel een elite. Ik kon dus alleen maar enthousiast zijn over dit project…”

Eric Chapa, al jarenlang de vaste corijder van Jean-François Devillers in regularity wedstrijden voor wagens van voorheen, twijfelde evenmin wanneer hem werd gevraagd om aan boord te komen… “Ik ken Jean-François bijzonder goed, en Joseph Lambert minstens even lang”, bevestigt de nieuwe wedstrijddirecteur. “Joseph kent de contreien die we willen bezoeken als zijn broekzak. Het wordt dus een plezier om hem te assisteren bij de uitwerking van het parcours. Aangezien de ‘Marathon van de Weg’ een sportiever karakter krijgt, ben ik de uitdaging aangegaan. Het verloop van Liège-Rome-Liège in goede banen leiden, dat is een eer…”
 
Het triumviraat Devillers-Lambert-Chapa stapelt de vergaderingen en eerste verplaatsingen op, en lijkt dus niet meteen werkloos te zijn de komende maanden. De ‘Marathon van de Weg’ is terug van weggeweest en dat mag geweten zijn!

Liège-Rome-Liège press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally Internationaal op donderdag 15 september 2016.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons