Marrakech: Citroën domineert - Yvan Muller topt voorafgaande testsessie
Geen warm up meer op zondagmorgen dit seizoen. Ter compensatie staat, uitzondering gemaakt voor de Moskou-meeting, telkens een half uur durende test op vrijdag geprogrammeerd. Een eerste confrontatie die ons, zoals gezegd, al wel een eerste kijk geeft op hoe de onderscheiden constructeurs de omschakeling naar het nieuwe TC1-reglement hebben verwerkt, maar ook niets meer. Het valt te betwijfelen dat het Citroën-trio hier al meteen voluit ging. Met een geruststellende voorsprong van anderhalve tot twee seconden op de naaste concurrentie zit de Franse constructeur als het ware gebeiteld: komen concurrenten RML, Honda en Lada al te dicht in de buurt dan zal hierop slechts met mondjesmaat gereageerd worden. Vergeten we immers niet dat dra alweer het handicapsysteem om de hoek komt kijken. Binnen het team zelf lijkt het duidelijk dat Jose Maria Lopez zich niet tot een bijrol zal beperken. De Argentijn zou tijdens de wintertests behoorlijk wat indruk hebben gemaakt, wat hier met een tweede tijd op 0.4" van Muller wordt bevestigd.
Hopelijk blijft een zelfde scenario als vorig seizoen, toen Muller iedereen van het kastje naar de muur reed, ons bespaard en krijgt het trio van Yves Matton groen licht om onderling de (titel)strijd aan te gaan.
Gezien de ruime voorsprong van de Citroën-phalanx en mits men bij Honda geen troeven achter de hand houdt, lijkt de concurrentie nog geruime tijd veroordeeld tot een optreden in tweede divisie.
Verrassend hierbij is vast te stellen dat de RML-Cruze's, spijts een ontegensprekelijke testachterstand, gelijke tred lijken te houden met de Honda's Civic. Dat de relatief onervaren Hugo Valente zich daarbij als snelste Cruze-vertegenwoordiger opwierp, kan worden verklaard doordat de jonge Fransman tot dusver ook de meeste testkilometers met de TC1-Cruze heeft verorberd. In dat licht is ook de zevende tijd van Tom Coronel, sneller dan ROAL Motorsport-teamgenoot Tom Chilton, positief te noemen. Ook Lada heeft geen verhaal tegen het Franse geweld maar uit de zesde tijd van Huff blijkt alvast dat ook de Frans-Russische entente in het tweede peloton meedoet voor de knikkers.
In tegenstelling tot wat algemeen werd verwacht bleken de wagens hier niet sneller te gaan dan vorig jaar. Met zijn (voorlopige) besttijd van 1:44.513 bleef Yvan Muller zo'n anderhalf tiende boven de pole van 2013. Dat ziet er morgen wellicht al anders uit maar Muller schreef dit toe aan het feit dat het omwille van de (lagere) frontsplitter niet langer mogelijk is de chicanes in dezelfde mate af te snijden. Volgens de Fransman kost zulks twee à drie seconden per ronde.
Merken we nog op dat enkel Gabriele Tarquini zich in deze eerste rit op een foutje (zonder gevolgen) liet betrappen, het bewijs dat er op deze stratenomloop zoals verwacht erg voorzichtig van start werd gegaan. Niet alleen omdat heel wat rijders nog maar nauwelijks gelegenheid kregen hun montuur te leren kennen, maar ook omdat elk contact met de betonmuur of de hoge boordstenen dramatische gevolgen kan hebben gezien er volgend weekend alweer in Le Castellet geracet wordt en er voorlopig nauwelijks wisselstukken voorhanden zijn.
Uitslag testsessie Marrakech:
1 MULLER Citroen C-Elysee WTCC 1:44.513
2 LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC 1:44.945
3 LOEB Citroen C-Elysee WTCC 1:45.161
4 VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1 1:46.470
5 MONTEIRO Honda Civic WTCC 1:46.503
6 HUFF LADA Granta 1.6T 1:46.798
7 CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1 1:46.927
8 CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1 1:47.617
10 TARQUINI Honda Civic WTCC 1:47.629
11 MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1 1:47.785
12 BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1 1:47.906
13 MICHELISZ Honda Civic WTCC 1:47.997
14 THOMPSON LADA Granta 1.6T 1:48.720
15 MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1 1:49.135
16 ENGSTLER BMW E90 320 1:50.549
17 KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T 1:51.767
18 FULIN SEAT Leon WTCC 1:52.196
19 DISABATINO BMW E90 320 TC 1:52.964
20 FILIPPI SEAT Leon WTCC 1:59.529
Foto: Citroën Racing
Tweet