van der Horst

Moet de F1 gesloten wagens krijgen?

Render van gesloten Ferrari F1
Render van gesloten Ferrari F1
De internationale automobielfederatie FIA voert al enige tijd tests uit om gesloten eenzitters te introduceren in de koningsklasse van de eenzitterij. Het debat omtrent dergelijke bolides woedt al enkele jaren en laaide bijvoorbeeld op na de crash van Felipe Massa op de Hungaroring in 2009. Ook nu bij de onfortuinlijke impact van Jules Bianchi gaan er weer stemmen op om de eenzitters van een dak te voorzien, in navolging van bijvoorbeeld de gesloten proto's in het WK uithouding.
Maria de Villota - Superleague weekend Assen 2010
Maria de Villota - Superleague weekend Assen 2010
Gesloten wagens werden enkele jaren geleden na de situatie tussen Fernando Alonso en Romain Grosjean bij de Grote Prijs van België nog als onvermijdbaar aangeduid en enkele jaren eerder na de crash van Felipe Massa in Hongarije, de onfortuinlijke dood van Henry Surtees in de Formule 2 te Brands Hatch, het overlijden van Dan Whedon in de Indycar en meer recentelijk het testongeluk van María de Villota gingen er ook al stemmen op om het inherente gevaar aan open wagens weg te nemen. De oorzaak en aanleiding voor de crash van Jules Bianchi laten we in deze bijdrage in het midden, het echte punt is hoe het niveau van veiligheid voor een rijder op een aanvaardbaar punt gebracht kan worden. Gezien de rijder de dag van vandaag zeer goed gezekerd zit in een crashbestendige monocoque, is er reeds een groot gevoel van veiligheid, maar één van de heikele punten die de laatste jaren steeds weer opduiken, is de bescherming van het hoofd van de rijder, of liever het gebrek daaraan. De FIA voert al enige jaren testen uit (zie lager op deze pagina voor een video) en kwam een hele tijd geleden tot de conclusie dat een (transparant) dak, bijvoorbeeld zoals bij sommige gevechtsvliegtuigen, een minder ideale oplossing is dan een constructie op basis van een kooi.

Jos Verstappen - Arrows Asiatech A22
Jos Verstappen - Arrows Asiatech A22
Volgens de ene bron zou een oplossing die het toevoegen van een dak omvat relatief eenvoudig te implementeren zijn, terwijl andere stemmen dan weer stellen dat de invloed vrij groot is. Wat er ook van zij, er bestaat eveneens weerstand vanuit cosmetisch oogpunt; gesloten cockpits horen simpelweg niet thuis in de F1 aangezien eenzitters geen dakjes horen te hebben. Toch... in welke mate lijkt een F1-bolide anno 2014 nog op een wagen van pakweg drie decennia geleden? En... met bolides die vanwege het argument veiligheid uiterlijke trekken hebben van, we houden het proper, miereneters; wat is het probleem om vanuit datzelfde argument een gesloten cockpit in te voeren? Wie weet kunnen die lage neuzen dan ook meteen in de ban, want het niveau van veiligheid op vlak van aanrijdingen zal allicht een pak hoger liggen bij gesloten wagens, zolang de structuur stevig genoeg is.

Rode vlag in Le Mans 2014
Rode vlag in Le Mans 2014
De horrorcrash van Loic Duval in Le Mans dit jaar bewijst evenwel dat ook die oplossing niet onfeilbaar is. Eveneens in het achterhoofd te houden; veel van deze ongelukken zijn een zeer spijtige samenloop van (doorgaans bizarre) omstandigheden. Regels en richtlijnen kunnen aangepast worden, maar het blijft gewoonlijk moeilijk om de exacte mogelijke omstandigheden van een crash te voorspellen, laat staan te anticiperen op gebeurlijke ongevallen. Wat ons brengt bij het laatste punt, er zal altijd een zekere vorm van risico bestaan, bij quasi elke sport; het belangrijkste is dat de risico's beperkt worden en we tot een algemeen aanvaard risiconiveau komen. Dat hoeft zeker en vast niet (alleen) te gebeuren door ingrepen aan de wagens zelf, ook bij de infrastructuur en procedures tijdens een wedstrijd ligt nog heel wat potentieel tot verbetering.

Speciale dank aan Daniele Sanfilippo voor de render van de gesloten Ferrari F1.




Foto's: Daniele Sanfilippo, Arne Simons, Georges De Coster & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op woensdag 8 oktober 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons