van der Horst

Marrakech: Citroën domineert - Yvan Muller topt voorafgaande testsessie

f6f7604db1037f2a810d819f3b290140528483aa.jpg
Over het nieuwe, hertekende WTCC vloeide de voorbije weken en maanden al heel wat (virtuele) inkt. Vandaag kregen we eindelijk een eerste idee van de ware (?) machtsverhoudingen binnen het peloton van twintig wagens die in Marrakech hun opwachting maakten voor de voorafgaande test. Dat Citroën Racing op een belangrijke voorsprong kon bogen stond al langer vast en vertaalde zich in deze eerste verkennende rit van dertig minuten dan ook in een dominante vertoning met regerend wereldkampioen Yvan Muller als beste van de klas. Dat men deze winter ook bij RML prima werk verrichtte blijkt uit de verrassende vierde tijd van Hugo Valente, aan boord van de Campos Racing Chevrolet Cruze TC1. De jonge Fransman ging nipt Honda-snelste Tiago Monteiro vooraf, auteur van de vijfde tijd op twee seconden van Muller. Ook bij Lada weet men eindelijk waar men staat en hoewel ook Rob Huff na het afvlaggen dik twee seconden bij Yvan Muller in het krijt stond, mag een zesde tijd als een hoopgevend resultaat worden gezien.

Geen warm up meer op zondagmorgen dit seizoen. Ter compensatie staat, uitzondering gemaakt voor de Moskou-meeting, telkens een half uur durende test op vrijdag geprogrammeerd. Een eerste confrontatie die ons, zoals gezegd, al wel een eerste kijk geeft op hoe de onderscheiden constructeurs de omschakeling naar het nieuwe TC1-reglement hebben verwerkt, maar ook niets meer. Het valt te betwijfelen dat het Citroën-trio hier al meteen voluit ging. Met een geruststellende voorsprong van anderhalve tot twee seconden op de naaste concurrentie zit de Franse constructeur als het ware gebeiteld: komen concurrenten RML, Honda en Lada al te dicht in de buurt dan zal hierop slechts met mondjesmaat gereageerd worden. Vergeten we immers niet dat dra alweer het handicapsysteem om de hoek komt kijken. Binnen het team zelf lijkt het duidelijk dat Jose Maria Lopez zich niet tot een bijrol zal beperken. De Argentijn zou tijdens de wintertests behoorlijk wat indruk hebben gemaakt, wat hier met een tweede tijd op 0.4" van Muller wordt bevestigd.
Hopelijk blijft een zelfde scenario als vorig seizoen, toen Muller iedereen van het kastje naar de muur reed, ons bespaard en krijgt het trio van Yves Matton groen licht om onderling de (titel)strijd aan te gaan.

Gezien de ruime voorsprong van de Citroën-phalanx en mits men bij Honda geen troeven achter de hand houdt, lijkt de concurrentie  nog geruime tijd veroordeeld tot een optreden in tweede divisie.
Verrassend hierbij is vast te stellen dat de RML-Cruze's, spijts een ontegensprekelijke testachterstand, gelijke tred lijken te houden met de Honda's Civic. Dat de relatief onervaren Hugo Valente zich daarbij als snelste Cruze-vertegenwoordiger opwierp, kan worden verklaard doordat de jonge Fransman tot dusver ook de meeste testkilometers met de TC1-Cruze heeft verorberd. In dat licht is ook de zevende tijd van Tom Coronel, sneller dan ROAL Motorsport-teamgenoot Tom Chilton, positief te noemen.  Ook Lada heeft geen verhaal tegen het Franse geweld maar uit  de zesde tijd van Huff blijkt alvast dat ook de Frans-Russische entente in het tweede peloton meedoet voor de knikkers.

In tegenstelling tot wat algemeen werd verwacht bleken de wagens hier niet sneller te gaan dan vorig jaar. Met zijn (voorlopige) besttijd van 1:44.513 bleef Yvan Muller zo'n anderhalf tiende boven de pole van 2013. Dat ziet er morgen wellicht al anders uit maar Muller schreef dit toe aan het feit dat het omwille van de (lagere) frontsplitter niet langer mogelijk is de chicanes in dezelfde mate af te snijden. Volgens de Fransman kost zulks twee à drie seconden per ronde.

Merken we nog op dat enkel Gabriele Tarquini zich in deze eerste rit op een foutje (zonder gevolgen) liet betrappen, het bewijs dat er op deze stratenomloop zoals verwacht erg voorzichtig van start werd gegaan. Niet alleen omdat heel wat rijders nog maar nauwelijks gelegenheid kregen hun montuur te leren kennen, maar ook omdat elk contact met de betonmuur of de hoge boordstenen dramatische gevolgen kan hebben gezien er volgend weekend alweer in Le Castellet geracet wordt en er voorlopig nauwelijks wisselstukken voorhanden zijn.


Uitslag testsessie Marrakech:

1  MULLER Citroen C-Elysee WTCC 1:44.513
2  LOPEZ Citroen C-Elysee WTCC  1:44.945
3  LOEB Citroen C-Elysee WTCC  1:45.161
4  VALENTE Chevrolet RML Cruze TC1  1:46.470
5  MONTEIRO Honda Civic WTCC  1:46.503
6  HUFF LADA Granta 1.6T 1:46.798
7  CORONEL Chevrolet RML Cruze TC1  1:46.927
8  CHILTON Chevrolet RML Cruze TC1  1:47.617
10 TARQUINI Honda Civic WTCC  1:47.629
11 MORBIDELLI Chevrolet RML Cruze TC1  1:47.785
12 BORKOVIC Chevrolet RML Cruze TC1  1:47.906
13 MICHELISZ Honda Civic WTCC  1:47.997
14 THOMPSON LADA Granta 1.6T 1:48.720
15 MUNNICH Chevrolet RML Cruze TC1  1:49.135
16 ENGSTLER BMW E90 320  1:50.549
17 KOZLOVSKIY LADA Granta 1.6T 1:51.767
18 FULIN SEAT Leon WTCC 1:52.196
19 DISABATINO BMW E90 320 TC  1:52.964
20 FILIPPI SEAT Leon WTCC 1:59.529

Foto: Citroën Racing

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 11 april 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons