van der Horst

MAC 3: WTCC wil merkenkampioenschap in 2016 opwaarderen. (+video)

Honda Racing
Honda Racing
Met de bedoeling het WTCC-merkenkampioenschap meer media-aandacht te bezorgen introduceert Europsport Events volgend jaar tijdens de raceweekends een extra competitie tussen de verschillende merken. Elk in het wereldkampioenschap vertegenwoordigd merk zal daarbij een team van drie rijders nomineren dat het na afloop van de Q3-kwalificatiesessie tegen de andere teams opneemt in de ‘Manufacturers Against the Clock’-competitie (ofte MAC3). Zij scoren daarbij punten voor het WTCC merkenkampioenschap en krijgen daar bovenop vanzelfsprekend uitgebreide media-aandacht via extra TV-uitzendingen en live streaming alsook op het digitale platform. Het nieuwe format kreeg het fiat van de FIA Touring Car Commission en doorloopt nu de gebruikelijke FIA-goedkeuringsprocedure met het oog op opname in het sportief WTCC-reglement voor 2016.
  • De Swert Opticiens
François Ribeiro - General Manager WTCC
François Ribeiro - General Manager WTCC
"Voor merken die deelnemen aan FIA-wereldkampioenschappen is het merkenkampioenschap erg belangrijk" licht François Ribeiro het nieuwe initiatief toe. "Daar staat tegenover dat vooral het rijderskampioenschap veel media-aandacht krijgt. Met het MAC3-initiatief  willen we het merkenkampioenschap promoten zodat het meer  biedt dan enkel de  puntenkorf die de twee beste resultaten van de genomineerde rijders per race opleveren.

MAC3 betekent een meerwaarde voor de WTCC-fabrieksteams, brengt na afloop van de kwalificaties meer vertier voor de toeschouwers en zal aanleiding geven tot meer leuke verhalen in de media. De teams zullen drie rijders aanduiden die zullen moeten zien samen te werken, kort nadat ze het individueel nog tegen elkaar hebben opgenomen. Ik ben benieuwd te zien welke strategie de constructeurs op de verschillende omlopen zullen hanteren, zeker op snelle omlopen als de Nordschleife, en hoe de rijders deze zullen opvolgen.

Eurosport Events
Eurosport Events
Eurosport Events is niet alleen promotor maar ook broadcaster, we zijn dus ideaal gepositioneerd om de fans en TV-kijkers nieuwe formats aan te bieden. Een dergelijk opzet mag misschien ietwat risicovol overkomen, maar daar is niks mis mee. MAC3 is er ook maar gekomen nadat we de teams de voordelen ervan hebben duidelijk gemaakt en er ook de FIA van in den beginne hebben bij betrokken. We hebben onze teams MAC3 dus helemaal niet opgedrongen. Wel zal er moeten op toegekeken worden een en ander op een duidelijke en efficiënte manier te communiceren en in beeld te brengen.
Omdat MAC3 de waarde van het merkenkampioenschap wil opkrikken blijft de competitie wel beperkt tot de WTCC-fabrieksteams. Maar niks verbiedt fabrieksteams bv. om een privérijder aan te duiden, mits die met het zelfde merk rijdt.
 
Toegegeven, MAC3 zal een kleine meerkost voor de teams met zich meebrengen: een nieuwe set banden, enkele liters benzine en wat testwerk teneinde de strategie te bepalen. Daar staat tegenover dat wij per meeting wereldwijd 20% meer TV-coverage zullen realiseren en een totaal nieuw initiatief introduceren dat op interesse van toeschouwers en kijkers zal kunnen rekenen. Een goede investering als je het mij vraagt." aldus Ribeiro.

MAC3: Hoe werkt het?

1. De chrono start van zodra de eerste van de drie wagens (per merk) de startlijn overschrijdt en stopt wanneer de laatste wagen het opgelegde aantal ronden heeft afgewerkt.
2.Op elke omloop zal minimaal 10 kilometer worden afgelegd, uitgezonderd op de Nordschleife waar één ronde wordt gereden.
3. Bij elk event scoort het snelste team 10 punten voor het merkenkampioenschap, het tweedesnelste team krijgt 8 punten, het derdesnelste 6 punten enz...
4. Het parc fermé-reglement blijft gelden tussen het einde van Q3 en de start van MAC3 maar er zal kunnen getankt worden en nieuwe rubbers geschoeid.
5. De deelnemende teams zullen in omgekeerde volgorde, in acht genomen de kampioenschapsstand, van start gaan.
 

Foto's: Hans van Onsem & FIA WTCC
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 2 oktober 2015.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons