Moet de F1 gesloten wagens krijgen?
Volgens de ene bron zou een oplossing die het toevoegen van een dak omvat relatief eenvoudig te implementeren zijn, terwijl andere stemmen dan weer stellen dat de invloed vrij groot is. Wat er ook van zij, er bestaat eveneens weerstand vanuit cosmetisch oogpunt; gesloten cockpits horen simpelweg niet thuis in de F1 aangezien eenzitters geen dakjes horen te hebben. Toch... in welke mate lijkt een F1-bolide anno 2014 nog op een wagen van pakweg drie decennia geleden? En... met bolides die vanwege het argument veiligheid uiterlijke trekken hebben van, we houden het proper, miereneters; wat is het probleem om vanuit datzelfde argument een gesloten cockpit in te voeren? Wie weet kunnen die lage neuzen dan ook meteen in de ban, want het niveau van veiligheid op vlak van aanrijdingen zal allicht een pak hoger liggen bij gesloten wagens, zolang de structuur stevig genoeg is.
De horrorcrash van Loic Duval in Le Mans dit jaar bewijst evenwel dat ook die oplossing niet onfeilbaar is. Eveneens in het achterhoofd te houden; veel van deze ongelukken zijn een zeer spijtige samenloop van (doorgaans bizarre) omstandigheden. Regels en richtlijnen kunnen aangepast worden, maar het blijft gewoonlijk moeilijk om de exacte mogelijke omstandigheden van een crash te voorspellen, laat staan te anticiperen op gebeurlijke ongevallen. Wat ons brengt bij het laatste punt, er zal altijd een zekere vorm van risico bestaan, bij quasi elke sport; het belangrijkste is dat de risico's beperkt worden en we tot een algemeen aanvaard risiconiveau komen. Dat hoeft zeker en vast niet (alleen) te gebeuren door ingrepen aan de wagens zelf, ook bij de infrastructuur en procedures tijdens een wedstrijd ligt nog heel wat potentieel tot verbetering.
Speciale dank aan Daniele Sanfilippo voor de render van de gesloten Ferrari F1.
Foto's: Daniele Sanfilippo, Arne Simons, Georges De Coster & Racing International Photography
Tweet